Češi mají stále méně kvality za více peněz? Co na to Brusel? Mlčí?

Proč stále více Čechů jezdí nakupovat do zahraničí? Protože za méně peněz dostanou více. Jak kvality, tak množství. A důvod? Jsme moc malá země.

Proč stále existuje tak velké množství rozdílů v kvalitě a ceně, i když jsou Češi levnější pracovní silou a logicky vydělávají méně, než například Němci?

Chystám se vyjet do zahraničí. Už dopředu je jasné, co bude součástí cesty. Bude to nákup. Nákup potravin a drogerie. U stejného obchodního řetězce, u jakého nakupujeme doma. A proč? Protože nákup vyjde i při vysokému kurzu Eura ke Koruně levněji a nakoupené zboží bude jednoznačně v odlišné kvalitě.  Nejde o nějakou domněnku, že zboží v Německu, Rakousku Itálii a dalších státech je odlišné. Je to smutný fakt, který si každý může sám ověřit. Nabízí se otázka, na kolik je to subjektivní posouzení a na kolik situaci ovlivňují potravinářské a hygienické předpisy například dvou sousedních státu v jedné Evropské Unii, řízené stejnými unijními předpisy. Proč jedni mají více za méně a druzí mají méně za více? Neoficiální odpovědi jsou dvě.

Odpověď první:

Situace je odlišná proto, že údajné trh v ČR je malinký oproti německému  a to znamená, že lidé utratí v českých obchodních řetězcích méně peněz. Proto musí mít vyšší ceny. To ale nevysvětluje jinou – nižší – kvalitu. U drogerie neoficiální vysvětlení například u pracích prášku je ta, že české čističky odpadních vod si s kvalitními prášky nedokáží poradit a odbourat jejich čistící složky. To asi platí i pro zubní pasty, šampóny a další přípravky, které mohou skončit v odpadních vodách.  No a prodejce si pak menší spotřebu musí vylepšit na tržbách vyšší cenou i kvůli spořivosti Čechů.

Ostatně – na počet obyvatel je u nás určitě více supermarketů než v Německu. Naše město je toho příkladem. Na 55.000 obyvatel jsou tu 3 obří Alberty a jeden malý, Kaufland, Tesco, dva Lidly, tři Penny markety a o dalších nákupních centrech se jedná. A všichni chtějí co největší tržby.

Odpověď druhá:  

Proč jíme horší kvalitu než jinde? Odpověď je ze strany řetězců prostá – prý to chceme. Máme malou kupní sílu a tak kupujeme méně kvalitní produkty, abychom toho měli více.

To není skutečná pravda. Přijdete s košíkem k pultu uzeniny a nahlédnete do prosklených pultů. Na jedné straně tu vedle sebe jsou „jakože kvalitní“ a drahé produkty a vedle nich- psychologicky – leží levné produkty. Máte tu šunku od kosti za 25 Kč/100g (max. 90% masa) a vedle parodii na šunku, která vypadá dobře, masa má do 60% a stojí polovinu a méně. Že jde o maso je strojně oddělené, tedy odřezky, oškrabky = zbytky, tu ani není vyznačeno. Co si koupíte? Dobře vypadající šunku s polovičním obsahem masa na maličko přes 10Kč za 100g nebo tu šunku od kosti? Řada lidí „půjde do levnějšího produktu. Protože musí ještě nakoupit další potraviny a drahou drogerii.  Pokud máte 1000 Kč a máte za ně nějakou dobu žít, musíte se rozhodnout, jestli kvalitu a menší množství nebo obráceně.  Vymlouvat se na oblíbený salám Gothaj a špekáčky, jenž zákazníci upřednostňují před vysoce kvalitní šunkou, která stejně má na rozdíl od německé o 10% méně masa, je trapné. Nehledě k tomu  že méně trvanlivé potraviny jsou zpravidla s výrazně menším obsahem chemie.  Levnější jogurty, máslo bez přidané vody (údajně pro snazší roztíratelnost), sýry, mléko….Když jsou v ČR nižší výrobní a výkupní ceny – proč je cena vyšší a kvalita nižší? Protože se ve finále srovnávají zisky řetězců se zisky v zahraničí. Proto třeba některé řetězce ČR opouštějí, protože jejich zisky jsou ve srovnání s jinými zeměmi prostě nízké. Málo lidí a málo peněz se snaží řetězce kompenzovat různě. Hlavně ale ve svůj prospěch. Třeba nákupem šuntu v zahraničí.

Na druhou stranu vyvážet musíme kvalitu, která je minimálně srovnatelná se zahraničním zbožím, ovšem musíme být levnější. Automobily, elektronika,… to jsou naše produkty, kterými „oslňujeme“.

Každý člověk – zákazník – chce za svoje peníze odpovídající kvalitu. Proč soudruzi z Bruselu nehlídají tyto parametry kvality života ve státech unie? Když jiné výrobky svoje jasné parametry mají, proč se Unie stará jen o ochranné známky a ne o kvalitu?  Když má výrobek shodné jméno a výrobce, není možné, aby se lišil podle státu, kde se prodává. A pokud to tak je, nestačí dělat odlišně vypadající balení.     

Výmluvy na dovozní přirážky a DPH nejsou opodstatněné, když polský výrobek, prodávaný v Č nebo v Německu je v obou destinacích rozdílný jak v kvalitě, tak v ceně. Respektive kvalitnější a levnější v Německu oproti nižší kvalitě a vyšší ceně v Česku. 

Všichni jsme doufali, že s rostoucím počtem supermarketů a nadnárodních řetězců budou klesat ceny a stoupat kvalita díky konkurenčnímu prostředí. Dnes to ale vypadá tak, že mezi sebou všichni soutěží o to, jak prodat za co nejvíc co nejhorší produkt, aby byl zisk na „světové“ a také naplánované hodnotě. Od toho vzniklo hodnocení manažerů a prodejen a od nich se odvíjí, co se prodává.

Když se domlouvají prodejci pohonných hmot, domlouvají se všichni ostatní. Samozřejmě ne okatě a nápadně. Konkurence musí být. Na oko… jak jinak.

P.S. A o zákazníka nikomu - jako obvykle - nejde, dokud nezačne chodit jinam. 

... A jen tak mimochodem - ještě perlička pro diskutéry pod mým předchozím článkem o bankách a klientech - právě mi moje banka oznámila, že snížila úrok na spořícím účtu. Přesto, že původní smlouva zněla na 1%... 

Zdroj: http://byznys.lidovky.cz/pet-skvelych-sunek-misto-gothaje-vecer-je-vyhodime-rika-sef-kvality-albertu-17i-/firmy-trhy.aspx?c=A150718_111803_firmy-trhy_pave

Autor: Aleš Baloun | sobota 25.7.2015 18:30 | karma článku: 38,27 | přečteno: 2204x