- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Dobrý den, pane redaktore Brezino,
dovolte, abych Vás upozornil na jednu velikou chybu ve Vašem článku o fotoaparátech ve Víkendu MF DNES. Mně je - na rozdíl od Vás - už 80 roků a mám za sebou také profesi fotografa a kameramana. Jako vážný zájemce o fotografii jsem odebíral časopis "Československá fotografie". Krátce po smrti Roberta Capy se v tomto časopise objevil zasvěcený článek o něm,doprovázený fotografiemi. Autor článku konstatoval, že v pozůstalosti Roberta Capy se našly jeho negativy se snímky Federica Borrella Garcii, jak před objektivem fotoaparátu padá "mrtvý" k zemi. V článku autor popisuje, jak to skutečně bylo. Doložil to přetištěnými fotografiemi - jak snímky na negativu šly za sebou - a z nich bylo vidět, jak na každém políčku za sebou jdoucích, Garcia padal jinak, až padl tak, že se to fotografovi Capovi líbilo. Těch snímků, pokud se dobře pamatuji, bylo asi pět nebo šest.
A slovo "mrtvý" jsem napsal do uvozovek, protože voják Garcia nezemřel během fotografování, ale několik dní později při jedné válečné vřavě.
Inu, i slavní fotografové si někdy pomáhají aranžováním. Ale není namístě z toho dělat senzaci, jak se to snažili i autoři jiných článků a popisků na výstavě fotografií Roberta Capy v Praze. Našli se pochybovači o autentičnosti tohoto světoznámého snímku už za Capova života, on sám se vyhýbal diskusi na toto téma a věděl, proč. Není bez zajímavosti, že se ve Francii prezentoval jako slavný americký fotograf a v USA zase jako slavný francouzský fotograf. Zkrátka fiškus každým coulem.
Nemám čas, abych šel do Národní knihovny a hledal ten článek a nevýhodou je, že se na internetu objeví jen věci, které se tam dostaly až po jeho vzniku. Ze starších jen ty, které tam někdo dodá. Jako třeba tentokrát já.
Zdravím Vás
Karol Wild
Další články autora |
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha