Kdyby byl ministrem školství amatér jako já...

O čem se mi zdá především když nespím? A především v posledních dnech? No udělejte si obrázek každý sám....

....půl roku po vypuknutí krize už by se pár věcí vědělo.

Já jsem byl z ministra Plagy do koronaviru skoro nadšený. Viděl jsem svým laickým okem lehce zaháčkovaným ve vzdělávacím procesu řadu věcí stejně. Vnímal  nezkostnatělý přístup. Koronavirus dal tomuto vnímání ťafku. Hlas pana ministra byl poměrně slabý a když už byl slyšet, bylo to místy většinou alibistické.  Chápu, že řada věcí zůstala v kompetenci ředitelů škol a nešla řešit plošně, neboť nemají všichni stejné podmínky. Stejně mohlo být vytýčení mantinelů často konkrétnější.

Půl roku po vypuknutí krize opět spoléháme fakt, že nás nevypnou, nebo že se opět bude učit distančně. Z mého pohledu je v tuto chvíli distanční výuka stále chiméra a běh na dlouho trať. Mělo se na ni krok po kroku plošně připravovat a k tomu se mělo počítat s faktem, že na některých odborných středních a vysokých školách jsou i fáze výuky nenahraditelné.

Můžu stokrát souhlasit s profesorem Flégrem, že otevřené školy představují riziko a můžu mít stokrát pocit, že životy a jejich ochrana je na nejvyšším stupínku našich hodnot, ale má to jedno ale. Ve veřejném prostoru moc nezní hlas, že ztráta sociálních kontaktů děti a dospívajících může jejich vývoj značně deformovat. Ponechávám na diskuzi větších kapacit, než jsem já nakolik se to dělo a v případě dalších "prázdnin" dít bude.

Co je z mého pohledu šokující, je fakt, že i přes nepochybně velkou míru pravděpodobnosti rizika opakování scénáře "s vypnutím" se nepřipravil a nerealizoval nějaký plán bezpečnějšího učení. Letošní rok není stejný, jako kterýkoli jiný, proč musí být stejná školní docházka? Stačilo ve spolupráci odborných komisí třeba vypustit nějaké předměty nezbytné pro vzdělávání a často extrémně rizikové pro šíření viru (omlouvám se tělocvikářům,, učitelům hudební výchovy a dalším...). Následně vypracovat metodiku toho, aby ostatní výuka mohla probíhat v blocích, kdy se všichni nebudou potkávat ve třídách ve stejný den. Pracovat se speciálními rozvrhy po skupinkách , kde se mnohem snáz řídí riziko, udržuje přehled o dodržování principů zpomalující šíření covidu.

Takhle by to nějak vypadalo od 1.9. kdybych byl ministrem. Myslím dokonce, že toto samo, by snížilo raketový nárůst pozitivně testovaných počátkem měsíce.  Možná mi opět v diskuzi omlátíte o hlavu, že jsem jen blbej kuchař. Třeba se najdou i tací, kteří takové vize rozbijí z pozice vzdělání a fundovanosti argumenty, i to se může stát a nebyl bych případně proti.

Díky a ahoj Filip.

 

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/ucitele-nakazeni-covid-19-skola-skolni-rok-vyuka-uzis.A200924_173209_domaci_hm1

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Filip Vracovský | sobota 26.9.2020 7:33 | karma článku: 25,59 | přečteno: 954x