Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Môj matematikár tvrdil, že dejepis to "sú len také rozprávky starých materí" tým len trochu podpichoval učiteľku dejepisu. Mňa dejepis veľmi bavil. Ale mali sme ho málo. Syna história veľmi baví a aj ju okrem iného študoval a keď porovnával úroveň v Česku a na Slovensku, povedal, že máte oveľa vyššiu úroveň vzdelanosti a dostupnosti.

2 0
možnosti
MP

My měli dobrého - upřednostňoval dějiny lidského poznání a umění, před dějinami válčení, vraždění, podvádění a jiných odporností .

3 0
možnosti
ZH

Ale my dnes nesmíme o dějinách přemýšlet. Máme přece usnesení vlády na to, jak se nedávná historie stala. Je třeba se to nabiflovat z platné učebnice a jít od toho. Tento blog považuji za proruskou dezinformaci.

2 8
možnosti
ZV

Ale pane Hornere,pokud přistoupím na vaše uvažování a přesunu se ve vzpomínkách o 40 let zpátky jaký byl rozdíl. Který dějepisec učil své žáky např. o osvobození československa nejen sovětským svazem,ale i spojeneckou armádou. Dále mě napadá i Katyň,gulagy,zákaz produkce protisocialistikých umělců. Ano tohle všechno a daleko více se dělo ne pod vedením státu,ale pod vedením ÚV KSČ řízeného z Kremlu.

9 2
možnosti
JN

J96o65s82e59f 89N65i23k68l

11. 9. 2023 19:51

Já jsem měl na učitele dějepisu štěstí. Učil nás hledat souvislosti, příčiny a následky historických událostí v propojenosti s ostatními předměty. A vždy nás upozorňoval, že základem historie není to, co se skutečně stalo, ale co si o tom lidé myslí nebo píší. A že na každém z nás je, co si sami o daných událostem myslíme a jaké informace si k danému tématu dohledáme. A vůbec si nemyslím, že jsou naši učitelé dějepisu většinou neumětelové. Pravdou je, že historie minulého století nás bavila více než dějiny doby kamenné, ačkoli jeho demonstrace rozdělání ohně a jiné "triky" si budeme pamatovat do smrti i s jeho věcnými ale i vtipnými výklady při návštěvách četných muzeí. Zajděte na některou školu na hospitaci do předmětu dějepis a nemusíte si vymýšlet historky dcery vaší přítelkyně....

3 3
možnosti
RJ

Není učitel jako učitel. Na základce jsem měl dějepisáře který miloval antiku, takže jsme se neučili jen podle učebnice, dost mizerné mimochodem, ale třeba si četli Petiškovi Staré řecké báje a pověsti. Vysvětloval nám souvztažnosti, jak vlastně fungoval stát.

Na druhé straně je dějepisář ze stojárny, normální šílenec který dokázal rozdat za rok každému padesát známek z dějepisu, jeho "testíky" měl jich osm set, byly proslulé. Vyloženě bylo potřeba se nadrtit stovky letopočtů a jmen. Mimochodem nejlepší známka z dějepisu byla za tři.

Dějepis, jako takový je jistě důležitý, obzvláště na základní škole. Ale musí mít nějakou provázanost i na ostatní předměty. Skutečně není důležité vědět zda prima jura a křída spadala do oligocénu. A není zas až tak důležité který král vyhrál někdy před osmi sty lety nějakou bitvu.

Moderní dějiny jsou z nějakého důvodu zcela upozaďovány, nevím zda je to ještě pořád důsledek socialistického školství , nebo strachu, či nevůli učit i moderní dějiny.

7 0
možnosti
JZ

učit se antiku z bájí a pověstí je asi tak stejně chytré jako se učit o průmyslové revoluci v Čechách z pohádek Boženy Němcové

0 0
možnosti
Foto

Bohužel je fakt ten, že většina vyučujících dějepisu nejsou odborníci. A to, že má někdo aprobaci vůbec není zárukou kvalitní výuky. Problém má mnohem širší kontext. Jeden z faktorů je ten, že na ZŠ se důležité předměty smrskly na Aj, Čj a M. Zbytek je považován za zbytečný. Jen pro zajímavost, šesťáky třeba pravěk baví. Je to jen otázkou podání. Společnost se mění, naše školství díky přetrvávající setrvačnosti moc ne. A jen tak se to nezmění. Ještě podotknu, učitel by dnes měl učit v rámci mezipředmětových vazeb. Takže můžeme použít třeba slovo demokracie. Chceme-li učit v nějakém kontextu, rázem je starověk docela důležitý. Jenže když se při výuce kladou na stejnou váhu třeba řecko-perské války....

7 0
možnosti
RJ

Přesně tak Járo. Píši to nahoře.

Ony řecko perské války měly ve výsledku dost značný vliv na vývoj ve středomoří , tedy potažmo i na pozdější vývoj v Evropě. To ovšem musí umět vysvětlit se všemi souvstažnostmi právě učitel.

5 0
možnosti
Foto

Zdravím Jene, můj velký mentor a nejlepší učitelka dějepisu paní doktorka Východská by Vám řekla, že se v jedném věci pletete. Moderní dějiny nelze pochopit bez historie lidstva počínaje právě jejím milovaným pravěkem. Tam pokud dítě v určitém věku podchytíte je možné mu pak servírovat i novodobé dějiny tak aby o ně mělo zájem... A ano, vše je o osobnosti učitele, ničem jiném. Doba frontílní výuky a dlouhých výkladů je dávno překonaná a v dnešních dětech či mládeži zájem nevzbudí. Musí se kombinovat s velkou spoustou, především aktivizačních výukových metod....

0 0
možnosti
OU
Uživatel požádal o vymazání
0 3
možnosti
Foto

Dcera měla na gymplu učitelku dějepisu Rusku. Učila ruštinu a o tu nebyl v té době zájem a tak ji dali dějepis. Vykládala a zkoušela podle učebnice. Blbou češtinou říkala, no neřekl to, co je tady za tři. Tak jsme se vzbouřili , protože většina dětí chtěla na práva a tam je znalost dějin nutná. Dali tedy jinou, ale ta byla nahluchlá a její oblíbené bylo. Je vidět, že máte hodně načteno, ale neřekl jste to hlavní a to sociální cítění lidí v té době. Tak to máte za dvě anebo za tři podle její oblíbenosti zkoušeného.Dcera se s učitelkou přela a opravovala ji a tak ji to osladila u maturity. Dala ji za tři a dcera chtěla ji studovat historii. Na historii se tehdy hlásilo 450 uchazečů. Písemné zkoušky udělalo 11. Pak těch 11 šlo na ústní a vzali jich 9 a mezi nimi dceru. Dcera říkala, kdyby tehdy věděla, kdo proti ní sedí, tak by se rozklepala a ústní neudělal.

0 0
možnosti
JM

My měli na průmyslovce učitelku dějepisu, která nechávala půlku třídy propadnout. A nebyli jsme jediná třída. její hodiny byly peklo, za hodinu stihla vyzkoušet třetinu třídy, všichni jsme se učili hlavně dějepis, ostatní předměty byly vpoho.

Naštěstí od druháku jsme dějepis, ani tuto učitelku, už neměli. Netvrdím, že dějepis není důležitý, ale přeci jen na strojní průmyslovce ... Dodnes její pohnutky nechápu a myslím, že to něco to o takové učitelce říká.

2 0
možnosti
Foto

Základní chyba je hodnocení a vykládání dějin očima dneška. Biflování dat je také nesmysl, stačí děj zasadit do rámce období a přesné datum dohledáte. Právě období je pro pochopení děje důležité. Já měl kliku, že moje učitelka tohle chápala a to prosím v padesátých letech.

Vašek

6 0
možnosti
Foto

Tak. Kontinuita událostí a dějů. To platilo a platí stále. A NEJEN V DĚJEPISU

3 0
možnosti
  • Počet článků 3330
  • Celková karma 24,86
  • Průměrná čtenost 1805x
Jsem publicista, žiji v Českých Budějovicích, mám rád historii i jižní Čechy. Jsem rád za rody vladařů z Rožmberka a knížat Schwarzenberských, které mají zásluhu na zvelebení této půvabné krajiny.

Kontakt: jan.ziegler@seznam.cz