Děkujeme za pochopení.
P41e55t78r 70P17á66l68k33a
dobrý text, takřka se vším souhlas, ale.
Sám píšete, že Jan Hus by si film zasloužil a asi voláte po nějaké objektivitě, tedy po filmové respektování odlišné vnímání světa středověkým člověkem, což je přece naprosto iluzorní.
O tom, jak to středověký člověk vnímal nemá 99% z nás ani neurčitou představu a pokud ano, pak bylo to vnímání zřejmě natolik odlišné od našeho, že by takový film a) nikdo neuměl natočit, b) nikdo by se na něj nedíval, protože by tomu nerozuměl. Film se bez nějakého zjednodušení zkrátka neobejde a vychází z toho, že chce připomenout jednu z nejvýznamnějších osobností naší historie a od toho bych začal. Patří Hus mezi české velikány? Podle mého jednoznačně ano, jako symbol, který je ovšem nám ale dnes už srozumitelný pouze tou mravní zásadovostí (nebo fanatismem v očích jeho odpůrců). Ovšem že sám Hus nebyl tak docela fanatikem, je zřejmé z bouří, které otřásly Prahou v roce 1412, kdy chybělo málo, aby války začaly už o 7 let dřív. Tím, kdo tomu zabránil, byl Hus. Možná nejzajímavější by byl hypotetický osud Jana Husa, kdyby na koncilu odvolal a pak se mu nějak podařilo utéct z vězení zpátky do Prahy a přihlížet válkám. Za nejpravděpodobnější považuju´možnost, že by se zhrozil, jako třeba Jakoubek ze Stříbra nebo o 100 let později Luther.
Pár drobných připomínek.
Dekret Kutnohorský a nacionální konflikt - zjednodušení 3:1 - on ten "polský" hlas nebyl tak polský, jak bychom to vnímali dnes my. Rozdělení univerzity na české viklefisty a "německé papežence" je podle mě filmařsky v pořádku.
Sociální rozměr konfliktu - u Husa chybí, to máte pravdu, u některých pozdějších husitů ale úplně ne - chiliasté, které paradoxně "nevyléčil" ohněm žádný katolický pán, ale sám Jan Žižka...
Zikmund - záznam kostnického procesu se nedochoval, ale je zajímavé, že jak Svoboda, tak Vávra nechají ve svých filmech Zikmunda pronést téměř identickou větu, která mi přijde vlastně klíčová pro celý proces a odsouzení: "Kdo z lidí žije bez hříchu?"
P66e65t22r 32P95á42l40k51a
mimochodem, pokud by ta věta byla autentická, jen to dokazuje, že Zikmund byl pravý syn svého otce, který taky dokázal být obdivuhodně velkorysý a nad věcí, když byl veřejně označen jako Antikrist Milíčem z Kroměříže.
A ještě k tomu k tomu odlišnému chápání světa tehdy a dnes - Husova (a naše) naivita je nejlépe vidět na tom, že požadoval na koncilu veřejnou rozpravu k obhajobě svých názorů, což i nám přijde logické, protože viděno dnešníma očima může jít o "dvě pravdy", mezi kterými se může argumenty rozhodovat, která je správnější. Přitom reálně je to patrně podobná analogie, jakoby před pár lety Usáma bin Ládin žádal veřejnou audienci a filozofickou rozpravu v americkém Kongresu. Kdyby náhodou přijel (k tomu ale neměl na rozdíl od Husa koule), taky by místo veřejného slyšení putoval do želez glejt neglejt...
J70o45s64e43f 45H34e61j28n37a
Přemýšlivý text. Ač jsem názorově jinde. Shlédnul jsem to zpětně a souvisle a líbilo... Prošel jsem několik kritik, sympatických i méně sympatických. Asi nejlblíže mio je kritika K. Fíly v Reflexu. Tvůrci totiž historii nevykládají, naznačují... A třeba homosexuální náznaky mladých kněží nejsou vůbec od věci... Pojetí Zikmunda beru jednoznačně, ale kdo ví... Byl jeho nevlastní bratr opravdu takový ožrala....
J74i57n80d82r88i64c37h 57P80a15r76i59k
Skvělé, zasloužil si upálit, a proč, to pochopí jen katoličtí theologové, ostatní jim musí prostě věřit.
M65i94r43o77s25l33a50v 67M97a34c68e72k
Musíte se toho chopit sám. Natočte k 600. výročí film "Upálili darebáka v Kostnici" , pak bude páter Koniáš spokojen
L20a45d31i13s89l31a41v 59J14í68l67e81k
Jen bych vyslovil nejistotu v otázce prvního překladu bible do němčiny. Myslím, že byl udělán jeden asi sto let před Lutherem a nevím, zda dokonce nebyl udělán v Praze.
Zmínka o tom, že ve skutečnosti byl MJH malý, tlustý (doplňuji i bezvousý) je celkem výstižná. Znázorňuje se vždy jako štíhlý vysoký a s bradkou.
Relevantní je i poznámka o tom, že velkým problémem tehdy bylo to, že se na Balkán valili muslimové. Hlavní Zikmundovou starostí bylo budování pevností na jihu Uher. Vybudoval jich celý řetěz a díky nim se podařilo na 100 let zastavit nápor Turků. Z těchto důvodů Maďaři hodnotí Zikmunda jako jednoho ze svých nejlepších panovníků.
J70i97ř39í 69K84i70n35d80l
Ještě doušku, Hus žádný reformátor nebyl.Chtěl návrat k písmu, věřil v brzký příchod Antikrista a poslední soud, chtěl aby se křesťané připravili na poslední soud.
J55o96s36e60f 17S27u92k
Jan Hus byl, věřím že velmi kvalifikovanou komisí, za pontifikátu Jana |Pavla II. uznán za církevního reformátora..Tak ho též jako hluboce věřícího člověka - katolického kněze - viděl náš vynikající historik Josef Pekař. Děkuji katolické církvi za tento zřetelný posun a autorovi za výborný článek. Jen s tím závěrem, za co byl vlastně odsouzen, bych asi tak nespěchal..I v dnešní době vidíme rozsudky soudů, které jsou zjevně pod vlivem nejen paragrafů. A kritika zlořádů mocných je mnohdy nebezpečná i dnes..
Jan Hus svým vytrváním v hájení pravdy až k vlastní smrti i přes staletí oslovuje všechny, kdo věří, že za pravdu a nápravu nepravostí je nutné bojovat.
J81i36ř98í 86K44i19n41d80l
On nehájil pravdu jako takovou, ale "Pravdu boží, která zvítězí a to je podstatné. Naši historici, kteří zkoumali dokumenty z té doby došli k závěru, že byl kacíř. Například z dokmentů vyplývá, že Jan Hus byl v Kostnici komisí dotázán, proč sespal komentář k bule Jana XXIII, která Viklefovy názory odsoudila, Jan Hus to popřel a označil jako autora Jana z Jesenice, což pobouřilo Jana z Chlumu, který Husa obvinil, že odstupuje od pravdy a bojí se smrti.
O82l34d10ř41i47c53h 39L27e92b62e34d85a
Já si myslím, že Hus jel prezentovat tuzemský názor na věc, který byl poznamenaný omezeným rozhledem a přílišným studiem. Nicméně měl zde své publikum a tím myslím i urozené, takže kdyby koncilisté chtěli projevit aspoň minimální respekt k tomuto hlasu, mohli jeho při nějak odsunout. Je ale zřejmé, že byl podle nich příliš drzý, že bylo třeba vyslat do jeho země ohňový signál. Tak to prostě je, a snaha udělat z Husa správně potrestaného narušitele středověku je marná.
J36i60ř13í 74K17i21n53d17l
Ani Zikmund, ani koncil, ani kardinálové neměli zájem Husa předat světské moci. Hus si smrt zvolil sám ve víře, že stejně v nejbližší době nastane konec světa.
- Počet článků 3397
- Celková karma 21,62
- Průměrná čtenost 1786x
Kontakt: jan.ziegler@seznam.cz