Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Olomoucké krajské volby 2012 - Projekt letiště Přerov-Bochoř

Na tento projekt modernizace původně vojenského letiště na letiště se smíšeným vojensko-civilním provozem je často poukazováno jako na jeden konkrétní příklad systémového selhávání státní správy na všech úrovních - pod vládu spadajícího ministerstva obrany, které modernizovalo majetek, kterého se následně rozhodlo zbavit. Krajských olomouckých a zlínských vlád, které mají ambice mít letiště navzdory jeho nekonkurenceschopnosti a také samosprávy města Přerova, které odmítá uveřejnit či dokonce alespoň poskytnout k nahlédnutí opozici dokumenty, na které je odkazováno a jejichž závěry jsou v rozporu se všemi veřejnými výstupy k této problematice.

Informace o modernizaci letiště Přerov-Bochoř lze z oficiálních odkazů čerpat z usnesení Rady Olomouckého Kraje (ROK) čili olomoucké krajské vlády, tvořené v letech 2008 až 2012 členy ĆSSD(8), ODS(2) a KDU-ČSL(1), ve kterých jsou k tomuto tématu pouze tyto záznamy, dále na webu Olomouckého kraje, kde je umístěn tento informační odkaz a na oficiálních stránkách Regionálního letiště Přerov, a.s., ze kterého lze z popisu historie letiště zjistit, že v letech 2008-2009 byly do obnovy letiště Ministerstvem obrany ČR, městem Přerov a Olomouckým a Zlínským krajem investovány prostředky ve výši 130 mil. Kč.

Tento projekt modernizace letiště Přerov-Bochoř, resp. vytvoření společnosti Regionální letiště Přerov, a.s. je dlouhodobě veřejností kritizován a jen na portálu IDNES bylo k tomuto tématu publikováno 20 článků, jejichž obsah odpovídá výstižným názvům článků a k pochopení dějové posloupnosti si tak lze přečíst i jen jejich názvy.

8.7.2003 - Armáda jim řekla: Končíme10.9.2004 - Radní chtějí lobbovat za vrtulníky6.5.2005 - Města se přou o letecké základny18.10.2005 - Přerov usiluje o zachování vrtulníkové základny15.10.2006 - Vláda odložila stěhování vrtulníkové základny16.11.2006 - O osudu vrtulníkové základny se rozhodne na jaře25.9.2008 - Přerovská základna se rozloučila s elitní vrtulníkovou letkou11.8.2009 - Armáda odmítla spekulace o rušení přerovské vrtulníkové základny18.8.2010 - Zlín i Olomouc se strachují o letiště v Bochoři28.10.2010 - Podnikatelé: letiště v Bochoři je nám na nic, podpořte radši dálnice13.1.2011 - Bochořské letiště stálo sto milionů, možná ho ale zavře odchod armády21.4.2011 – Armáda opouští letiště v Bochoři, jeho budoucnost je značně nejistá22.4.2011 - Armáda by mohla v Olomouci po zrušení velitelství propustit stovky lidí14.7.2011 - Letiště v Bochoři potřebuje půl miliardy z EU, rozhodnutí padne v září16.9.2011 - Vojáci v Bochoři zřejmě skončí a s nimi i provoz civilního letiště7.10.2011 - Letišti v Bochoři hrozí zavření, Přerov mu chce ale dát další miliony27.1.2012 - Evropská unie nedá bochořskému letišti klíčovou půlmiliardovou dotaci8.2.2012 - Přerov dá letišti v Bochoři miliony i bez znalosti ekonomické analýzy17.3.2012 – Přerovští chtějí letiště udržet za každou cenu, i bez armády7.6.2012 - Kraje chtějí udržet letiště v Bochoři i bez armády, bude mít nový terminál

V uvedených článcích lze najít informace, jako:

- V roce 2003, po oznámení o zrušení vrtulníkové základny její velitel Ladislav Maťašovský prohlásil: „Do letiště jsme v poslední době investovali minimálně sto milionů korun.“

- Přerovský radní Martin Kučera (ODS) prohlásil: "Chtěli jsme bochořskou základnu využít i k civilním letům. Bez vojska to sami neutáhneme. Navíc kraj nechává za 22 tisíc eur vypracovat studii o možnosti smíšeného letiště. Teď jsou to vyhozené peníze."

- Byla založena nová společnost Regionální letiště Přerov, a.s., která měla při založení základní jmění tři miliony korun a  Olomouckému kraji patřilo 34 procent akcií společnosti a zbylých 66 si na poloviny rozdělil zlínský kraj a město Přerov.

- V říjnu 2010 oslovil Svaz průmyslu a obchodu celkem 108 firem z Olomouckého a Zlínského kraje a zjišťoval, co jejich majitelům nejvíce komplikuje práci, ukázalo se, že otázka vzniku civilního letiště v Bochoři je pro ně až na posledním místě. Téměř 70 % podnikatelů považovalo letiště za málo významné a v tomto se jejich názor velmi lišil od názoru představitelů Olomouckého kraje.

- Proč výsledky tohoto průzkumu neměly vliv na změnu názoru krajských radních okomentoval náměstek hejtmana odpovědný za dopravu Alois Mačák: "Je to otázka pohledu. My se na letiště díváme ze strategického hlediska. Olomoucký kraj je významným centrem, proto říct, že letiště nebude, by byla trochu malá ambice. I když se může stát, že třeba za deset let tento ambiciózní plán ještě přehodnotíme."

- Ministerstvo obrany regionálním politikům radilo, aby do rozvoje letiště minimálně do roku 2012 raději neinvestovali žádné peníze. Do té doby totiž nebude jasné, zda vojsko letiště bude ještě podporovat, a peníze by tak mohly přijít nazmar. Bílá kniha ministerstva obrany připravovaná týmem armádních expertů v čele s Jiřím Šedivým má pomoci řešit armádě především problémy s nedostatkem financí a doporučuje snížení počtu leteckých základen o jednu. Pravděpodobně přerovské, jejíž provoz stojí armádu řádově 600 milionů korun ročně.

- Celkově se v Bochoři od roku 2008 proinvestovalo kolem 112 milionů korun, Olomoucký kraj se na této částce podílel zatím dvaceti miliony.

- Evropská komise neschválila dotaci ve výši 450 milionů korun, protože na rozdíl od letišť v Brně a Ostravě, která peníze dostanou, bylo letiště Přerov-Bochoř vyhodnoceno jako neefektivní projekt. Jednou z podmínek také bylo ročně přepravit 1,5 milionu cestujících. Roční investice do letiště tak budou 25 až 35 milionů korun, placené jen olomouckým a zlínským krajem a přerovskou radnicí navzdory tomu, že např. nikdo z přerovských zastupitelů neviděl tzv. cost benefit analýzu celého projektu, tedy studii, která dává odpověď například na to, jaké budou náklady a výdaje projektu, jakou bude mít letiště zátěž či kdo na něm vůbec bude přistávat. Opozičním politikům a zastupitelům, kteří chtěli do dokumentu nahlédnout, magistrát pouze vzkázal, že to je interní materiál společnosti Regionální letiště Přerov, který není volně přístupný z důvodu ochrany know-how společnosti a aby se k němu nedostala konkurence. Podle oslovených právníků přitom měli mít možnost do analýzy nahlédnout, umožňuje jim to zákon o obcích. Akcionáři letiště nejsou totiž soukromníci, ale veřejnoprávní instituce - Olomoucký a Zlínský kraj společně s přerovským magistrátem.

- V březnu 2012 přerovský náměstek Josef Kulíšek prohlásil, že by bylo v současné době nesmyslné, aby se projekt, do kterého jen přerovská radnice nasypala od roku 2009 celkem 12 milionů korun, zastavil nebo zakonzervoval.

- Pasažéři využívající letiště v Přerově-Bochoři se ještě v roce 2012 dočkají odbavení v moderním terminálu. Počet malých civilních letadel, která ho využívají, totiž stoupá a to především díky tzv. byznysletům se vzletovou hmotností 2,5 tuny a maximálním rozpětím křídel 24 metrů. Za poslední rok proběhlo 1 386 startů či přistání letadel s přepravením cca 0,008 milionů cestujících. Počty milionů přepravených pasažérů na okolních letištích zobrazuje následující obrázek.

Z obrázku je patrné, že letiště Přerov-Bochoř nemá mezi letišti Brno-Tuřany a Ostrava-Mošnov dostatečně velkou spádovou oblast pro dosažení cca 1,5 milionu cestujících za rok a snaží se uspět mezi těmito "přežívajícími" letišti, která sama nejsou cestujícími z regionu upřednostňována a kteří raději využívají letiště Praha-Ruzyně nebo Vídeň-Schwechat z důvodu lepší nabídky letů.

Tento projekt proto také vyvolává otázku, zda není pouze jedním konkrétním viditelným příkladem systémového selhávání státní správy a zda stovky jiných projektů s menšími rozpočty, které jsou pod rozlišovací schopností novinářů a veřejnosti, nemají stejný průběh a zda nejsou doprovázeny stejnou mírou bezkoncepčnosti zastupitelů z ČSSD, ODS a KDU-ČSL, kteří stále střídavě či spolu v koalici konají rozhodnutí jen na horizont doby svého mandátu.

2. října 2012 bylo toto  téma také diskutováno ve volebním speciálu Martina Veselovského.

Čtěte na podobné téma:

Olomoucké krajské volby 2012 - rozcestník na weby stran a lídrů

Olomoucké krajské volby 2012 - na zisk 5% stačí i 7,5 tisíc hlasů

Autor: Josef Zbořil | neděle 30.9.2012 13:16 | karma článku: 13,71 | přečteno: 1624x
  • Další články autora

Josef Zbořil

Čínská AI: Prozatímní opatření pro řízení služeb generativní umělé inteligence

Překlad čínského regulačního prozatímního opatření na umělou inteligenci (AI) ze dne 10.července 2023 doplňující již nepřehlédnutelný stav upadající "evropské AI" oproti "americké AI" a "čínské AI".

15.7.2023 v 10:22 | Karma: 6,62 | Přečteno: 160x | Diskuse| Společnost

Josef Zbořil

Harari: Umělá inteligence a budoucnost lidstva

Překlad prezentace„Umělá inteligence a budoucnost lidstva“ od Yuval Noah Harariho, kterou přednesl na Frontiers Forum v Montreux dne 29.4.2023.

11.7.2023 v 16:09 | Karma: 13,43 | Přečteno: 344x | Diskuse| Společnost

Josef Zbořil

Dezfact-checking: Dezinformační fact-checking

Dezinformace bývá definována jako nepravdivá informace záměrně šířená za účelem oklamání lidí. Fact-checking má prověřovat faktická tvrzení s cílem určit pravdivost a správnost, ale může být také přirozeně použit i dezinformačně.

8.7.2023 v 11:26 | Karma: 20,37 | Přečteno: 418x | Diskuse| Politika

Josef Zbořil

Usvědčený dezinformátor Tomáš Zdechovský: Lži o nezávislém státu Tchaj-wan

Fact-checking vystudovaného pedagoga volného času na teologické fakultě a dalších obdobných měkkých oborů Mgr. at. Mgr. at. Mgr. Tomáše Zdechovského, MBA, který je v tématu Tchaj-wanu usvědčeným dezinformujícím lhářem.

6.7.2023 v 14:17 | Karma: 33,20 | Přečteno: 1223x | Diskuse| Politika

Josef Zbořil

Osobní zkušenost s požadavkem na změnu dopravního značení II

Příklad požadavku a průběhu řešení změny dopravního značení v roce 2023 na Prostějovsku, navazující na osobní zkušenost z roku 2015.

6.7.2023 v 9:51 | Karma: 10,78 | Přečteno: 257x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby

2. května 2024  10:41

Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...

Z Kolumbie pašoval tašku plnou kokainu, v Praze na letišti ho zadrželi celníci

2. května 2024  10:32

Na konci minulého týdne zadrželi celníci na pražském Letišti Václava Havla cizince, který měl ve...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 48 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23,  aktualizováno  10:28

Nejméně 48 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Kyjev na Rusko vyslal drony, balistická raketa v Oděse způsobila požár

2. května 2024  7:20,  aktualizováno  10:24

Sledujeme online Ukrajinské drony v noci na čtvrtek poškodily energetickou infrastrukturu v západoruské Orlovské...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 281
  • Celková karma 12,39
  • Průměrná čtenost 1768x
Ing. Josef Zbořil, Ph.D. (1979, Prostějov) je moravský technický manažer v železničním průmyslu, bývalý olomoucký krajský předseda a lídr Strany svobodných občanů (2012-2015), překladatel a autor americko-izraelského Gatestone Institute (2015-2022), zakladatel občanského hnutí ESG participace KYBER-OBČANÉ a představitel kybernetického občanského humanismu. Popularizuje odkaz osvětových uměleckých snah z přelomu 19. a 20. století českého loutkářství s heslem "Vychovávej loutkou, ne loutky".