Městská doprava v Praze a Brně zdarma?
Naše kampaň nebyla jen o jednom požadavku, je o strategické koncepci rozvoje dopravy a o preferencích, o našich preferencích, kterými jsou hlediska ekologické, zdravotní, rychlostní a i finanční. A není vzdušným mostem ani zbožným přáním, ale rozvinutím dosavadní dlouhodobé koncepce rozvoje dopravního systému hl. m. Prahy, která je zakotvena v Zásadách dopravní politiky hl. m. Prahy a územně promítnuta v Územním plánu hl. m. Prahy.
Současná koncepce vychází z dnes již všeobecně uznávaných hlavních principů dopravního plánování, kterými jsou zejména nutnost zajištění podmínek pro účinnou regulaci automobilové dopravy a komplexní preference veřejné osobní dopravy oproti dopravě individuální.
Podívejme se na Prahu podrobněji.
V pracovním dnu se v osobní dopravě v Praze vykoná přibližně 4,5 mil. cest, z toho cca 46 % hromadnou dopravou, 34 % osobními automobily a 20 % pěšky a na kolech. Podíl cest konaných kombinací hromadné a automobilové dopravy činí necelých 0,5 %. Předpokládá se, že v období kolem roku 2010 stoupne počet cest konaných v osobní dopravě na území města v pracovním dnu na 5,3 - 5,9 mil. cest/den, z toho 42 - 43 % cest bude konáno dopravou hromadnou, 34 - 39 % individuální automobilovou dopravou a 18 -23 % cest bude konáno pěšky a na kolech. Podíl cest kombinovaných by se podle těchto předpokladů měl pohybovat v rozmezí 0,6 -1,4 %.
Několika početními úkony dospějeme k tomu, že počet cest autem se do roku 2010 zvýší o dalších až 31%, a nedojde k žádnému přesunu k užívání hromadné dopravy. Při naplňování současné koncepce. S každým, kdo zná situaci v Praze, neustálé fronty automobilů, hluk a obyvatele lapající každodenně zplodiny, musí tato představa otřást. Mimochodem, doporučuji všem dokument Můj život po dopravním kolapsu (30 min.) , reportáž německého režiséra S. Faltina a P. Ohlendorfa z budoucnosti (2012).
Jediným způsobem, kterým má být dávána přednost hromadné dopravě před individuální, mají být stejně jako dosud
- vyhrazení jízdních pruhů pro autobusy
- povolení jízdy autobusů MHD po tramvajových kolejích
- zřizování betonových dělících prvků podél tramvajových tratí
- zřizování různých typů nestandardních zastávek tramvajové dopravy
- preference jízdy tramvajových vlaků a nástupu cestujících světelnou signalizací
Zcela jistě přispějí tato opatření k zrychlení městské hromadné dopravy, ale to je asi tak vše. My tedy navrhujeme jako řešení cenovou výhodu - MHD zdarma, tedy v oblasti vnitřních pásem. Již teď je městská doprava levnější než automobilová (jejíž cena ještě navíc nezahrnuje veškeré náklady spojené s automobilismem, např. ekologické) a většinou je i rychlejší, řeknete si, copak to nestačí?
Z ekonomického hlediska není doprava zdarma při hlubším pohledu tak nesmyslná, jak se na první pohled zdá. Příjmy z jízdenek a legitimací totiž pokryjí jen necelou čtvrtinu nákladů dopravního podniku. Zbytek je stejně dotován. A navíc - vezměte si, kolik vlastně výroba, distribuce jízdenek stojí, včetně všech automatů na výdej i automatů na jejich označování. Co stojí revizoři a prodejci.
Současný stav znamená navíc obrovské zátěže (náklady) ekologické, na které se vydávají náplasti z jiných kapitol, zdravotní (snížení imunity obyvatel, škody při dopravních nehodách) i finanční (opět škody při dopravních nehodách, ale i náklady na často megalomanské automobilové projekty, které místo aby tranzitní dopravu odvedly po okruhu okolo Prahy dále, tahají ji přes různé pražské části. Že k tomu přispívají i různá lobby, podezřelé zájmy, si jistě dovedete představit, já vás odkáži na podařenou prezentaci T. Kramára (určitě bude k dispozici opět během zářijového Dne bez aut) Korupce v pražské dopravě, kde uvádí konkrétní příklady manipulace s veřejnými zakázkami (nejen) v oblasti dopravy, popisuje pražské klientelistické sítě a vysvětluje mechanismus využívání mandatorských firem při realizaci veřejných zakázek. V příspěvku jsou nejčastěji zmiňovány (řazeno abecedně) Dopravní podniky v čele s generálním ředitelem Milanem Houfkem, Inženýring dopravních staveb (IDS) a jeho ředitel ing. Kvasnička, Odbor městského investora (OMI) a jeho bývalý ředitel Jozef Macko, dále radní pro dopravu Radovan Šteiner, který je předsedou dozorčí rady IDS. Připočtěte k tomu obrovské odměny představitelů dopravního podniku a členů Dozorčí rady a máte docela slušnou sumičku, která by se dala ušetřit a využít na rozšíření vozového parku, aby městská doprava jezdila ještě častěji a spolehlivěji...
Nedílnou součástí musí být samozřejmě podpora ekologické formy hromadné dopravy, tedy metra, tramvají a tzv. zelených autobusů.
Dalším pilířem vedle bezplatné MHD je určitá politika v oblasti automobilismu. Na řadě seminářů se diskutuje o vybudování parkovišť na okraji města a finanční motivaci občanů, aby je využívali a nejezdili do centra. Já si dovedu představit i mýtné (odstupňované dle ekologické škodlivosti vozu, zejm. v souvislosti se zásobovací službou, využívající třeba elektrovozy), poplatky za průjezdy a parkování ve městě a dokonce i zákaz vjezdu do centra vůbec (mimo výjimečné případy - sanitka apod.).
Pro konkrétní přiblížení našeho modelu sáhnu na příklad Dne bez aut, který se již řadu let pravidelně uskutečňuje v řadě měst celého světa, včetně mnoha měst z ČR (různé akce při této příležitosti pořádají u nás desítky občanských sdružení). Přeneseme se zdánlivě daleko, do Kolumbie. Tam, v Bogotě (6,4 milionů obyvatel), ve čtvrtek 24. února 2000 vyhlásil a doslova musel Den bez aut protlačit starosta Enrique Penalosa. Bogota je mj. zvláštní tím, že zde ještě není vybudováno metro, autobusovou dopravu zajišťuje mnoho soukromých firem a ne jeden dopravní podnik. Proti Dnu bez aut se zvedla silná vlna odporu. Dokonce proběhla soudní pře s cílem akci zakázat, neboť prý porušuje základní vlastnická práva, svobodu pohybu a právo na práci obyvatel města a okolních oblastí. Akci také silně kritizovali obchodníci, kteří se obávali velké ekonomické ztráty. To se však nepotvrdilo. Přesto starosta musel částečně ustoupit a vydat několik výjimek: vjezdu do města bylo umožněno motocyklům, kamiónům a opancéřovaným osobním autům, které používá politická a podnikatelská elita. Jak to vše dopadlo? V době od 6.30 do 19.30 hodin mělo 832 000 osobních aut zakázaný vjezd na území města, 85 % lidí použilo veřejnou dopravu, 1,5 milionů lidí jelo na kole, několik na koních či na bruslích. Přestože ten den hustě pršelo, řidiči autobusů byli podráždění a autobusy leckde nestačily zájmu lidí, většina Bogoťanů si den pochvalovalo. A jaké jsou konkrétní výsledky? Nemocnice ohlásily snížení počtu ošetřených lidí o 20 až 30 %, počet dopravních nehod poklesl ze 100 za den na 27, došlo pouze ke 24 zraněním ve srovnání s 70 až 80 a nikdo nebyl poprvé po třech letech usmrcen (obvykle to jsou dva až tři lidé za den). Dále došlo ke snížení obsahu oxidů dusíku v ovzduší o 8 %, oxidu uhelnatého o 22 % a množství prachových částic o 21 %. Jeden jediný den...
Zdeněk Štefek
Co ohrožuje demokracii?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/1177/w230/Bf82504.jpg)
Řada současných veřejně činných osob založila svou kariéru pouze na roli „obhájce demokracie“. Některé z nich to kupodivu vytáhlo až do nejvyšších pater politiky a některé to živí již dokonce celá desetiletí.
Zdeněk Štefek
Král je nahý aneb opět nad církevními restitucemi
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/19/04/1177/w230/Bf384389.jpeg)
Ústavní soud svým negativním stanoviskem ke zdanění tzv. církevních restitucí ukázal, že právní džungle v naší zemi zase takovou džunglí není.
Zdeněk Štefek
Počmáraný Churchill
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/1177/w230/Bf82504.jpg)
Praha 3 má problém. Někdo počmáral sochu W. Churchilla. I sešli se badatelé, aby vandalství nějak čelili.
Zdeněk Štefek
Zapadá slunce nad Kotvou?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/19/04/1177/w230/Bf384389.jpeg)
S přicházejícím jarem možná zapadá slunce nad proslulým palácem Kotva. Ministr kultury zrušil budově památkovou ochranu, kterou Ministerstvo kultury ČR domu poskytlo v roce 2018.
Zdeněk Štefek
Národ bez jazyka je národem bez srdce
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/1177/w230/Bf82504.jpg)
V Poslanecké sněmovně se bude projednávat návrh na vydání zákona o státním jazyce České republiky .
Další články autora |
Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů
Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....
Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát
Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...
Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia
„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...
Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození
Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...
Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka
Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...
Město duchů Kirjat Šmona. Ostřelovaný sever Izraele, o němž se nemluví
Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Domy zničené raketami a dělostřeleckými granáty, žáci, kteří nemohou složit maturitu, požáry...
Rajchl má sponzory, kteří o darech nic nevědí. Pokud jdou vůbec dohledat
Premium Strany a koalice musely tři dny před evropskými volbami zveřejnit na svých webových stránkách...
Prach bitvy opláchl v Suezu, jeho fotka stvrdila bleskový triumf Izraele
Seriál Izraelský voják s tmavýma očima a zářivým úsměvem se stal ze dne na den hrdinou svého národa....
Egypt odebral licence 16 firmám kvůli pouti do Mekky, klienti měli běžná víza
Egyptský premiér Mustafá Madbúlí v sobotu nařídil, aby bylo zbaveno licence šestnáct cestovních...
![Pražská teplárenská a.s.](//1gr.cz/u/free.gif)
Strojník EZ elektro - poruchová služba
Pražská teplárenská a.s.
Praha
- Počet článků 60
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1113x