Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Recenze: Islámská rozpínavost nezná mezí

Kritický pohled na islám a důraz kladený na jeden z aspektů tohoto v současnosti nejdiskutovanějšího náboženství, rozpínavost, to slibuje anotace knihy Islámská rozpínavost s podtitulem Včera, dnes a zítra. Už v úvodu ale Martin Janeček coby autor upozorňuje, že nejde o objektivní pohled na islám, protože vyvážených názorů je údajně dostatek. Ani tahle zmínka však čtenáře nepřipraví na to, co bude následovat. Jednostrannost, neobjektivita, zkratkovitě popsané dějiny ve velmi pochybném kontextu, chybějící  pevnější podloženost některých názorů je pak už jen do očí bijícím završení knihy, která nemá s objektivním výkladem islámské rozpínavosti nic společného.

Autor zvládne popsat v jedné knize nejen dějiny a souvislosti celého islámu, ale také křesťanství a judaismu, mnoha států a politických zřízení a nebojí se pustit ani do filosofických otázek. Bez náznaku diskuse dochází k direktivnímu závěru, že zatímco judaismus a křesťanství jsou náboženství mírumilovná, islám je ve všem jejich pravým opakem. „Islám má jasně stanovený cíl světovlády,“ to je hlavní premisa kapitoly O současné krizi západního světa, kde autor tvrdí, že muslimové jen využívají pocitu viny křesťanských národů, zejména těch, které kdysi stály v čele koloniálních říší, aby ovládli celou Evropu.

Islám je přičinou všeho zla

Už samotný fakt, že autor zvládne vyložit na velmi omezeném prostoru několika kapitol celé dějiny, naznačuje, o jak kvalitní čtení jde. Není pochyb o tom, že má Martin Janeček obdivuhodné znalosti, že se velmi dobře orientuje v náboženské problematice a jeho názory jsou podložené. Nicméně v knize Islámská rozpínavost se pokouší shrnout celý komplikovaný vývoj naší společnosti, což prostě není možné. Člověk, který nemá s historií nic společného, se velmi brzy ve všech těch útržkovitě zmíněných faktech ztratí. A ti s trochu větším přehledem o světových dějinách, filosofii nebo politické historii se jen diví, jak lze některé události obrátit proti muslimům. Autor analyzuje příliš mnoho věcí najednou a tak vzniká zmatený mix možná jen zdánlivě nesouvisejících informací. V jeho podání jsou muslimové stručně řečeno příčinou všeho zla na světě.

V knize Islámská rozpínavost naprosto chybí jakákoli objektivita. Pro někoho, kdo chce získat dost argumentů proti muslimům, je to literatura ideální. Přichází s katastrofickými scénáři, vychází z premis typu, že demokracie je neslučitelná s islámem, upozorňuje na všechny problémy a nepokouší se ani naznačit druhou stranu mince. Kniha má být rovnou prezentována jako nekritický výklad historie v neprospěch islám, pak by s jejím obsahem nemohl mít žádný čtenář problém. Ale otevřít ji v očekávání nového poznání a dostat pouze jednu část pravdy, ještě navíc naservírovanou velmi kontroverzním způsobem, není nejšťastnější způsob, jak toto komplikované téma prezentovat veřejnosti.

Knihu Islámská rozpínavost je možné si koupit na knihy.idnes.cz.

Autor: Adéla Beranová | neděle 15.2.2015 22:51 | karma článku: 9,14 | přečteno: 1443x