Děkujeme za pochopení.
V63l17a62d18i72m29í75r 46T21e90m72l96í20k
...není to tak dávno, kdy, bez ohledu na dosud vyžadované kvalifikační předpoklady ve zdravotnictví měli pečovat o nemocné v nemocnicích "poučení laici" .... Časem možná dojdeme k tomu, že Vám praktik na slepé střevo z počítače vytiskne manuál a Vy si doma v obýváku tu operaci střihnete sami....
L51u10k73á33š 71Š48m71a28h21e59l
Zásadní problém je v tom, že dobrý učitel musí umět dvě věci:
1) Musí znát svůj obor (respektive obory - obvykle min. 2, někdy je vhodné znát i hraniční věci z dalších oborů, třeba fyzikář by měl znát do značné míry i matematiku, biolog i biochemii apod.), a to na nejméně o stupeň vyšší úrovni než jeho žáci/studenti.
2) Musí umět učit. To znamená využít různé metody a obecně svůj obor podat tak, aby to bylo snadno pochopitelné, a zároveň nikoliv výrazně zkreslené.
A obě věci jsou stejně důležité. Odborník "z praxe" bude pravděpodobně umět "jedničku" (i když i zde lze někdy s úspěchem pochybovat, protože většinou bude více specializovaný), ale často bude mít závažné mezery v "dvojce". Takové lidi jsem zažil občas na vejšce - něco dělali na špičkové úrovni, ale nám neuměli vysvětlit základy svého oboru. Typický absolvent pedagogické fakulty zase bude nedostatečně kvalifikován v "jedničce", tedy alespoň pro výuku na středních odborných školách a gymnáziích. Ideální učitel přírodních věd by měl mít přírodovědnou fakultu (pro fyziku matfyz) a pedagogický základ... K tomu by to mělo směřovat.
Z37u65z77a64n91a 60R83ů72ž21i67č78k31o28v66á
Pane Lukáši, je představa mnohých lidí, že všichni učitelé mají pedagogické fakulty. Není tomu tak. Například já jsem absolventem Přírodovědecké fakulty UK obor biologie a matematika, a to také učím. Kolegové běžně studují odborné fakulty, které naprosto běžně (dnes už převážně ony), učí budoucí učitele učit odborné předměty na 2.st a SŠ. Filozofické fakulty, FTVS , MatFyz atd.
J56i80ř87í 81K39u57b17í39č60e64k
Jako by to bylo tak, že nikdo nekontroluje, jak kdo učí, a když už to zkontroluje, tak není cesta, jak zatlačit na případného učitele, aby se nevhodných metod vzdal a osvojil si lepší a jako by neexistovala možnost, že pokud se vyhozený špatný učitel uchází o práci jinde, tak ředitel zatelefonuje druhému a dozví se o uchazeči pravdu. Jako by ve školství panovala silná nespolupráce a každý byl na všechno sám a navíc bez kontroly. Což mi připadá celkem hrozné. Kdyby tohle fungovalo, bylo by možné tu a tam nějakého šikovného nepedagoga klidně přijmout.
Z52u57z31a80n16a 51R21ů54ž60i16č98k85o51v71á
Šikovného nepadagoga tu a tam zaměstnávají školy již dnes. Tzv. na výjimku..a tak by to mělo zůstat.
- Počet článků 50
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4266x