Riskují řidiči autobusů MHD tragédii?

Autoři pořadu Střepiny se ve shrnutí týdne pohoršovali nad prý riskantním chováním autobusáků, kteří se svěřenými vozy dělají smyky.

Karosa provozovana firmou z okoli Brna. Ilustracni snimek.flickr.com: stapin73

Zdálo se mi, že kritika byla příliš silná, na to, že autobus vypadal být prázdný. Našel jsem si tedy záznam reportáže z Televizních novin 17.4. a koukl jsem na něj:

Autobus je opravdu až na řidiče prázdný, a smyky s ním jsou prováděny bez cestujících. Navíc na dvoře vozovny, mimo silniční provoz.

Ano, řidič riskoval poškození vozu a nemovitostí, ale rozhodně neohrožoval veřejnost. Na Nově nechyběla anketa, ze které vyplynulo, že:
- Jedna paní by měla strach, protože se po té zkušenosti, co se stalo v Ostravě, bojí. 
- Podle jednoho obyvatele Brna je dotyčný řidič blázen, když "takhle" jezdí s autobusem.
Otázkou je, jestli se redaktor při anketě zmínil, že šlo o prázdný autobus na uzavřeném soukromém pozemku, a řidič si trénoval správné reakce pro případ nečekaného smyku.

To je to fakt tak špatně, když si řidič autobusu, který celé dny vozí desítky lidí najednou, zkusí, jak se jím řízené vozidlo chová v mezních situacích? Když si to zkusí bez cestujících, a bez dopravního ruchu v okolí? Čeho se ta paní bojí, když jsou ty smyky dělány na dvoře bez lidí?

Je tedy pravda, že by pro danou činnost byla lepší větší plocha, ale:
- Asi ji řidič nemá k dispozici, a firma mu asi normální školu smyku neumožní.
- Nejsem si jist, že autobus byl od kameramana několik centimetrů, jak tvrdila nova - vždyť kamery a foťáky mají zoom.
- Řidič ohrožoval jen neživý majetek, a tudíž následně svoji peněženku a kariéru - nikoliv zdraví či životy cestujících. A hlavně - autobus ani neškrábl - třeba měl jen štěstí, ale třeba také věděl, co si může dovolit. (a kdyby ne, tak jsou to jen plechy, cihly, a řidičovy peníze)
- Rozhodně to nemohlo skončit katastrofálně, jak nás děsil Novou oslovený školitel smyku. Slovo "katastrofa" chápu jako "negativní událost velkého rozsahu". Tady ale byli jen dva lidé, a oba se navíc akce účastnili vědomě a dobrovolně.

Nadávat smyky se učícímu autobusákovi v souvislosti s nehodou tramvají, při které zahynuli tři lidé, je podle mě pěkně hnusné:
1) Protože tady nebyli cestující, ani okolní provoz 
2) Protože to řidičovo počínání bylo z hlediska bezpečnosti zdraví cestujících žádoucí a preventivní! Vždyť v běžném provozu, když veze lidi, se může najednou dostat do smyku. A je tutovka, že když si smyky s daným vozem dříve vyzkoušel, tak má větší šanci smyk v ostrém provozu zvládnout.
Kdysi jsem si s dodávkou také trochu pohrával na zasněženém dvoře - a docela se mi to na silnici hodilo. Když člověk mezní situace vyvolává jen na prázdné ploše, ne na silnici, tak tomu říkám prevence, protože včasné vybrání nečekaného smyku může na silnici předejít třeba i smrtícímu čelnímu střetu v ostrém provozu. A právě při čelním střetu v ostrém provozu zahynuli v Ostravě tři lidé - ne při šibování tramvají po depu. 
3) Navíc - ze záběrů je patrné, že na dvoře je sníh, nebo spíš led. A nováci řeknou, že po té nehodě tramvají nemá nikdo na podobné kousky řidičů náladu. Tak proč to tedy teď nova pouští, když sama říká, že na to nikdo nemá náladu? Vždyť obsah videa naznačuje, že vzniklo dlouho před nehodou tramvají!

Takže chceme-li smyky s prázdnými autobusy ve vozovně nutně přirovnávat k tragické srážce tramvají (což Nova musí ze své podstaty), tak ty smyky bez cestujících nazvěme prevence.

Sice se prázdný autobus chová fyzikálně trochu jinak, než autobus plný lidí, ale základní principy zůstávají stejné, takže návyky, které "nudící se řidič Pavel" (slovy Novy) ve vozovně získá, mohou v budoucnu zachránit životy lidí v autobusu i v jeho okolí.

Např. na tomto videu z kamery v jednom tunelu je vidět, jak zkušený autobusák, znalý řízeného smyku, připravil pohřební služby v okolí o slušný výdělek: http://uk.youtube.com/watch?v=KgFB-8Sfx90 . Možná namítnete, že záběry podle na internetu kolujících informací pocházejí z Ruska, což je od nás daleko.
Pak se podívejte nahoru na ilustrační snímek článku (podle metainformací jej jeho autor pořídil v říjnu 2007). Vidíme zde Karosu, patříci jedné autobusové firmě ze Slavkova u Brna, otočenou na štorc, a zadními koly mimo silnici. Autor snímku nevybavil snímek bližším popisem, takže nebudu spekulovat o okolnostech případu.

Ještě pořád je řidič, hrající si po šichtě s prázdným autobusem na prázdném dvoře, nezodpovědný šílenec?

 

PS Nova dokonce přímo lže!
Doslova lže, nedodržuje novinářskou etiku, a má nás za hlupáky:
V reportáži je pojednání o tom, jak se ve světě driftuje (jezdí záměrně řízeným smykem) s auty a na motorkách. "S autobusem to (driftování - pozn.aut.) ale zkusili Brňáci jednoznačně jako první" praví skálopevně "Josef Svoboda, Televize Nova".
Jednoznačně? Obětujme pět sekund svého času pro malé ověření, a napišme třeba na YouTube do vyhledávacího pole třeba "drift bus": http://uk.youtube.com/results?search_query=drift+bus&search_type= . A najdeme třeba video http://uk.youtube.com/watch?v=mazMXuxvMKw , přidané v březnu 2007, na kterém jezdí smykem dokonce patrový autobus.
Kam na tu svoji jednoznačnost Nova chodí, to by mne tedy zajímalo. Možná by neškodilo, kdyby si takový redaktor za každým svým objektivně podaným prohlášením zkusil představit hranatou závorku s odkazem na zdroj, jako je to zvykem u odborných prací.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Adámek | pondělí 21.4.2008 5:55 | karma článku: 45,60 | přečteno: 11892x