- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Kdyby jen tohle, ale našemu vynálezci nebyly v roce 1987 vytvořeny podmínky k zavedení výroby jeho psacího stroje - bezhlučný, mohlo se na něm psát ve 12. typech písma, kopíroval uložený text na požádání. Prostě malý počítač a přesto se nevyráběl kvůli neschopnosti tří ministerstev. Alespoň morálně by měli býti oni nezodpovědní odsouzeni před národem...
V roce 1987 už existovaly běžně bezhlučné PC 286, které toho uměly 1000 x víc, takže vymýšlet nový mechanický psací stroj, bylo krokem zpět.
Preferovat ideologii před kvalitou se opět vrací, viz výstavba nového bloku v Dukovanech.
Líp bych to nenapsal. Naprosto výstižné.
Ano! Kvůli ruské zvůli se musel přestavovat Nuselský most!
Vcelku nesmylný blog - Gustáv Husák postavil opravdu kvalkitní a bytelné metro, jehož jedna stanice na trase A byla vyhlášena nejkrásnější stanicí na světě. Havlisté nepostavili nic srovnatelného, na žvanění je užije. Toto dílo zdědili zadarmo a jediné na co se zmohli bylo přejmenování stanic dle příní establishmentu. Je úplně jedno, jaké soupravy tam po omezenou dobu jezdily, zda dělaly z 0 na 100 za 8 vteřin nebo 8 minut - koho to dnes zajímá ? Ale na té trase dr.Husáka se jezdí dodnes
Která stanice na Ačku byla vyhlášená nejkrásnější stanicí na světě?
Viděl jsem kdysi Staroměstskou v nějakém výběru hezkých stanic, ale jinak pražské metro v kráse zastávek za světem dost zaostává. Není to podstatné, hlavně že funguje (a dokonce se jezdí i v těch dírách vykutaných za Husáka, nebyly nahrazeny jinými dírami ), ale když už jste o té kráse začal...
V roce 1987 jsem četla mimořádně zajímavý rozhovor Jiřího Janouška s vládním zmocněncem pro dostavbu Nuselského mostu Otakarem Ferfeckým. Dodnes si pamatuji, že rozhovor měl titulek: Zmocněncovo krédo.
Ferfecký tehdy vysvětlil, jaké problémy nastaly, když padlo rozhodnutí změnit původní typ vagonů metra za těžší, vyráběné v SSSR, což si mj. vyžádalo i zvýšení nosnosti Nuselského mostu.
Pro tohle nelehké tema bych čekal studium poněkud obsažnějších zdrojů než jednoho článku na internetu, vycházejícího z nepříliš povedeného televizního pořadu. Odborné literatury je přeci dnes již poměrně dost. Například Robert Mara a kol: Projekt R1 aneb vozidlo, které nedostalo šanci. Vydavatelství Pavel Malkus, Praha, 2008.
Prvotní příčiny uprednostnění ruských souprav metra byly tyto:
1. Zpoždění projektu R1. Vozidlo nemělo 2,5 roku před plánovaným spuštěním ostrého provozu metra vyřešeny zcela zásadní technické problémy (mj. příliš velkou šířku vozidla vůči profilu tunelové roury, požárně problematické materiály v konstrukci vozidla aj.) Odstranění těchto problémů, dokončení prototypového řízení a zkoušky ověřovací série vozidel žádaly celkem ještě asi 3 - 4 roky času a to bylo skutečně neúnosné.
2. Ruské vozy byly technicky na výrazně nižší úrovni než české jednotky R1, ale byly v praktickém provozu včetně dílenského zázemí (v Moskvě aj.) už důkladně ověřené a zaběhlé. Což byl pro pravidelný a bezpečný provoz metra nesmírně důležitý moment.
Politické pozadí jistě sehrálo významnou, ale nikoli rozhodující roli. Ostatně politické, ale i odborné spory mezi "českou" a "sovětskou" cestou provázely dějiny pražského metra už od samého počátku plánování a stavby podpovrchové tramvaje a později metra v šedesátých letech.
Samozřejmě nelze nijak snižovat poctivou a v daných podmínkách obdivuhodnou práci tatrováků, ani ing. Honzíka osobně.
To nepopírám pane Šindlauere, jenomže trasou C nekončil svět. R1 mohly jezdit na dalších trasách pražského metra a i jinde ve světě. Takže zastavení jejich vývoje mělo politický podtext, nebyl totiž zájem, aby konkurovaly sovětským soupravám.
Takoví byli komunističtí funkcionáři. Ale ti postkomunističtí papalášové nejsou o mnoho lepší. Václav Klaus zakázal stavět chobotnici na Letné!
A ty soupravy měly taková mžouradla místo světlometů, že jsme je později museli předělávat a dávat tam automobilová světla.
Nejen že nám to Sověeti vnutili. Oni nebyli ani schopni dodávat. A tak v počátcích provozu metra jezdily jen soupravy o 3 vagonech místo 5. A návaly obrovské.