Protiruské sankce nefungují? Sami Rusové přiznávají, že ano

Je nesmyslem tvrdit, že sankce Rusko nepoškozují. Nepříznivé výsledky Gazpromu, problémy v ruské civilní dopravě a rovněž slabý rubl dokazují opak. I ruští akademici potvrzují, že ruská ekonomika má kvůli sankcím značné problémy.

Ve studii zveřejněné na webuvestni-ieran.ru ekonomové Natalia Smorodinskaja a Daniil Katukov z Ekonomického ústavu Ruské akademie věd uvedli, že podobně jako Írán i Rusko trpí sankcemi, které na něj uvalily západní země kvůli agresi na Ukrajině. Sice Rusko z důvodu své větší ekonomické vyspělosti jim vzdoruje účinněji, ale i ono se potýká s potížemi. Teherán se sice snaží celkem úspěšně sankce obcházet, ale íránská ekonomika ztrácí rozpočtové příjmy a zůstává nestabilní. To samé čeká i Rusko.

Tento výklad potvrzují i loňské nepříznivé výsledky ruského plynárenského gigantu. Gazprom klesl do plynárenského pravěku a ocitl se v éře SSSR. Uvedl to ruský web moscowtimes.ru. Podle výpočtů agentury Reuters se vývoz plynu Gazpromu plynovody do zemí mimo SNS v minulém roce snížil na 68-69 miliard metrů krychlových ze 100,9 miliardy metrů krychlových v roce 2022, včetně asi 28 miliard metrů krychlových do Evropy, asi 23 miliard metrů krychlových do Číny. Tento objem dodávek odpovídá úrovni z roku 1985, kdy tehdejší Sovětský svaz vyvezl do Evropy 69,4 miliardy metrů krychlových plynu. Přitom v dobách největšího rozmachu v letech 2018 – 2019 Gazprom dodával do Evropy 175 – 180 miliard metrů krychlových plynu. Jeho hrubý provozní zisk klesl v loňském roce proti předloňskému o více než bilion rublů (cca 240 miliard korun).

Vážné problémy vykazuje podle webu moscowtimes.ru i ruská letecká civilní doprava. V loňském prosinci v pouhém jednom týdnu muselo nouzově přistát šest letadel. I v tomto případě se jedná o důsledek západních sankcí. Rusko kvůli omezeným schopnostem ve výrobě vlastních civilních dopravních letadel se musí spoléhat na západní stroje Boeing a Airbus. Nyní však ze Západu nepřicházejí originální náhradní díly a dopravci to řeší tak, že některá letadla rozebírají a používají je na součástky. To ovšem není účinné řešení a v Rusku tak hrozí letecké nehody. Létání v této zemi je nyní riskantní a životu nebezpečné.

Na začátku letošního roku pak ruská měna atakovala velmi nepříjemnou psychologickou hranici sto rublů za dolar. Jak opět zmínil moscowtimes.ru, na konci roku 2023 vykázal ruský rubl nejsilnější propad od roku 2015 a dostal se do top 3 žebříčků nejslabších měn rozvojových zemí, které sleduje agentura Bloomberg. V současné době je kurs asi 90 rublů za jeden dolar.

Bylo by chybou myslet si, že Rusko položí sankce okamžitě na kolena a to se během krátké doby ekonomicky zhroutí. To je samozřejmě extrém. Ovšem druhým extrémem je tvrzení, že sankce Rusko nijak nepoškozují. Fakta jasně dokazují, že ano. Ruská ekonomika je slabá, a přes velkoústnatá prohlášení prezidenta Vladimíra Putina o hospodářském a vědeckém rozvoji, Ruská federace zůstává zaostalou zemí, která téměř neumí vyrábět technologicky vyspělé produkty.

Zdroje:

Zpět do SSSR: Proměna Gazpromu z exportního giganta na ministerstvo plynofikace - ruská služba The Moscow Times

Gazprom čeká propad hrubého provozního zisku o téměř 40 procent | ČeskéNoviny.cz (ceskenoviny.cz)

Již pošesté během jednoho týdne se letadlo ruských aerolinek potýkalo s poruchou letu - Ruská redakce The Moscow Times

Rubl se propadl na rekord za 9 let a dostal se mezi 3 nejslabší měny světa - ruská redakce The Moscow Times

Smorodinskaya N.V., Katukov D.D. ÍRÁNSKÁ ZKUŠENOST SE SANKCEMI: MAKROEKONOMICKÉ VÝSLEDKY A ZÁVĚRY PRO RUSKO (vestnik-ieran.ru)

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Ziegler | pátek 5.1.2024 15:45 | karma článku: 26,10 | přečteno: 613x