S-K: Alkohol za volantem - kdo je tu blb?

Sněmovnou letí návrh na legalizaci nízké úrovně alkoholu za volantem. Tradičně dělí lidi na dva tábory, jako téměř vše, co se v ČR stane. Můžeme se ale na tuto problematiku podívat i nezaujatýma očima?

Česká republika patří k zemím, kde respekt k pravidlům nepatří zrovna k typickým národním rysům. Vysvětlení tohoto jevu si ony dvě skupiny hledají po svém.

1. skupina - represe je naše máma

"Když povolíme jedno pivo, tak si typický Čech dá dvě. Jsem rezolutně pro nulu! Podívejte na omezení rychlosti. Kde je 30, jede 90% vozidel 40 či dokonce 50. Kde je 70 tam jedou 90. Nejde to s nima jinak."

Neboli, příčina je zřejmě v jiné genetické výbavě českého národa. Represi potřebujeme. Represe nás chrání

2. skupina - sám vím nejlépe, co zvládnu

"Co mi bude nějakej ouřada vykládat, sám vím, co zvládnu. Jezdím léta bez nehody a kdo to nezvládně, ať jde prostě znova do autoškoly. Co nás mají furt co buzerovat!"

Neboli, pravidla jsou pro blbce. Svoboda a odpovědnost jedince jsou rozhodně lepší.

Zdravý rozum

Část lidí pravidla dodržovat nechce a nebude a tudíž zcela bez represí to s nimi asi nepůjde. Nejedná se ale o masovou charakterovou poruchu. Velká část lidí nízký respekt k pravidlům získala během svého života. Čím více nesmyslných pravidel, tím hlubší zkušenost typu: "To zase dali nějakýmu blbovi funkci." Pokud jezdíte více autem a "užíváte" si denně nesmyslných omezení na úsecích, kde sice vidíte 200m dopředu, ale na chodníku se něco zpravuje, takže tak "pro jistotu" někdo dal 30 místo výstražné značky "Pozor práce na silnici".....víte, o čem mluvím.

Pravidla budou dodržovány pokud budou platit dva předpoklady:

  • a) pravidla budou mít smysl a nebudou ani nesmyslně benevolentní ani nesmyslně restriktivní. => Zkušenost typu: "To zas vymyslel nějakej blb" se bude časem zmenšovat, nikoli narůstat.
  • b) tato pravidla budou důsledně vymáhána, tj. když tam tedy místo 30 je standardních padesát a ještě výstražná značka, tak ti 59 neprojde ani náhodou. Když je tolerance alkoholu 0,3 promile, tak zapomeň, že za 0,4 neriskuješ řidičák. Zatímco 0,2 promile mají někteří lidé téměř trvale (nikoli kvůli pití, ale kvůli např. cukrovce)... Problémy jsou spíše s řidiči, kteří jedou rovnou z hospody a žádná 0,3 promilová tolerance by je nezachránila ani omylem, protože jedou narvaní jak žok. Druhou skupinou problémových jsou VIP, po kterých je obtížné vymáhat odpovědnost za porušení zákona. Opět je neumravňuje ani nulová ani jiná tolerance. Co by se ale muselo stát, aby tohle nastalo? Musel by zvítězit zdravý rozum, a toho je někdy dost pomálu. Nevíte, kde se lobuje za zdravý rozum? Poslal bych příspěvek.
    P.S. po pivu bych nejel ani s 0,3 tolerancí, ona totiž nemusí stačit....navíc nechci někoho ohrozit. Asi bych ale nebyl v nervech, jestli se někdy s 0,1-0,2 nemůžu ocitnout bez řidičáku. Možná, že 0,1-0,2 ani nemívám, ale vím to přesně? Jako slušný a odpovědný řidič se jen nechci bát represí víc než ti neslušní, kteří jsou zjevně v klidu.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Vladimír Volko | čtvrtek 30.9.2010 11:52 | karma článku: 16,53 | přečteno: 1233x
  • Další články autora

Vladimír Volko

Můj den blbec

17.9.2016 v 13:23 | Karma: 21,23

Vladimír Volko

Překoučovaná doba

6.3.2014 v 17:21 | Karma: 20,50