Bariéry v pražské hromadné dopravě
Pro mě osobně je veliká bariéra v dopravě, konkrétně v metru to, že se nikde nezobrazuje, kde právě jsem. A myslím, že to není bariéra pouze pro mě, ale i pro spoustu slyšících mimopražských, nebo cizinců.
Mimopražští slyšící Češi to ví alespoň z hlášení. Cizinci však kvůli odlišné výslovnosti hlásek musí být často zmateni (např. ípé - ejpí). Osoby se sluchovým postižením jsou odkázány pouze na to, že si přečtou na infopanelu "příští stanici", případně (a to i cizinci) název stanice na stěně stanice (pokud na něj vidí).
Vyřešit by se to dalo například tak, že by se na infopanelu zobrazoval název stanice, kde vlak stojí a v dalším "řádku" směr kterým jede a konečná stanice. Příklad:
Smíchovské nádraží * pokračuje ve směru Můstek (přestup na trasu A) - Černý Most. Viděl jsem to myslím v autobusu č. 154.
Úplně ideální by však byla blikající šipka (či kolečko) na schéma stanic, které je nade dveřmi vagónu, jenž by ukazovalo, kde vlak právě je.
Další bariérou se stalo to, že na boku tramvají a autobusů v Praze zmizelo kudy dopravní prostředek jede.
Modelový příklad:
Přijdu na stanici tramvaje a právě přijede tramvaj č. 18. Protože nemá na boku napsáno, kudy jede, jdu studovat jízdní řady, jestli jede přes "Karlovo náměstí" a ona mezitím odjede. Protože jedu zrovna na "Karlovo náměstí" (či třeba na "Staroměstskou"), měl jsem s touto tramvají jet, ale kvůli tomu, že jsem nevěděl, že tam jede, musím (podle mě zbytečně) čekat na další č. 18, jelikož jiná linka tam ani nejede (jsem na stanici "Královský letohrádek). A čekat třeba večer, když je zima, z mého pohledu zbytečně, není moc příjemné.
Zeptat se řidiče, jestli "tam" jede je pro osoby se sluchovým postižením téměř nemožné. Mnohdy se ani dveře tramvaje u řidiče neotevřou (novější vozy), když ano a osoba se sluchovým postižením se zeptá (Jedete "tam"?) řidič sice ochotně odpoví. Ale třeba s otočenou hlavou a "není vidět co říká". Málokdy kývne ano/ne (to je vidět dobře) a ani netuší, že se ho ptá neslyšící - "neslyšení" není nijak poznat jako třeba nevidomost. Některé osoby se sluchovým postižením také komunikují jen ve znakovém jazyce a "zeptat se" je pro ně takřka nemožné.
Řešením by bylo vrátit na bok dopravních prostředků info, kudy prostředek jede.
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Autor: Ladislav Kratochvíl
Kráťa ohluchl ve svých 40 letech v roce 2003. Kromě psaní se věnuje vlastnímu webu (www.kochlear.cz), počítačovému poradenství a problematice ztráty sluchu ve středním věku a později. Zabývá se nejen touto tematikou a souvisejícími přednáškami, ale také možnostmi přepisu mluveného slova do textu v reálném čase.
Ztlumeno
Ztráta sluchu a sociální vyloučení
Sluch mě opustil zcela náhle, při operaci mé hlavy, ve 40 letech věku, v roce 2003. Do té doby jsem slyšel velmi dobře. Dokonce jsem měl i jako „druhé zaměstnání“ hudbu.
Ztlumeno
Jak získal ohluchlý příspěvek na zvláštní kompenzační pomůcku
Asi před šesti lety (2016) mě napadlo, že bych si mohl požádat o příspěvek na zvláštní kompenzační pomůcku (proč to je zvláštní netuším). Zašel jsem tedy na Úřad práce, poptal se na to a když mi úřednice řekla, že mohu,
Ztlumeno
Neslyším a můj mateřský jazyk je čeština
Tohle je přesně to, proč neustále upozorňuji na ono „přivlastnění si“ slova „neslyšet“. V podcastu zmiňuje redaktorka Naďa Čvančarová půl milionu lidí se sluchovým handicapem v Česku (někdo jí to množství musel sdělit).
Ztlumeno
O nás bez nás a mnoho let úsilí o novelu zákona
Potřeby osob s postižením sluchu k novele zákona o zpřístupnění audiovizuálních děl, byly z navrhované novely zcela odstraněny a místo zlepšení asi jde pouze o splnění požadavků EU.
Ztlumeno
Mateřský jazyk a postižení sluchu v České republice
Velmi často se slyšící lidé domnívají, že pokud někdo neslyší, komunikuje ve znakovém jazyce. Je to kvůli neznalosti problematiky. Znakový jazyk má vlastní gramatiku, pravidla a s češtinou nemá nic společného.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Přímý přenos Poslanci se přeli o vládou navrženou změnu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí...
Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Omyl i zneužití. Poznat predátorské časopisy není vždy lehké, říká akademik
Publikování v časopisech, které se tváří jako vědecké, může být jen omyl nebo i dlouhodobá snaha...
Rozhodnutí o přijetí či nepřijetí eura v Česku udělá příští vláda, říká Fiala
Dvacet let od vstupu do Evropské unie Česká republika stále nepřijala společnou evropskou měnu...
Mezinárodní obchodník – balicí stroje
ManpowerGroup s.r.o.
Středočeský kraj
- Počet článků 125
- Celková karma 7,62
- Průměrná čtenost 783x
Sluchové postižení (SP) je označováno WHO (Světová zdravotnická organizace) jako 2.nejtěžší ihned po mentálním postižení. Lidé jsou odtrženi od komunikace. SP je velmi variabilní a není možné si jej vyzkoušet. Podle výše ztráty sluchu jsou lidé neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí, hluchoslepí, máme uživatele kochleárních implantátů. Každý člověk má jiné nároky na komunikaci. Prelingválně neslyšící dávají přednost znakovému jazyku, nedoslýchaví a ohluchlí lidé simultánnímu přepisu.
S podporou Blog iDNES.cz