- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Obě hříšné myšlenky se týkají našich dvou voleb přímých, volby prezidenta a voleb do Senátu. Za vším vězí peníze, limit pro kampaně činí 50 milionů Kč pro prezidentské volby a 2,5 mil. Kč pro volby do Senátu a je zmíněno pro stranu. Prezident by však měl být spíše státník než straník, měl by být osobnost.
Pro parlament je to 90 mil Kč, evropské volby 50 mil Kč, krajské 7 mil Kč, obecní bez limitu. Omezení stran financí máme, "stran" tentokráte myšleno jako "stran té brazilské kávy" z filmu Kulový blesk. Máme též pochybnosti efektivnosti volebně zákonných podmínek, včetně onoho dobrodružství, jak limity překonat, český člověk si poradí, jak obcházet zákony, zejména jde-li o boj o křesla a Hrad. Omezení tedy máme, jde o to nebýti omezení ale pozvednout právo volby přímé.
Nezmění nám zákon, princip volby můžeme změnit jen my vlastním přístupem. Pokud jste však absolutně a se vším, co se děje spokojeni, volte jako doposud. Stejně jako když vybíráte prášek na praní nebo "výhodnou půjčku", volte podle tele-vize. Ještě jedna věc, máme alespoň povšechnou představu o volebním zákoně? Asi to bude potřeba.
První hříšná myšlenka - Kandidáti na prezidenta by nás neměli oslovovat pivem, párkem a koblihou, ale naopak, přízeň si získat svým vystoupením. To by nám ubylo a zhaslo kandidátů. Dokonce by se dalo uvažovat o výběru za vstupné na tato vystoupení. Vstupné by mělo reflektovat umělecko - kulturnímu stupni vystoupení kandidáta a pomoci s oněmi 50 (2,5) miliony Kč potřebnými na kampaň.
Protože kampaň něco stojí, pokud investujete, budete chtít investici brzy zhodnotit a vrátit, to platí pro voliče i kandidáta. Kandidát podpořený voliči už nebude zatížen a zavázán dluhem, jen výkonem své funkce. Velcí podporovatelé rovněž budou chtít svoji investici zpět. Proto ono "vstupné" v řádu běžných částek za vystoupení. Ne nadarmo se říká, že co je zdarma, je podezřelé.
Projděte se dějinami, měli jsme prezidenty dosazené stranou nebo prezidenty státníky, kteří státnosti více dali, než od státu získali. Jejich počet lze spočítat na dvou prstech. Přesto většina voličů bude volit onu formu, kdy to nic nestojí a tím pádem nic nedostanou. Obdoba kuponových knížek, kdy bylo líto 1.000 Kč a nakonec zůstala jen ta kuponová knížka "zadarmo" a ztráta desítek tisíc, se zhodnocením za 20 let sta tisíce, v republikovém pojetí miliardy Kč.
Druhá hříšná myšlenka - Prezentaci kandidátů v televizi a rozhlase mimo zákonný limit nepřipustit. Zákonný limit je 5 hodin v TV, dtto v rozhlase, v druhém kole po 4 hodinách - u volby prezidenta. Původně se nabízí nepřipustit pouze ve veřejnoprávních médiích, ale vzhledem k tomu, že EET bude povinné plošně a obdobně zákaz kouření pro miliony kuřáků, proč podobně nepřistoupit k reklamě desítkám kandidátů ve všech médiích, včetně rozhlasu a novin tištěných i internetových.
Obdobně nepřipustit billboardy, nakonec ve vlacích a autobusech se také nekouří už dávno. Všude kde jsou zákazy a omezení, tam nepřipustit propagaci kandidátů, kteří se zpravidla o tyto zákazy, kvóty a omezení přičinili. Bilboardy asi nepůjde zakázat, bude stačit, když si jich nebudeme všímat, stanou se negativní reklamou.
Výsledek by byl, že lidé by se začali o kandidáty demokraticky, občansky a kulturně politicky zajímat individuálně. Konec masovosti, davových psychóz a lesů bilboardů. Nebo se brzy dočkáme podobných úletů jako v supermarketech, kde od října znějí koledy a od února se rodí zajíčci. Naopak blokací pasívní propagace reklam bychom my voliči mohli získat daleko víc, živé volby a živé kandidáty se zájmem o společnost.
Výsledek obou hříšných myšlenek
První a druhá hříšná myšlenka "nepřipouští". Je však třeba říci, co je přípustné a vítané:
Nakonec zvažme, jak by se kandidát zachoval v případě otřesu či rozpadu EU. Svět se v byznys obrací, nedejme se i my manipulovat miliony přiznanými, tajnými, odložených v různých rájích a fondech.
Obnovme kouzlo demokratických voleb, kdy volby jsou svátkem demokracie nikoliv obětí reklamy. Buďme v něčem první v rámci Evropy, volme rozumem.
Závěrem: Aniž bych hledala, přišel článek, nabádající nás blogery jak se máme chovat, tehdy v roce 2013, dokladující právo na moje hříšné myšlenky. Blog iDNES žádá blogery aby web nepoužívali k reklamní kampani a propagaci kandidátů voleb. Médium jako médium. Doslova se tam píše "špatné zkušenosti z předchozích voleb postupovat nekompromisně v případech, kdy se někdo pokusí zneužít tuto svobodu k propagaci kandidujících stran a jejich kandidátů.".... "Svoboda vyjádřit pozitivní názor na volební subjekty samozřejmě zůstává zachována, články a diskusní příspěvky však nesmějí mít propagační charakter."
Pivo, párek, koblihy a bilboardy beze sporu propagační charakter mají.
Článek: http://redakcni.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=360337
Během psaní tohoto článku vznikla Kroměřížská výzva (21.5.) a pak je zde ještě KlubOD ze začátku května. Začínáme se zajímat, vymýšlet a tvořit a to je dobře.
Volební zákon: https://portal.gov.cz/app/zakony/zakonPar.jsp?idBiblio=78075&nr=275~2F2012&rpp=15#local-content
Další články autora |
Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...