Recenze MMORPG hry The Elder Scrolls Online

Jako další ze svých článků jsem si vybral hodnocení MMORPG hry The Elder Scrolls Online, jejíž vydání má na starost Bethesda.

Tuto hru jsem si vybral z prostého důvodu. Aktuálně mám nahráno necelých 100 hodin, kdy jsem se ke hře po delší době vrátil a teprve včera (tj. 29.06.2021) skončilo čekání na první obsahový patch ke hře World of Warcraft, ke kterému bych se chtěl vrátit a vyzkoušet, jak se aktuálně hra hraje.
The Elder Scrolls Online patří ke 3 nejhranějším hrám v žánru MMORPG her. Ač hra byla vydána již v roce 2014, tak se na hře nijak zvlášť neprojevil zub času, ačkoliv již samozřejmě existují hry, které mají násobně lepší grafiku. V posledních měsících se zvýšila popularita ostatních MMORPG her, jelikož World of Warcraft pomalu ztrácí dominantní postavení na poli MMORPG her.

Jaké jsou plusy a mínusy této hry? Proč jsem se ke hře vrátil a věnoval ji v posledních týdnech poměrně dost času? Pokusím se na tyto otázky zodpovědět.

Jestli jste hráči, kteří o The Elder Scrolls Online uvažují, tak je nutné říci, že nečekejte, že když se do hry dostanete, tak budete hrát WoW. Hra poskytuje naprosto jedinečný zážitek co do herních mechanismů, tak po stránce, jakým se hra prezentuje.

Největší výhodou této hry je to, že poskytuje úplnou svobodu hráči. Na začátku hry si sice vyberete povolání (na výběr je kouzelník, černokněžník nebo třeba templář), nicméně je čistě na vás, jakým způsobem si postavu vytvoříte. Zpravidla jde říci, že s každým povoláním zvládnete všechny 3 činnosti, které ve hře činíte - tank, healer a damage dealer. Každé povolání má 3 stromy dovedností, které se vážou k jinému stylu hraní, čímž si postavu můžete konfigurovat podle toho, jakým způsobem chcete hrát, a to pomocí aktivních dovedností, ale taktéž pasivních bonusů. To ovšem nejsou všechny dovednosti, naopak tyto dovednosti, které vycházejí z vybraného povolání činí pouze malou část toho, jakým způsobem budete hrát. Své dovednosti mají totiž také zbraně, které budete používat (jednoruční zbraně, obouruční zbraně, léčitelská hůl, ničitelská hůl atd.). A to není všechno. Své vlastní dovednosti mají taktéž jednotlivé druhy vybavení. Vybavení se dělí do 3 kategorií - light, medium a heavy. Tyto kusy vybavení jsou většinou důležité pro tanky, ale jejich význam je dán díky pasivním bonusům, které ovlivňují regeneraci zdraví, magicky (obdoba many z jiných her) a výdrže. A to stále není všechno. Důležitou roli v životě The Elder Scrolls Online mají tzv. guild. Nejsou tím myšleny hráčské sociální uskupení, ale jedná se o příběhově uskupení NPC postav (non-player character). Ve hře známe několik takových guild (např. Mage´s Guild, Fighter´s Guild, Undaunted), kdy každá má své vlastní aktivní i pasivní dovednosti. V systému vylepšování dovedností nalezneme i systém profesí (např. kácení stromů, kutání hornin, výroba šperků, vaření lektvarů), kdy hráč může taktéž vylepšovat pasivní dovednosti, které se ovšem vážou k profesi jako takové a neovlivňují bojové schopnosti vaší postavy. Je tedy čistě na vás, jestli profese budete vylepšovat, ač se to velmi doporučuje.

Přijde vám systém dovedností složitý? Do hry se ještě dostávají 2 systémy. Každá dovednost se postupem času, když ji používáte vylepšuje. Když překročí určitou úroveň, nabídne vám možnost provést tzv. morph. V podstatě jde o to, že se určitá dovednost nějakým způsobem promění a dělá něco jiného. Na výběr jsou vždy 2 možnosti. Každý "morph" vám nabídne možnosti dovednost proměnit tak, aby její použití spotřebovávalo magicku nebo staminu. Tedy, pokud je určitá dovednost, která v základní variantě spotřebovává staminu, tak po nějaké době, kdy se otevře "morph", tak její varianta spotřebovávající magicku může být zajímavá např. pro kouzelníky nebo pro jiná povolání, která používají magicku. A druhý systém? Některé ze stromů dovedností (pro povolání a zbraně) mají možnost po dosažení určité úrovně vyzkoumat tzv. ultimátní schopnost. Jde o velmi mocnou schopnost, kterou můžete použít až po nasbírání určitého počtu bodů, které se získávají používáním dovedností, útočením a zabíjením nepřátel. Tedy, během boje můžete tuto schopnost použít pouze jednou, maximálně párkrát v závislosti na tom, jak rychle dokážete tyto body vygenerovat.

Svoboda průchodu hrou je zachována i z hlediska zvyšování úrovně své postavy. Je čistě na vás, jestli se vrhnete na hlavní i vedlejší příběhové úkoly nebo jestli budete raději chodit dungeony. Možností pro vás je i, že se budete účastnit událostí na mapě, které se v různých intervalech objevují. Jedná se především o to, že se v nějakou chvíli objeví portál, ze kterého vyskáčí nepřátelé a nakonec i boss, kterého musíte porazit, aby hráč dostal odměnu v podobě vybavení a zkušeností.

Osobně bych doporučil, aby každý hráč dělal pouze to, co ho baví. Hra ho nikterak nepenalizuje za to, že určitou část příběhu vynechá.

Variabilita spočívá i v tom, že herní svět je rozdělen na menší části, kdy některé z nich můžeme znát z jiných her ze světa The Elder Scrolls. Žádná ze zón není udělána tak, že je potřebná určitá úroveň pro vstup do této oblasti. Všichni nepřátelé jsou vyškálováni tak, že mají stejnou úroveň jako vy.

Celkově hru vnímám velmi pozitivně. Když si člověk nastaví mentalitu tak, že nejde hrát World of Warcraft, tak si hru dokáže užít především z důvodu obrovské volnosti v tom, jakým způsobem hru může hrát. Přesto jsou některé věci, které bych hře vytknul.

Jednou z věcí, které bych hře vytknul, je soubojový systém, který není úplně dobrý. Soubojový systém funguje na principu lehkého a těžkého útoku. Lehký útok je instantní. Při těžkém útoku se spustí animace, která trvá chvilku než útok dopadne. Těžké útoky slouží k tomu, že regenerují část výdrže nebo many, která je důležitá při používání dovedností. A do toho se používají schopnosti a kouzla. Tento systém ne každého baví. Je pravda, že tíhnu spíše ke zbraním na dálku, ale používání luku mě moc nenadchlo. Zbraně na blízko byly pak vyloženě nudné.

Druhou věcí, které bych hře vytknul, je poměrně agresivní obchodní model. Hra funguje sice v režimu pay to play, ale veškerá DLC a další dodatečný obsah si musíte pořídit za herní měnu. Kromě toho můžete využít režim předplatného, který vám přinese řadu bonusů. Kromě jiného je to i neomezené místo v inventáři na výrobní suroviny. A těch je ve hře opravdu hodně. Pokud chcete hrát hru, tak je předplatné v podstatě nutností. A to už jsou věcí, která zavánějí "pay to win".

Přesto si myslím, že hra stojí za vyzkoušení. Strávil jsem zatím ve hře přibližně 100 hodin a budu se teď věnovat World of Warcraft, kdy nyní vyšel nový patch, který přinesl nový obsah a příběh. Přesto se ke hře vrátím, protože i když jsem ve hře strávil 100 hodin, tak jsem načal pouze malou částr toho, co jde ve hře dělat. Ve hře mě nevíce baví chození dungeonů s mým healerem. Dungeony jsou nápadité, nezaberou nějak extrémní množství času a hráč má dobrý pocit po dokončení. Hra má ovšem spoustu systémů, které můžou být pro nového hráče neintuitivní a chaotické. Hra na vás vychrlí velmi mnoho informací a je lehké se ztratit.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Žďárský | středa 30.6.2021 15:31 | karma článku: 5,99 | přečteno: 114x