Rok 1945 a současnost
Jednak už probíhá přechod na elektromobilitu, do kterého automobilky investovaly a ještě budou investovat miliardy eur, zároveň je tu šok ze zastavené výroby a snížené poptávky po nových autech. Protože jeden z klíčových pilířů evropské ekonomiky není tou nejvhodnější oblastí pro socialistické experimenty, není od věci připomenout trochu ekonomické teorie. Nejdříve se ale musíme vrátit do roku 1945 …
Konec druhé světové války, rozmach sovětského socialismu do východní a střední Evropy a v neposlední řadě i úspěchy komunistických stran v prvních poválečných volbách v zemích jako Francie nebo Itálie, to vše vedlo k polemikám, který společenský systém je efektivnější, tedy zda socialismus nebo kapitalismus. Z tohoto pohledu k dnešku velmi zajímavě promlouvá článek Friedricha von Hayeka Využití znalostí ve společnosti (The Use of Knowledge in Society). Stručně shrnuto, Hayek říká, že lidstvo má obrovské množství znalostí a informací, které jsou ale rozptýleny u jednotlivých lidí. To, co potom dokáže tyto rozptýlené znalosti integrovat, je trh a funkční cenový systém (tedy cenový systém s minimem státních regulací). Hayek vysloveně říká:
„Zvláštní charakter problému racionálního ekonomického řádu je dán právě tím, že znalost okolností, s nimiž musíme pracovat, tu nikdy není v koncentrované či integrované podobě, ale jedině v podobě rozptýlených kousků nedokonalých a často protikladných znalostí, které mají různí jedinci. Ekonomický problém společnosti tudíž není jen problém, jak alokovat „dané“ zdroje – pokud „dané“ znamená, že jsou dány jedné mysli, která pak s rozmyslem řeší problém daný těmito „daty“. Je to spíše problém, jak zajistit nejlepší použití zdrojů, které jsou známy jakémukoli členu společnosti, a to k cílům, jejichž relativní důležitost znají pouze tito jedinci. Pokud to řekneme zcela stručně, jde o problém zužitkování znalostí, které nejsou nikomu dány ve svém celku.“
Dnes, když víme, že sovětský socialistický model zkrachoval a že vývoj dal Hayekovi a dalším za pravdu, může se zdát, že tyto debaty již patří minulosti. Bohužel tomu tak není. Integrace rozptýlených znalostí vytváří tzv. kolektivní inteligenci, jak to v knize Racionální optimista popisuje Matt Ridley. Tato kolektivní inteligence potom vede k vývoji díky inovacím a ke zlepšování mnoha stránek lidského života.
Nové technologie musí přicházet na evolučním principu při zachování základních tržních principů. Legislativa musí na tyto technologie reagovat tak, aby jejich nástupu nebránila, nikoli tak, že jejich nástup určují a vyžadují nejrůznější směrnice a nařízení. Bohužel právě tento princip v současné době aplikuje Evropská unie, když v podstatě direktivně automobilkám určuje, jaké typy dopravních prostředků budou vyrábět. Ty si tak rychle spočítaly, že pokud se mají ubránit astronomickým pokutám, musí být přibližně čtvrtina jejich produkce elektromobilní. A to bez ohledu na poptávku zákazníků. Zároveň se tomuto tlaku, pravděpodobně pod vlivem černého svědomí po aféře Dieselgate, příliš nebránily.
Výsledkem bude vůz, jehož cenu běžní občané nebudou moci zaplatit, a který jim ani zdaleka nenabídne takový komfort jako klasický benzínový nebo dieselový. Pokud navíc budou lidé k nákupu elektromobilů „motivováni“ dotacemi a zároveň dalším zdaněním automobilů s klasickým pohonem, povede to zejména v chudších regionech k obrovským distorzím v socio-ekonomických vztazích (přeloženo do češtiny – lidé na vesnici spolehlivé auto prostě potřebují). Bude to tak jen další z řady důkazů, že sociální inženýrství nemůže fungovat (jak to krásně ve výše zmíněném článku popsal Hayek). Nebo fungovat může, ale jen po omezenou dobu a za vysokou cenu zchudnutí většiny obyvatel.
V neposlední řadě jde také o obrovské investice automobilek, které do elektromobility vkládají. V případě, že tyto – Evropskou unií vnucené – „podnikatelské“ plány neuspějí, lze očekávat, že budou chtít tyto peníze zpět a částky, kterými potom budou nuceni daňoví poplatníci sanovat výrobce automobilů, budou významně vyšší než ty, které jsou nyní státy vkládány do jiných projektů v oblasti tzv. obnovitelných zdrojů energie. Druhou stranou mince jsou pak náklady ušlých příležitostí, tedy fakt, že automobilky mohly na základě vlastního svobodného uvážení tyto investice věnovat do úplně jiných technologií, které by mohly přinést z hlediska dopadů dopravy na životní prostředí daleko větší efekt než elektromobilita.
Automobilový průmysl je a bude v těžké pozici. Bohužel v souvislosti s ním můžeme vzpomenout friedmanovskou otázku: jak daleko je možno zajít při zavádění direktivních prvků do tržního hospodářství? Apetit Evropské komise se v tomto zdá být stále neukojen.
Zdeněk Říha
O nových, mladých, nadějných soudruzích
Rád bych vám dnes představil jasnou rudou hvězdu mezi naší mládeží – je jím Tadeáš Žďárský. Pokud jste o něm ještě neslyšeli (já dodnes také ne), nezoufejte, není vyloučeno, že v blízké budoucnosti bude rozhodovat o našem životě.
Zdeněk Říha
Reality show u konce
Skončila reality show „Hledá se prezident“, všichni si můžeme vydechnout, marketingové týmy shrábnout vzhledem ke kvalitě kandidátů zasloužené peníze a možná je na čase se zamyslet, co jsme to vlastně viděli.
Zdeněk Říha
Bludné kruhy evropských soudruhů
Ekonomie má nový pojem, který nesporně vejde do dějin. Zastropování. Souvisí s přesvědčením evropských proletářů, že mohou libovolně zasahovat do ekonomiky. Cena za tyto zásahy bude velká.
Zdeněk Říha
O tržních selháních
Zuzana Kubátová to na Seznamu vzala pěkně od podlahy, když sepsala článek o tom, jak se vyvíjí ceny energií a do titulku hezky zostra napsala, že volný trh selhává.
Zdeněk Říha
Opačný pohled na vstup do eurozóny
Přestože je stále více a více evidentní, že projekt tzv. Evropské měnové unie (EMU) nejde tím směrem, který si jeho tvůrci vysnili, stále jsou v České republice politici, kteří usilují o přijetí jednotné měny.
Další články autora |
Putinův fotbalista. Čech strhává vlajky Ukrajiny a šíří propagandu. Je za hrdinu
Premium Příběh Jaroslava Dolejše je ukázkou, jak funguje ruská propaganda a jak se z amatérského sportovce...
Obyčejně nikoho nepodporuji, ale teď musím, řekl Schwarzenegger k volbám
Herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger oznámil, že v prezidentských volbách v USA...
V Rakousku bojují o život dva Češi. Jeli na střeše metra, srazil je nadchod
V rakouské nemocnici bojují o život dva Češi, kteří se v úterý ve Vídni vážně zranili při jízdě na...
Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů
Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací...
Mlátící komando na Václaváku. Hledá se mladičký esenbák ze slavné fotky
Seriál Klidně by spolu mohli chodit, ale každý se postavil na opačnou stranu barikády. Slavný snímek...
U Litvínova hořela skládka s pneu a pražci, požár je lokalizovaný. Hasil i vrtulník
Hasičům se v sobotu krátce před 21:00 podařilo lokalizovat požár na skládce Celio u Litvínova, kde...
Evropská unie podcenila závislost na Číně, shodli se Vondráček s Vystrčilem
Evropská unie podcenila riziko závislosti na čínských informačních technologiích. Nyní se to snaží...
Zákon umožní komerční zdravotní připojištění, řekl Válek. Vidí místo pro úspory
Zákon o zdravotních službách podle ministra zdravotnictví Vlastimila Válka umožní komerční...
Řidič odtahovky strhl lešení na Prašné bráně, způsobil škodu za 50 tisíc korun
Řidič vozidla odtahové služby strhl v sobotu v centru Prahy na Prašné bráně lešení. Policie nehodu...
- Počet článků 25
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 764x
Píšu to sem mj. i proto, aby nikdo nemohl říct, že "on to věděl a nic neřekl".
Autor není od dubna 2023 členem žádné politické strany, či hnutí.