Jsem Evropan, Čech, či Moravan, kdo vlastně jsem?

Blížící se sčítáni lidu mě staví před nelehké dilema, které souvisí s mou nejistotou ohledně mé národní identity. Mám vyplnit kolonku – národnost? A když ano, tak jakou mám zvolit?

Žiji na Moravě, přes řeku vidím do Slezska, baráček mám na úpatí kopce, jehož hřeben tvoří hranici mezi Valašskem a Lašskem a ve staré občance jsem měl napsáno, že jsem národnosti české. Teď mám ale možnost zvolit si národnost dle vlastního výběru, což mě vede k zamyšlení nad tím, co vlastně jsme a kde patříme. Nevím, jestli mám závidět lidem, kteří v tom mají jasno, protože právě takoví často podléhají manipulacím, emočním výlevům a dokonce nenávisti k národům jiným. Začíná to celkem nevinně od náměstí, kde rozradostnění spoluobčané vesele poskakují a skandují - kdo neskáče, není Čech, přes politiky, kteří vtloukají svým voličům do hlavy, že není nic víc než národ až po války a vraždění ve jménu národa, či rasy. Mimochodem ochrana svých národních zájmů patří, spolu s náboženskou nesnášenlivostí a ideologickým soupeřením, k oblíbeným záminkám k vypuknutí válek, i když za nimi stojí obvykle v pozadí jen touha po moci, bohatství, či ovládnutí jiných.

V národním zájmu „jednalo“ nacistické Německo, když rozšiřovalo svůj „životní prostor“. Národním zájmem se také často ohánějí Američané, když intervenovali a intervenují všude možně po světě. Výsledkem válek, ve jménu národa, ať již se jednalo o WW1, WW2, či války jiné, jsou pak milióny mrtvých, nenávist, a nedůvěra, která nemizí ani dlouhá léta po skončení takového konfliktu. Ale co snaha o národní emancipaci o národní sebeurčení, která se často dostává do konfliktu s principem územní celistvosti. Mají národy žijící na území ovládaném jiným státem právo na sebeurčení, na správu tohoto území i za cenu konfliktu se stávající mocí? Měli Češi právo usilovat o rozbití Rakouska – Uherska, měli sudetští Němci právo usilovat o připojení k říši? Když západ pomohl kosovským Albáncům oddělit se od Srbska, proč také nepomohl, k vytvoření národního státu, např. Kurdům, kteří byli jeho spojenci ve válce s IS?

Jaké atributy musí mít vlastně národ, aby mohl být za národ považován? Je to především ono germánské pojetí „krve“, tedy přenášení genů z generace na generaci, které se částečně kryje s etnickým principem založeným na společné historii, kultuře a sdíleném jazyce, či modernější politické pojetí, založené na státním občanství? Ovšem proč tedy Rakušané nejsou Němci a Američané nejsou Angličané, když sdílejí stejný jazyk a mají původně i společné kořeny? Proč se vlastně hlásíme k nějakému národu?  Jde nám o to, že cítíme potřebu vracet se ke svým kořenům, či hledáme pospolitost, která nám dává záruku jistého bezpečí, pospolitost, která by s námi měla být solidární ve zlých časech, pospolitost, na jejíž úspěchy, či úspěchy jejich členů můžeme být hrdi a tyto úspěchy si také trochu tak přivlastnit?

Sociolog Ernest Gellner napsal, že národy vznikly pro potřeby nacionalismu, z čehož by vlastně vyplývalo, že jejich zrod v 18. a 19. století nebyl náhodný, ale měl sloužit k mobilizaci velkých skupin obyvatel ve prospěch zájmu mocných, či všehoschopných. Má tedy smysl hledat oporu v něčem, být hrdý na něco, co je jen konstruktem, který byl v minulosti nesčetněkrát zneužit k největším zločinům v dějinách lidstva? Mnoho otázek a málo jasných odpovědí. A jak to tedy bude s tou kolonkou na mém sčítacím dotazníku?  Nevím, v hokeji fandím moravským Vítkovicím, ve fotbale Baníku, tedy bývalé slezské Ostravě. Těší mě, když ve světě uspěje nějaký sportovec, umělec, či vědec z naší republiky, ale i od našich slovenských bratrů. Snad by bylo nejlepší nechat tu kolonku prázdnou, ale kdo ví, možná ve mně přece jen nějaký ten národní pocit převládne, zítra uvidíme.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Aleš Merta | pátek 26.3.2021 7:20 | karma článku: 12,92 | přečteno: 363x