Zrychlí se výstavba dálnice D4?
To je otázka, kterou si snad každý položí po informaci, že byla schválena výstavba a provoz části dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP projektu. Nejprve tedy – co to je PPP projekt? Je to projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnership – PPP). V takovém partnerství se soukromý sektor zavazuje k zajištění například infrastrukturálních projektů (výstavba a provoz dálnice) výměnou za příslib budoucích plateb z veřejného sektoru.
V našem případě se jedná o dostavbu dálnice D4 od Příbrami k Miroticím v délce 32 kilometrů. Financování této stavby formou PPP projektu schválila vláda ČR a výběrové řízení vyhrálo sdružení francouzských firem DIVia, kterou tvoří firmy Vinci a Meridian, s cenou 16,55 miliardy korun. Tato cena se postupně zvýší o inflaci a vývoj kurzu koruny. Výstavba dálnice by měla započít v roce 2021 a konec je předpokládaný v říjnu 2024, tedy za 3 roky a 8 měsíců. Celou výstavbu finančně pokryje sdružení DIVia, které bude dálnici provozovat dalších 25 let po jejím uvedení do provozu. Z pohledu řidičů, jako uživatelů dálnice, se nic nemění oproti jiným dálnicím. Jejich poplatek za užívání dálnic se vztahuje i na tuto „soukromou“ dálnici. Sdružení DIVia dálnici postaví, bude ji udržovat 25 let spolu i se současnou 16-ti kilometrovou částí dálnice D4, která je již v provozu.
Co tedy nový způsob výstavby formou PPP projektu přinese? V první řadě je to nutnost dodržení ze strany stavební společnosti nepřekročitelných nákladů, které byly vysoutěženy. Stát se zavazuje platit sjednané „nájemné“ za užívání dálnice na které případné zvýšené náklady na výstavbu nemají vliv. Dále je to dodržení doby výstavby – prodloužením termínu výstavby by byl dodavatel nejen sankcionován, ale sám by si posunul termín, od kdy bude dostávat peníze za pronájem dálnice. Současně je to i kvalita odvedené práce. Ošizená výstavba dálnice bude mít ve svém důsledku negativní finanční dopad na investora, neboť ten bude nucen častěji opravovat svoji odfláknutou práci v období dalších 25-ti let provozu dálnice. Tu navíc musí po uplynutí pronájmu předat v řádném technickém stavu státu.
Zdá se, že PPP projekt výstavby dálnic je ten správný krok k urychlení, zkvalitnění a zlevnění výstavby dálnic u nás. I když zpráva o uzavření smlouvy na výstavbu dálnice D4 zapadla v záplavě všech covidových zpráv, různých pandemických zákazů a příkazů, je nutno ocenit současné vedení ministerstva dopravy, že mělo dostatek odvahy k realizaci tohoto projektu. Již jeden pokus PPP projektu při výstavbě dálnice D47 (dnes D1) se nevydařil a byl ukončen velkým nezdarem. Je pozitivní, že to neodradilo vládu od této důležité změny ve výstavbě, financování a provozu dálniční sítě, kterou tak naléhavě potřebujeme a využila řešení, na jehož efektivitu trvale poukazuje i hnutí Trikolóra.
Ing. Antonín Fryč
Garant pro dopravu
Hnutí TRIKOLÓRA
Antonín Fryč
Nejsou lidi
Tuto větu jsme, my dříve narození, často slyšeli v dobách socializmu. Bohužel ji v posledních dnech slyšíme z úst našich podnikatelů znovu.
Antonín Fryč
Propadák ve výstavbě dálnic
Za posledních 10 let jsme se propadli ve výstavbě a rekonstrukci dálniční sítě na 76. místo ve srovnání s jinými zeměmi. Jsme dokonce i za neznámou africkou zemí Burundi.
Antonín Fryč
Kam se schovali zloději a korupčníci?
Mnozí lidé mají v živé paměti aféry TOP 09 na Ministerstvu obrany – nákupy zfušovaných padáků pod nimiž zbytečně zemřeli naši vojáci. Lidé mají v paměti podivné privatizace. Kde jsou ti, kteří jsou za tyto aféry zodpovědní?
Antonín Fryč
Chtějí nás umlčet. Nedáme se!
Hnutí Trikolora (TSS) je trnem v oku ostatním parlamentním politickým stranám a nejraději by ho umlčely.
Antonín Fryč
Alarmující situace na hranicích – otevřený dopis ministrovi dopravy
Situace na česko-německých a česko-rakouských hranicích se stala od této neděle alarmující. Tisíce řidičů uvízlo v pasti nekoordinovaných opatření.
Další články autora |
Velkolepá Zemanova party. Dorazili Fico, Orbán či čínský velvyslanec
Bývalý prezident Miloš Zeman slaví v sobotu 80. narozeniny. Mezi gratulanty nejsou jen čeští...
Z ujíždějícího kočárku u lanovky v Peci vypadl kojenec, dítě zraněním podlehlo
Policisté pátrají po svědcích, kteří ve středu kolem 12:30 viděli cestou k lanovce v Peci pod...
Velký průzkum mezd. Kolik berou v IT, bankách, právníci či zdravotníci
Rozsáhlý průzkum personální agentury Grafton Recruitment zmapoval letos finanční ohodnocení...
Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě
Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele...
Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední
Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...
Brnem projede 270 rychlovlaků každý den. Přestavba kolejí má začít v roce 2028
Vysokorychlostních vlaků směřujících do Vídně, Budapešti, Berlína nebo třeba do Zlína či nedalekých...
Když se krávy nedají prodat. České chovatele ničí omezení kvůli horečce
Premium Miroslava Volavková, která provozuje farmu v Ústeckém kraji, každý podzim rozprodávala telata...
Bořitel a dobyvatel. Írán poslal na Izrael to nejlepší, co má. A příště může být hůř
Premium Íránci zkusili na Izrael fintu, když složili útočnou vlnu svých 180 raket ze čtyř typů. Dva byly...
Pozor, migrace syslů. Dopravních značek je příliš, místy ohrožují bezpečnost
Premium Začátek stezky pro cyklisty a chodce. Konec. Začátek. Konec. Tak vypadá 200 metrů dlouhý úsek...
- Počet článků 21
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 464x