- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Posledních pár let jsem byl nucen dojíždět z Berouna do Prahy do práce. Říkal jsem si, že je kousek a tudíž by to neměl být takový problém. Bohužel po čase mě to začalo neskutečně štvát, že jsem přešel na auto a následně si našel práci mimo Prahu.
Zkoušel jsem vést debatu s různými lidmi o modelu příměstské dopravy v Praze a jejich řešení. Vesměs se moje názory nesetkaly s přílišným pochopením a to z několika důvodů. Buď dotyční jezdí autem a nehodlají na tom nikdy nic měnit, nebo jejich cílem je utratit za dojíždění co nejméně peněz a kdyby to bylo zadarmo, tak budou jezdit i na žebřiňáku.
Žil jsem nějaký čas ve Vídni a zajímám se o městkou dopravu vůbec a líbí se mi Vídeňský model řešení dopravy.
Zavést taktové průjezdní železniční linky napříč Prahou, s přímou návazností na další spoje. Například z Berouna by vlaky mohly jezdit až do Úval, od Benešova do Roztok apod.
Vybudovat hlídaná záchytná parkoviště na každé s příjezdových dálnicích nebo rychlostních silnic. U každé z nich je blíže nebo dále od Prahy přítomná železniční zastávka. D8 Čakovice, D5 Beroun, Rudná, D1 Mirošovice, D11 Poříčany nebo Horní Počernice, R10 Horní Počernice, R6 a R7 by byly řešitelné v rámci rychlodráhy na Letiště, R4 by se řešila někde mezi Chuchlí a Radotínem, D3 nebude mít radiálu, takže buď z ní na R4 nebo D1.
Nasadit nové, tiché a klimatizované vagony na tyto spoje a zavést taktovou dopravu, cca po 10 - 15 minutách.
Z nádraží vybudovat příjemné prostředí, zrekonstruovat prostory. Zrekonstruovat příměstské tratě na vyšší rychlost a propustnost. Vytvořit nová nádraží tam, kde je v dostupné vzdálenosti například bussines park nebo velká koncentrace firem a pracovních příležitostí. Například u Metra Kačerov by mohla být zastávka vlaků s přímou návazností na metro.
Co ale by lidi přitáhlo do těchto vlaků? Pouze a jenom to, že by doprava s nimi byla rychlejší a pohodlnější. Jak houstne automobilový provoz, bude za chvíli vjezd do Prahy čím dál komplikovanější. Jednou nastane doba, kdy lidi přestane bavit jezdit ráno přes hodinu autem v kolonách do práce, když by se tam mohl dostat rychleji dopravou. Lidi z aut, kde mají klid a klimatizaci, nedostanete do špinavých dopravních prostředků bez klimy a s tím, že budou dlouho čekat na přípoje.
Musela by vzniknout dlouhodobá koncepce řešení dopravy, vzniknout přestupní terminály na metro, tramvaje a autobusy. Pro autobusy budovat vyhrazené pruhy a umožnit jejich příjezd přímo před nádraží, firmy, zdravotní střediska apod.
Bohužel maximální délka článku neumožňuje se dlouze rozepsat a zmínit další souvislosti. Ale zajímalo by mě, za jakých podmínek byste byli ochotni přestat jezdit autem až do práce a přestavit si situaci, že dojedete k nádraží, tam auto odstavíte a dál pojedete vlakem?
Další články autora |
Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...