Doprava v Českých Budějovicích se musí řešit komplexně

Jihočeská příloha MF DNES přinesla včera rozsáhlou anketu s představiteli deseti stran a hnutí, které mají největší šanci dostat se do českobudějovického městského zastupitelstva. Největším problémem je pro Budějičáky doprava a ve špičce totálně ucpané ulice. Tento problém nemá jednoduché řešení a „pacienta čeká náročná operace“.

Mrzí mě tedy, že problém budějické dopravy se v anketě smrskl na jedinou otázku Jste pro rozšíření placených parkovacích zón? To není příliš šťastné, lepší by byl dotaz typu Jak vyřešit problémy s místní dopravou.

Proto se mně líbili odpovědi Slavoje Dolejše z TOP 09 a Michala Šebka z ODS, kteří správně odpověděli, že nelze jednotlivosti vytrhávat z kontextu. „Dopravu je potřeba řešit jako celek. Chceme vybudovat odstavná parkoviště propojená s MHD, vytvořit plnohodnotný navigační systém a rezidenční zóny se smíšeným parkováním,“ řekl Dolejš.

To je přesně ono, postavme parkoviště P + R na kterých by „přespolní“ řidiči nechali stát svá auta a do centra dál jeli městskou dopravou. Parkovací lístek by mohl platit i jako zpáteční jízdenka na MHD. Například ve Velké Británii je běžné, že tato parkoviště spojují s centrem zvláštní autobusové linky. V případě Budějic by tato mohla zajíždět přímo až na Náměstí Přemysla Otakara II. Samozřejmě by se jednalo o menší typy autobusů. Na druhé straně by to nebyla žádná novinka, protože do roku 1950 jezdily na hlavní budějické náměstí tramvaje.

Záchytná parkoviště jsou však levnějším a výhodnějším řešením než parkovací domy, které někteří českobudějovičtí lídři prosazují. Úplně mimo je pak názor jedničky kandidátky Úsvit pro Budějovice Waltera Matláška. Ten by z ročního výnosu poplatků za parkování v Budějicích, který připadne městu, chtěl stavět parkovací domy. Problém je však v tom, že město ročně vybere za parkování deset milionů korun a ceny parkovacích domů jsou daleko vyšší. Jeden takový pro zhruba 320 aut staví soukromník u Budvar arény. Stát bude 200 milionů korun a taková investice není v budějických možnostech.

Dobrým řešením pro Budějice jsou i další preferenční pruhy pro autobusy a trolejbusy Dopravního podniku, například v Husově ulici mezi Dlouhou Loukou a křižovatkou s Branišovskou a dále u Mariánského náměstí.

Vyhrazené jízdní pruhy pro městskou dopravu v Budějicích a parkoviště systému P + R jsou nejlepším řešením pro ucpané ulice, kterými se ve špičkách nedá projet. Rozhodně lepší, než nedělat nic. Dalším krokem musí být nákup nových trolejbusů a autobusů. Zdejší městský dopravce plánuje v příštím roce nákup klimatizovaných vozů a to je dobře.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Ziegler | úterý 7.10.2014 16:39 | karma článku: 9,00 | přečteno: 511x