Děkujeme za pochopení.
V87á78c60l44a20v 45C88h35u73c90h32m18a
Nejhorší na tom je, že s tím nelze nic dělat. Že lze jen čekat na náraz a pak možná nějakou obrodu.
K82a25r22e60l 82D50v90o56ř70á92k
Zajímavé je, že máme větší počet soukromých vysokých škol než třeba Velká Británie. Prostě kšeft vstoupil i do školství a dnes úroveň vysokých škol spadla na úroveň předchozích středních škol, i když jsou vyjimky.
F39r89a66n55t28i35š14e32k 73K49š10í52r
I ty soukromé školy se podřizují diktátu státu a jeho dotacím. Proto nemohou být o nic lepší než ty státní.
V93i14k27t49o61r 77Š97e91d50i82v62ý
Školy jsou placeny od kusu. Prostě jen za kvantitu - a jakýmkoli pokusům o zjišťování kvality se zuby nehty brání.
Takže berou ke studiu naprosto kohokoli, pár let ho ohlídají, aby školu nepodpálil a pak ho pošlou dál. Dětem je samozřejmě známo, že i pro učitele platí úsloví o kaprech, co si rybník nevypustí ...
J18o76s74e49f 90N29o19ž25i41č17k67a
Stav současného českého školství jste pane autore popsal dobře (byť někde možná malinko přeháníte), příčiny už nikoliv.
Ano, hlavním problémem je honba za tituly, ale ta dle mého názoru není dána tím, že cílem státního školství je vychovávat poslušné občany.
Příčiny jsou úplně jinde: po roce 1989 u nás vzniklo velké množství škol (jak státních, tak soukromých), žáků je naopak málo. Proto pokud jde někomu jenom o to, aby získal papír (maturitní vysvědčení či VŠ diplom), tak není problém najít školu, kde ho bez problémů přijmou a při minimální námaze ho i nechají vystudovat. Potom se nedivme, že kvalita absolventů těchto škol je taková, jaká je.
Jediné, co např. takovým školám - továrnám na výrobu maturitního vysvědčení v dnešní době komplikuje život, je právě ta vámi zmíněná "debilní centrálně pojatá maturita." Takže ode mě .
F14r30a78n43t16i47š86e98k 44K53š33í40r
Hlavní příčina se jmenuje stát a jeho aplikace násilí, které má zajišťovat dobro.
J31i17ř42í 42Ř87e22z57n77í52k
Hezké, je sice pravdou, že produkty státního školství jsou dnes tristní, ale výsledky soukromého školství nejsou o nic lepší.
Ty tristní výsledky současného státního školství jsou dány jeho podfinancováním, optimální by byly třídy, v nichž by se učilo maximálně deset žáků.
Tristní výsledky soukromého školství jsou zase dány tím, že žáci nutně budou vyžadovat vždy nikoliv vzdělání, ale diplom, protože to zvýší jejich sociální kapitál. Za druhé jsou dány tím, že nikdy nezajistí vzdělání pro všechny, a přece jenom je nutné uznat, že bez gramotnosti se není možné v dnešní společnosti uplatnit. Ale také platí, že i ti gramotní potřebují své publikum pro četbu svých elaborátů, v negramotné společnosti by těm hvězdám bylo to jejich vzdělání nanic.
Takže všeobecné zavedení soukromého školství by vedlo nejenom k úpadku gramotnosti, ale i k úpadku celé společnosti.
A zeptejte se studentů, kdo z nich je pro zavedení školného. A to i v případě, že jim sdělite, že jich už se týkat bude pouze jako daňových poplatníků.
F36r57a78n53t85i23š13e63k 34K68š44í35r
Soukromé školy jsou jen státní školou se soukromým majitelem. Vzdělání našich dětí je tak důležité, že by ho neměl řídit stát.
J10i96ř70í 28P71l59í15v50a
Současné školství je špatné. Ale nejhorší je, že ani pedagogické fakulty nechápou proč je všechno špatně. Nechápe to ani veřejnost včetně rodičů. Ale je naděje. Někteří lidé (Peter Gray v USA, Ondřej Šteffl u nás a další) pochopili, že mládě je uzpůsobené k tomu, aby se učilo, jen ho nikdo nesmí nutit k něčemu, co nechce. A tak postupně vznikají podivuhodné školy, kde jsou promíseny děti různého věku a nikdo je nenutí, aby se učily. Není tam třeba učitelů, pokud si je někteří žáci nevyžádají...Najděte si texty Petera Graye, tam je to podrobně, ale i jinde.
M48a19r84i46e 53P41o57k85o31r13n83á
Úpadek tady je, o tom není sporu. Zajímavé je, že za socialismu nás stát různými tlaky formoval a omezoval více (nebo jinak) než nyní. Přesto byla úroveň základního a středního školství vyšší. Jistě, přibyly nové poznatky. Byla ale vyšší hlavně snaživost žactva.
Nedávno jsem manželovi připomněla povinné bramborové brigády (už od 6. třídy!). Ne že bych to navrhovala zařadit do vzdělávacího systému. Dovede si představit, co by to dnes vyvolalo za poprask? Vypravit děti v pracovním oblečení (vrátili jsme se dost ušpinění), museli tam chudery asi 5-6hodin pracovat(!). To by bylo u doktorů plno, nestačili by psát potvrzení o fyzické nedostatečnosti žáka. Přesto jsme tu trojčlenku, gramatiku a další věci zvládali možná lépe než dnešní mazánci vybavení technikou.
Prostě tady se sešlo více faktorů a nějak nám to se školstvím jde dolů. Vzpomínám na knihu Džungle před tabulí. Jeden z učitelů tam kolegovi říká (není to přesný citát, spíš velmi volně): My tady nemáme za úkol je něco naučit, my sedíme na deklu od žumpy a snažíme se to zadržet tady ve škole, jinak to vyteče na ulici.
Takže naše nová demokracie vygenerovala horší vzdělávací systém, než ta bývalá totalita (tam možná ještě fungovala setrvačnost).
F38r25a57n92t31i64š62e61k 73K95š79í29r
To máte tak. Škole je vězení a pokud chcete vězně něco naučit, musíte se k nim chovat jak nekompromisní bachaři. Dokud tohle učitelé mohli, donutili ději něco se nabiflovat a neustálým opakováním jim to vrýt do paměti.
Ale v každém případě školský státní systém neselhává, protože jeho úlohou není osvícení, ale indoktrinace.
P64a94v94e17l 44D71v68o50ř97á72k
Před pár dny byl na iDNESu inzerát s nabídkou volných míst. Asi 6 až 8 oborů po 500 až 800 nabídkách. Jestli si to pamatuji dobře. S menším zádrhelkem - vesměs požadováno nějaké vzdělání.
Za našich školních let zlatá šedesátá) jsme měli jako jeden předmět výrobní praxi, takže si každý mohl zkusit, jak v ruce sedí hrábě, lopata a pilník. Myslím, že tato zkušenost by současná dítka (princátka) trochu k namáhání mozkovny dotlačila.
Jen jeden neblahý postřeh: ve strojírenské praxi si nejlépe vedli studenti s lepším prospěchem a vesměs z rodin tzv. ostatních (prac. intelig.).
Obávám se, že s naší poněkud méně kvalitní populací by si neporadil ani sám Jan Ámos.
Š+G (Návštěva ZOO): ...nadechni se Šmilovský, to je krajta! Vidíš, blbe, kdyby ses byl učil, hady jsme měli předminule....
Karma!
F11r17a27n72t41i10š53e64k 26K41š31í84r
Jan Ámos by celé toto státní školství zavrhl jako násilí, protože jemu šlo skutečně jen o vytvoření prostředí, kde by se děti vzdělávali hrou. Tak jak to funguje ve školách typu Sudbury Valey, kde učení vzniká jako vedlejší efekt samořízených her dětí.
M23i24l61a61n 84K65l23o50u75č57e32k
Stát nepotřebuje školy pro nějakou poslušnost, ostatně stát není nějaký člověk, co má nějaké touhy a přání, pokud lidé nechtějí chodit do školy, stačí když si zvolí strany, které povinnou školní docházku zruší, dál chodit do školy nemusí nikdo už dnes.
Na úrovni některých soukromých škol dnes vidíme, že ani placené školství neznamená kvalitu.
P61e18t19r 78Z47á97v79l88a83d65s40k31ý
Mýlíte se. Tzv. soukromé školství je významně dotováno z rozpočtů na hlavu, tedy neposiluje principy efektivity, ale jen odčerpávání veřejných peněz. Ano, je několik výjimek, ale těm stát dělá jen problémy.
- Počet článků 651
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1688x
Ale vidím, že se do toho „socíku“ chce většina lidí v tomto státě vrátit.
Seznam rubrik
Oblíbené knihy
- Bohatý táta, chudý táta (Robert T. Kiyosaki)
- Co je vidět a co není vidět (Frédéric Bastiat)
- Liberalismus (Ludwig von Mises)
- Cesta do otroctví (F. A. Hayek)
- Kapitalismus a svoboda (Milton Friedman)