Reklama jako nebezpečný nástroj rozkladu společnosti

Reklama je ten největší švindl, jaký kapitalismus dokázal vytvořit. Tvůrci reklamy a lidé, kteří jim za ni platí počítají s tím, že veřejnost se bude chovat jako stádo tupých, manipulovatelných sviní. Dělat reklamu je totéž jako harašit klackem v kýblu s pomejemi.  

Maslowova pyramida

Manipulace a lži nejsou zdaleka jediným nebezpečím reklamy. Její schopnost vetřít se všude, vytváří pro společnost smrtící koktejl. Reklamně nejde uniknout. Je všude: v televizi, na internetu, v obchodě, v tramvaji, v poštovní schránce, v rádiu, v časopisech. Reklama je promyšlený systém propagandy, který je propojen s médii, umělci a sportovci. Jako každá propaganda pracuje podle jednoduchého a léty prověřeného hesla: „Stokrát opakovaná lež se stává pravdou.  Na základě tohoto hesla fungovaly a fungují také všechny politické propagandy. Tak se podařilo natlouct obyčejným lidem do hlavy dogmata např. o tom, že vyhlazení židů je nutné pro zachování německého národa, že černoši jsou podřadná rasa, která musí sedět v zadní části autobusu (USA až do roku 1955), nebo že bombardování iráckého civilního obyvatelstva je nutnou daní za nalezení zbraní hromadného ničení (dosud se žádné nenašly). Rozdíl mezi politickou propagandou a reklamou je jen v tom, že reklama neslouží k propagaci světonázoru, ale k maximalizaci prodeje výrobku jehož je předmětem. Jak polická propaganda tak reklama vedou k vymývání mozku. Přestože to není hlavním posláním reklamy, její dlouhodobé působení má za následek rozklad morálních hodnot.

 

Abychom pochopili rozkladné vlivy reklamy je dobré vědět, co je to tzv. Maslowova pyramida potřeb a hodnot (viz. obrázek). Laskavý čtenář mi jistě odpustí malou odbočku do základů psychologie. Maslowova pyramida hodnot je jakousi mapou, resp. schématem potřeb člověka a má několik pater (úrovní). Základnu tvoří fyziologické potřeby (potrava, střecha nad hlavou atd.). Další patro tvoří potřeby jistoty a bezpečí (stabilita materiálního prostředí a mezilidských vztahů). Vrchol pyramidy pak tvoří tzv. potřeby vyššího řádu (láska, přátelství, respekt, sebeúcta, potřeba rozvíjet se atd.).

 

Trh chce neustále expandovat, jenže všechny základní potřeby člověka jsou již uspokojeny a láska, přátelství nebo sebeúcta jsou těžko směnitelnými předměty na trhu výrobků a služeb nebo na trhu výrobních faktorů. Snahou trhu je tedy zbourat vrchol Maslowovy pyramidy a nahradit jej tzv. umělými resp. infantilními potřebami. Tyto potřeby nejsou vyžádány ze strany poptávajícího, nýbrž jsou mu násilně vnuceny psychologickým nátlakem. Právě k tomu slouží reklama. Jak tento mechanizmus funguje konkrétně?

 

Nejprve je nutné vytvořit kult tedy jakousi modlu nové infantilní potřeby. Pokud je například potřeba uspět na trhu s kosmetickými přípravky, vytvoří se kult krásy. Jeho nositelem mohou být filmové hvězdy nebo slavné zpěvačky. Potom už stačí bombardovat potenciálního zákazníka nekonečným přívalem lží v podobě reklamy říkající, že pokud chcete být tak šťastný, krásný a úspěšný jako ty či ony filmové hvězdy je nutné používat ty či ony výrobky. Kult krásy a mládí dnes živí majitele solárií, fit center, kosmetický průmysl, plastické chirurgy, pisálky článků o tzv. zdravém životním stylu a další. Přitom jen málo která z těchto aktivit je skutečné zdraví prospěšná a některé jdou přímo proti zdraví. Zaručeně však stojí spousty času a peněz.

 

Rozkladné procesy společnosti vlivem reklamy lze pozorovat ve všech oblastech lidské činnosti, kosmetický průmysl je jen dobrým příkladem za všechny. Je přirozené, že se ženy i muži chtějí líbit. Je však nutné si položit otázku, co je rozumná potřeba a co už patogenní obsese. Několika hodinové vystávání před zrcadlem už dnes není jen doménou žen. Je jen velmi těžké představit si muže, který bude mít zodpovědné životní postoje k rodině, výchově dětí, ke své partnerce a práci, pokud dvě hodiny denně tráví přerovnáváním nagelovaných vlasů. Stáří jako symbol důstojnosti a životní moudrosti bylo zadupáno do země. Lidé zestárnout nechtějí ani neumějí. Každá žena, která nemá míry 90 – 60 – 90 je společenským outsiderem, stejně jako každý muž, který nemá na hrudníku „vánočku“ a pevnou erekci v sedmdesáti. Priority si už společnost neurčuje sama, ale jsou ji diktovány reklamní totalitou nadnárodních firem, kterým projde cokoli. Jen v EU je pro potřeby kosmetického průmyslu utýráno 40.000 zvířat ročně [2], [3]. Mezi koncerny, které testují své přípravky na zvířatech patří L`Oréal, Protect & Gamble, Schwarzkopf  & Henkel, Wella a řada dalších [3]. Ve jménu kultu krásy jsou zvířatům kapány do očí agresivní roztoky a kůže potírány koncentráty způsobujícími hluboké krvavé boláky.  Abraham Maslow se právě obrátil v hrobě při pomyšlení, jak bude jeho pyramida potřeb vypadat díky masáži reklamy za sto let.

  

Zdroje:

 

[1]       http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Maslow's_hierarchy_of_needs.svg

 

[2] http://www.merchantcircle.com/blogs/Animals.Need.Help.-.Stop.Animal.Cruelty.630-  330-2781/2008/3/Don-t-Buy-Products-From-Companies-That-Support-Animal-Testing/66457  

 [3]        http://www.svobodazvirat.cz/obetikrasy/obetikrasymaterialy.htm     

 

    

Autor: Vojtěch Dostál | středa 2.7.2008 12:40 | karma článku: 21,60 | přečteno: 5036x
  • Další články autora

Vojtěch Dostál

Kapitalistická normalizace

29.7.2010 v 17:35 | Karma: 17,04

Vojtěch Dostál

Náboženství je nemoc…

14.7.2010 v 15:45 | Karma: 10,23

Vojtěch Dostál

CHKO Poodří

12.7.2010 v 15:15 | Karma: 7,56