Copak nám nadělil ježíšek z Bruselu
Nechci tady probírat všechny aspekty našeho předsednictví v Radě EU, ale chci se podívat na jeden jeho „úspěch“, který nám byl naservírován těsně před vánocemi. Jedná se o uzavření dohody o rozšíření trhu s emisními povolenkami a vytvoření sociálního fondu, který by měl zmírnit dopady uzavřené dohody na běžné občany. Náš ministr Jurečka jásá, jak bude moci rozdělit 50 mld. korun mezi stávajícími i novými klienty jeho ministerstva, otázkou ovšem je, zda nadšení jsou i ti, kteří pomoc budou potřebovat. Dohoda má dva aspekty. V prvé řadě zavádí povinnost nakupovat emisní povolenky i pro provozovatele námořní a silniční dopravy, což samozřejmě povede k zvýšení ceny přepravovaného zboží, a tedy i k vyšší inflaci se kterou Evropa i naše vláda tak udatně bojuje. Tlak na omezení fosilních paliv se však dotkne i osobní dopravy, kdy litr benzínu má zdražit asi o 3 až 5 korun. Oficiální cíl je jasný, tlak na přechod k elektromobilitě, tedy k údajně bezemisní osobní přepravě. Ten neoficiální je pak návrat vynaložených prostředků automobilkám, které do vývoje aut investují a omezení individuální dopravy. Dopady na motoristy? Pro ty movitější to nebude asi nic katastrofálního. Pořídí si auto za milión, až klekne baterka, tak si koupí za pár stotisíců novou, nebo auto půjde na recyklaci a místo k benzínce si budou jezdit „tankovat“ do garáže svého rodinného domku. Ti, co na to nebudou mít si budou muset zvyknout na hromadnou dopravu, kterou nám fondy z Bruselu pomohou dotovat, na elektrická kola a koloběžky. Některé aspekty života, především důchodců, ovšem tato zelená budoucnost přehlíží. Ono je totiž docela problém tahat basy s minerálkami v autobuse, či na zádech a taky víra, že lidé se dostanou výše uvedenými způsoby vždy tam, kdy a kde to budou potřebovat je poněkud iluzorní.
Druhým aspektem dohody je rozšíření trhu s povolenkami i na paliva pro vytápění rodinných a bytových domů, které nejsou napojeny na centrální výtopny. Povolenky mají zvednout ceny uhlí pro tyto odběratele až o desítky procent, u plynu se má pak jednat o jednotky procent a uvažuje se, že do budoucna by se trh s povolenkami měl vztahovat i na pelety, štěpku i dřevo. Člověk by se pomalu zasmál, když si vzpomene, jak ještě nedávno stát podporoval dotacemi, v řádech sta miliónů, výměnu starších kotlů na uhlí za kotle 4 a 5 třídy, za kotle na plyn. Je to již delší dobu, co jsem tady publikoval článek o úvahách o zavedení tzv. uhlíkové daně https://alesmerta.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=724678, což tehdejší vládní představitelé dementovali. No, uhlíkovou daň tedy nemáme, ale zato máme povolenky, a to je holt rozdíl. Jako budoucnost vytápění rodinných domků a malých bytových domů se rýsuje kombinace vytápění pomocí tepelného čerpadla a fotovoltaiky, což vypadá bezchybně, ale i to má háček. Ti, co na to mají, ti, co mají nové, pasivní domky, už takové vytápění většinou mají, těm, žádné placení povolenek nehrozí. Horší je to s těmi, kteří by k tomu, aby tento systém fungoval, potřebovali celkovou rekonstrukci svých obydlí. Tedy nejen výměnu oken a dveří, nejen zateplení stěn a střechy, ale i výměnu radiátorů za podlahové topení, protože to má při využití, výše uvedeného systému vytápění, nejvyšší účinnost. K tomu musíme připočíst pořízení tepelného čerpadla s akumulačními nádobami, kompletní fotovoltaiku, no prostě náklady v řádu minimálně miliónu korun. Máme tady modernizační, inovační, sociálně klimatický fond, takže zdroje tu jsou, řekl by klasik. Ovšem jaká bude spoluúčast, kdo pomůže s vyřízením žádostí, budou chtít někteří lidé chtít vrážet peníze do přestaveb své nemovitosti ve které si ale dnes žijí docela spokojeně? No a pak, kde vezmeme tu armádu úředníků, která bude žádosti vyřizovat, kde vezmeme ty topenáře, elektrikáře, instalatéry, zedníky a podlaháře, kteří ty stavební úpravy musí provést?
Nadšení vytrysklo v Bruselu, nadšení ovládlo i naši vládu (povolenky mají v budoucnu vynést až 1,25 biliónů korun), nadšení jsou zelení aktivisté i někteří komentátoři, ale ne všichni si malují věci na růžovo. Mnozí ekonomové, kritizují dohodu již jen z toho důvodu, že přišla v nevhodnou dobu. Mnozí komentátoři a odborníci varují, že cíle jsou v krátké době nerealizovatelné, že dopady na některé skupiny obyvatel budou, i přes avizovanou podporu, drtivé a povedou jen k dalšímu dělení společnosti. Energetická bezpečnost, zelená budoucnost, jsou jistě cíle, ke kterým máme směřovat, ale tlak na urychlené dosažení těchto cílů zavání diletantstvím, přílišným idealismem a někdy se přidává i podezření o snaze prosadit zájmy některých průmyslových skupin, které se na zelených technologiích snaží profitovat. Kostky jsou ale již vrženy a není cesty zpět. Evropské a naše vládní elity rozhodly, žádné referendum o smlouvě, které se dotkne všech našich občanů se konat nebude, a to i přes to, že před volbami o emisních povolenkách pro domácnosti nebyla řeč. Takže k zářným zítřkům vstříc.
https://www.lidovenoviny.cz/ctecka.aspx?d=21.12.2022&e=LN-PRAHA#object=11742805
Aleš Merta
Lidovecké mlžení nad důchodovou reformou
Každý den je to jinak, může si člověk zanotovat starý hit skupiny Abraxas, když sleduje výroky představitelů KDU – ČSL týkající se důchodové „reformy“.
Aleš Merta
Sláva Ukrajině a nacistické symboly
Nedávno proběhla naším mediálním prostorem zprávička, že ukrajinští vojáci si vyzdobili Čechy dodanou houfnici Dana symbolem nacistického Wehrmachtu.
Aleš Merta
Sociálně nepřizpůsobiví plně podporují navrhovaná opatření vlády
Asociace sociálně nepřizpůsobivých občanů ČR plně podporuje navrhovaná opatření vlády ČR k ozdravení ekonomiky zdevastované komunisty, Babišem a válkou.
Aleš Merta
Krásné předvolební sliby a děsivá povolební realita
Dal bys svůj volební hlas straně, která slibuje, že ti prodlouží věk odchodu do důchodu, že zvedne DPH na vodu, vytápění, daně na tvůj majetek, že vyjedná v Bruselu zákaz výroby aut, které si můžeš dovolit a zdražení paliv?
Aleš Merta
Komunisté proti politice Moskvy
Traduje se, že naši komunisté byli a jsou pátou kolonou Moskvy, ovšem není to úplně pravda i když antikomunisté tento mýtus rádi přiživují.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Musíme to řešit rychle, říká Válek. TOP 09 má po konci Tuleji čtyři možnosti
Hledá se nový ministr. Zn.: Rychle. Takový inzerát by si teď mohla dát vládní TOP 09 poté, co...
V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině
Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...
Tuleja vzdal nominaci na ministra, připustil selhání. Fiala rozhodnutí vítá
Pavel Tuleja se vzdal nominace na post ministra pro vědu, výzkum a inovace. Připustil selhání v...
Vagony po nehodě u Klínce odklidí dopravce. Policie zahájila úkony trestního řízení
Policie prověřuje čtvrteční vykolejení osobního vlaku bez strojvůdce poblíž Klínce u Prahy pro...
Exkluzivně dvougenerační dům v obci Kosov, okr. Šumperk
Kosov, okres Šumperk
3 590 000 Kč
- Počet článků 271
- Celková karma 27,08
- Průměrná čtenost 1979x