Tyranie sociálních sítí
Moralisté proti šmírákům
Prastaré palermské pravidlo prožit život a nebýt na nikom a na ničem závislý platí dnes jako nikdy. Už jste někdy zkusili „zrušit“ si účet na facebooku? Zkuste to. „Oficiálně“ to nejde, účet lze pouze pozastavit. Uživatelské rozhraní FB při deaktivaci vyjádři „politování“ nad celou události a nabídne vám možnost zdůvodnit svůj krok, přičemž opce vašeho odchodu rozdělí na společenské faux pas(s naději, že se brzy vrátíte do hry) a na „znepokojení“ nad tím, že nejste asi psychicky v pořádku (máte zde prostor kliknutím na pár butonů se i postěžovat). Samozřejmě, že v nabídce možných důvodů odchodu neexistuje řádek: „Facebook je nebezpečně návykový.“ Aniž bych měl po ruce nějaký důvěryhodný výzkum, dovoluji si na základě zkušenosti se svým okolím tvrdit, že lide začali o facebooku víc mluvit než předtím. Do nedávna byli příliš zaneprázdnění novou hračkou. Jako v každé diskusi o nějakém poměrně novém fenoménu i v tomto případě můžeme předpokládat dělení uživatelů na dva tábory. Na skeptiky, kteří považuji Facebook za šmíráckou a narcistickou zábavu a na těšitele, kteří ve Facebooku nadále vidí skvělý komunikační prostor pro sebe-reprezentaci.
Pec, ve které hoří náš život
V minulém století ústředním psycho-fenoménem byla televize. Ano byla to telka, která do značné míry manipulovala svým divákem a převáděla jeho pozornost z objektu na objekt aniž by vyžadovala jakýkoli fyzický pohyb (s výjimkou mačkání tlačítek na „dálkáči“). Člověk druhé poloviny dvacátého století se dá označit za historického "svědka" neuvěřitelného množství události, (pokud každý kamerový záběr budeme považovat za událost). Chytřejší a zkušený člověk začátku nového tisíciletí již ale nechce být tolik sváděn nepřehledným světem televizních obrázků, neboť s jejichž rostoucí věrohodnosti chcete-li realističnosti (která je přímo úměrná růstu rozlíšeni) dialekticky ztrácí v ní důvěru. Tomuto novému člověku byla nabídnuta nová možnost – stát se „tvůrcem“ svých médií. A co se stalo? Spolkl to i s navijákem. Dnes je tak zaneprázdněný svoji novou roli, že stíhá jen vydělávat na další a další obrazovky, na kterých se může připojit… a s pocitem kontroly nad obsahem tvořit… skládat si svoji mozaiku identity… a kromě toho samozřejmě také šmírovat, pomlouvat a všemožně se ukájet… Nedá se nic dělat, stále jsme stejní, všichni máme rádi pohádky a také všichni chceme být svádění nějakou sladkou lži. Internet se proměnil, ze „země zaslíbené“ pro kyberpankáče v parádní prostor v němž nezůstala ani stopa po původní neuhlazenosti a ostrých drátech – jenom všudypřítomný kapitál. Ptáte se proč kapitál a do čeho se zde investuje? Samozřejmě, že do nás samotných. Nejcennějším zbožím v sítí jsme my, připojení uživatelé. Právě proto facebook skrývá možnost zrušení účtu a nabízí pouze lehce stornovatelnou deaktivaci.
Tyranie narcismu
Rozdíl mezi námi a našim profilem na Facebooku je ten, že profil není nikdy osamocen. I když se zrovna s nikým nebavíme, stále můžeme pozorovat aktivitu ostatních, která je zdánlivě adresovaná právě nám. Na rozdíl od fyzického světa můžeme se „namontovat“ do každé diskuse. A dokonce i v případě, že nemáme co smysluplného napsat vždy můžeme dat „lajk“. Ať už zde zplodíme jakoukoli performaci, nebudeme nikým považován za blázna. Na facebooku totiž jsou blázni všichni. Dalším důležitou odlišnosti od fyzického světa je skutečnost, že nehledě na značnou zaliddněnost není v sociální síti cítit ani molekula lidských pachů, pohledů a nejednoznačných úsměvů. Na Facebooku nic nevyvolává zdravou lidskou paranoiu - vše se odehrává pod sterilní kulisou modrobílého rozhraní. Naše digitální dvojče je tak v podstatě „všemohoucí superhrdína bez úzkosti a strachů,“ který pod němé burácení lajku pochoduje střemhlav na místě bez času a prostoru. A co my? Nezapomněli jsme si vyčistit aspoň zuby? Doufám, že ne…
Nové čínské přísloví: Co ústa neřeknou, prst naklepe
Psychologický fenomén sociálních sítí je založen na odbouraných zábranách a neexistující úzkosti z komunikace, jak ji známe z fyzické reality. Je to falešný svět našeho digitálního dvojčete, které zběsile poháníme. Facebook je hra a jako hra by měla být chápaná. Jako příklad totálního zfejsbukovatění můžu uvést své nedávné faux pas. Poznal jsem převelice zajímavou osobu v sociální síti. Byla mi představena jinou neméně zajímavou osobou. Během tři měsíců jsme si napsali asi 24652 vzkazů na chatu. V průběhu našeho digitálního seznamovacího tance jsem zveřejnil přes sto odkazu, které měli spolu se vtipnými posty a odkazy na „zajímavé“ články vysvětlit delikátní směs orientů a západu, která tvoři moje jedinečné nitro. Co se stalo pak? Malá tragédie. Kvůli setkání se svoji v tu chvíli již nejlepší kamarádkou jsem cestoval mnoho kilometrů na druhý konec Evropy abych zjistil, že ji nemám co říct. Respektive mám, ale necítím tolik odvahy a bezprostřednosti, kolik jsem cítil v sedě u počítače obklopený nedopitou kávou. Jsme zaplať pánbůh stále přátele, ale ten trapas si jistě dokážete představit. Momentálně mám (jak mnozí pochopili již u prvního odstavce) deaktivovaný účet a učím se žit bez Facebooku. Jsem zvědavý jak dlouho to vydržím. Zatím se nenudím, mám twitter a ještě linkedIn. Co si budeme povídat, jsme v médiích až po uši.
Sabir Agalarov
Mají "romská média" nějaký smysl?
Před nedávnem v souvislosti s kauzou Romano hangos, kterou svým veřejným pokusem o diskreditaci těchto tradičních českých novin otevřel bývalý zaměstnanec Společenství Romů na Moravě (SRNM) Pavel Pečínka, vznikla v kruzích mediálních odborníků na Romy diskuse na téma, zda mají tzv. romská média nějaký smysl. Z této diskuse nepřímo vyplynul závěr, že nemají, neboť jsou „planým roubem do romské kultury, který se ne a ne uchytit“. V této souvislosti je potřeba si položit několik otázek. Co jsou to vlastně média? Proč označujeme některá média za „romská“ a zda se takovým označováním nedopouštíme latentní diskriminace samotné podstaty demokracie. A třetí otázka, která napadá v této diskusi je, jestli mají vůbec nějaká média v České republice smysl? Je potřeba si také připomenout fakt, že média nejsou jenom noviny, ale jsou to také rádia, televize a internetové zpravodajské a publicistické portály po celém světě. Nyní se tedy pobavme výhradně o tištěných médiích, o novinách v ČR.
Sabir Agalarov
Třináct závěrů Satanovského o roli Ruské Federace
Ukrajinské povstání na Majdánu způsobilo vyostření konfrontace názorů odborné i široké veřejnosti nejen na Západě. Mezí ostře propagandistickými texty, ale vznikají i snahy ruských odborníků na mezinárodní vztahy „objektivně“ vysvětlit mocenské rozložení a ukolébat tak pozornost čtenáře takřka z „vyšší analytické perspektivy“. Jedním takovým textem je i čerstvá stať Jevgenije Satanovského, prezidenta Institutu Blízkého Východu. Jeho článek „Všechno teprve začíná“ v prvé řadě ukotvuje nedávno realizovaný referendum na Krymu jako legitimní danost a jeho výsledky jako objektivní realitu. Větou „Pokud demokracie je výraz vůle národa, pak referendum na Krymu je bezpochybně demokratický,“ zahajuje svůj text a zároveň tím vymezuje cílovou skupinu na kterou se obrací. Veřejnost, která s průběhem připojení Krymu cestou referenda nesouhlasí s akademickou laskavou korektnosti označuje autor jako „krymoskeptiky.“
Sabir Agalarov
Putin – the Judgement Day se blíží.
Metoda provedení a propagandistický doprovod anexe Krymu měly tolik stejných rysů s anexi Sudet, že porovnání dvou diktátorů dnes již zcela zevšednilo – Hitler jako Putler. Současná ukrajinská krize ale ještě jednou ukázala nakolik bezvýznamné je škatulkování jednotlivých totalitních proudů. Současný ruský putinismus, který ke své životaschopnosti používá kombinaci sovětsko - nacistického propagandistického jazyka se bohužel úspěšně realizuje v heslech „bratrská pomoc“, „boj s fašistickými živly“, „ochrana obyvatelstva“, „jednota národa“, „ideologie vůdce“, „skupiny zrádců“, jen zesiluje pocit duchovní a dějinné spřízněnosti dvou euroasijských vůdců. Oba svého času hodili rukavici globalistům, zednářům, atlantistům a satanistům ze zbytku světa. Historické podobenství mezí oběma profily je nabíledni, avšak k lepšímu porozumění probíhajících událostí je potřeba se všímat i rozdílů mezí srovnávanými jevy.
Sabir Agalarov
Komunikační šumy současnosti. Díl 1: Ostré podpatky
Tato pilotní stať je první, ze série textů věnovaných rezonujícím a alarmujícím polohám kultury, kterou jsme vytvořili.
Sabir Agalarov
Cejl
Je něco po deváté večer a na brněnském Cejlu je stále hodně lidí. Studenti, vychází z koleji Wind Point a míří do hospod. Pracující neoproletarát se vrací z odpolední směny a spěchá do Inter Sparu pro nákup. Bílá masa se mísí s hlavními obyvateli této bizarní ulice – s cikány.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky
Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...
Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu
Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...
Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky
Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...
Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus
Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...
Rodinný dům v Sobětuši
Nechanice, okres Hradec Králové
4 495 000 Kč
- Počet článků 15
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 884x