- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
JAWA 21
Mít „fichtla“ je dnes opravdu kultovní záležitostí. V době, kdy si můžete koupit libovolnou malou motorku se skvělou vizáží je „fichtl“ prostě jako veterán. Veterán, na kterého nejeden z dnes už starších „kluků“ s láskou vzpomíná.
Dnes skoro lituji, že jsem celou svou malou sbírku fichtlů nakonec rozprodal. Samozřejmostí bylo umět ho nejen rozebrat a sehnat ty nejžádanější díly, ale ho také složit, vylepšit, zkrášlit. No a co, že měl 3 rychlosti a maximálku na pětašedesáti. O zub více na řetězovém kolečku, pouze dva pístní kroužky a rychlost se mohla ideálně vyškrábat (doslova) na sedmdesátku! Od teorie, jak ho po výbrusu („nutnost“ co dva roky) co nejlépe zajet, čím ho živit, jak upravit zvuk výfuku a jeho polohu (směrem nahoru, ne rovně, jak ho dával výrobce), přes řidítka s hrazdičkou, rychlopal(ný plyn), dvě zpětná zrcátka, obšité sedlo po omotávky z bývalého NDR - kolem všech bowdenů…
Najezdit na takové „nádheře“ 5.000 km už vyžadovalo nějaký ten rok vlastnictví. Mladí muži s movitějšími rodiči už měli Jawa Mustang, ti ještě lépe finančně obdaření jezdili později na prvních Simsonech z NDR. Ovšem na takových strojích už nějaké tunění s ladění bylo problém. Stejně jako bezproblémově stroj rozebrat a zase složit. Po vsích byly celé party, jezdící jen tak pro krásu na svých superstrojích, produkujících rámus a oblaka dýmu.
Jenže mělo to něco, co dnes už skoro neexistuje. Každý, kdo takovou motorku měl, ji uměl opravit, seřídit a udržovat. Nutností bylo ovládat všechny práce od výměny píchlé duše po generálku motoru. Dnešní technická vzdělanost i díky stupni „elektrifikace“ soudobých „fichtlů“ takovému konání už nepřeje. I jednoduchá výměna píchlé duše u jízdního kola je pro dnešní „mládež“ záležitostí buď jejich otců, nebo rovnou servisu.
Prostě kdysi fichtl byl něčím, co dělalo mladého muže nejen atraktivním ale nutilo ho se manuálně i vědomostně zdokonalovat ve strojařině, motorech a funkcích takového „zázraku“ . Dnes jsou to věci, které se kupují podle movitosti rodičů a nepředpokládá se, že se na tom někdo naučí víc, než jen řídit a nalít do nádrže palivo.
Když dnes svým dětem vyprávím, co jsem se svými „prskolety“ zažil a co jsem s nimi dělal, koukají na mě, jako bych spadl z marsu a chtějí, abych zase nějakou takovou „nádheru“ koupil. A věřte, že o tom často uvažuju. Klidně jen „jednosikového pařeza“. Jen mám jiný problém – kam ho dnes dát?
P.S. Ale jak říkám, kdo neměl fichtla, jako by nebyl.
Další články autora |
Malá Plynární, Praha 7 - Holešovice
4 200 000 Kč