- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Resetovací klávesniceneznámý
Postřeh první:
Ač jsem tak trochu elektrotechnik, tedy podkategorie technika, a měl bych tudíž tušit, jak přibližně funguje auto, tak jsem si už před lety všiml, jaký vliv na mě má fakt, že spíš než elektrotechnik jsem informatik: Když z nějakého důvodu nechce nastartovat auto, tak to zkusím znovu. Když to ani pak nejde, tak prohlédnu pár míst hrozících závadou. Nic nenajdu, a stejně to zkusím znova - co kdyby, že jo? Ono ale není divu - po tolika letech strávených u počítače má člověk trochu zdeformovaný algoritmus řešení problémů - prostě si zvyknete, že i když něco právě nezafungovalo, tak to nutně nemusí být rozbité. Třikrát uděláte totéž stejně, a na potřetí to vyjde. V informatice se holt občas vyplatí opakovat stejné pokusy beze změn postupu či podmínek, anebo aspoň všechno vypnout, restartovat, vystoupit, odejít, přijít, a začít znova od začátku. ÚPLNĚ STEJNĚ, ale tentokrát úspěšně... šaman aby se v tom vyznal.
Postřeh druhý:
Auta se nám plní elektronikou a procesory. Nevím, kolik procesorů (mikropočítačů provádějících program) se dá v jednom autě najít. Ale odhaduji, že se počet bude přinejmenším blížit k deseti, některá auta se dostanou i přes.
To máme řízení chodu motoru (vstřikování, příp. zapalování); ABS, EDS, ESP (nevím nakolik jsou poslední tři systémy slučovány do jednoho zařízení); palubní počítač (ekonoměr a další fce); imobilizér; alarm (tam už asi bude také procesor - když ne kvůli DO, tak aspoň pokud bude mít GSM bránu); GPS navigace; autorádio (mp3 asi bez procesoru nepřehrajete); bluetooth handsfree; do toho některá auta sama zapínají světla a stěrače, což už dnes také může bý řízeno procesory, protože procák už není finančně významná položka. K tomu má někdo tachograf anebo systém pro vedení knihy jízd. A některá auta se odemykají a startují čipovými kartami nebo přívěsky, což také bude chtít pár řádků programu. A přicházejí systémy hlídající, jestli řidič není pod vlivem alkoholu nebo jestli neusíná (příliš často mrkáte, a auto vám zatahá za pás, abyste se probrali - jednoduše řečeno). A pak tu taky máme automatické převodovky, tam už bych dnes také hledal počítač.
Životně důležité jsou pro rozjetí auta zejména systémy starající se o zámky dveří (alarm s DO, příp. čtení karet), o zjištění oprávněnosti k nastartování (imobilizér, čtečka karet, alkohol tester), o chod motoru (vstřikování), o řazení, a o brzdy (ABS, ESP, EDS). I když některé systémy mohou být sloučeny do jedné krabičky, tak tento výčet nejzásadnějších systémů je určitě rozložen do více než jednoho procesoru.
Závěr:
Ano, u dnešních a budoucích aut opravdu existuje šance, že při poruše bude stačit vystoupit a nastoupit.
Ostatně, jeden můj kamarád má v autě mp3 autorádio s integrovaným bluetooth handsfree zapojené na napájení při zapnuté spínací skříňce, takže když se mu autorádio/HF kousne a zamrzne, tak na křižovatkách na červených vypíná motor a znovu startuje, čistě proto, aby restartoval hudebně-telefonní soustavu. Třeba kvůli tomu jednou bude i vystupovat :)
=> Vtip může předznamenat nejbližší vývoj.
Vizte též:
- MS Windows ve Fiatu 500? - Auto se zbláznilo
- Vzdáleně související vtípek:
Uživatel: "Vypnul se mi počítač - volám admina. Přichází admin, těžce vzdychne, něco si mumlá pod nos, asi 10 krát se otáčí na mé židli, kopne do počítače a ten sa zapíná. Znova si těžce povzdychne, stále mumlá a odchází. On je prostě šaman!"
Admin: "Zavolali mě k uživateli - ten idiot se furt točil na židli, až se mu na ni namotala napájecí šňůra. Tiše nadávám, rozmotávám šňůru, odkopávam počítač co nejdál pod stůl, zapínám ho, nadávám, odcházím."
- závěr: I to, co vypadá jako posvátný obřad, může v informatice někdy mít logickou přičinu :)
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!