Polsko ve sporu s Bruselem.

Ve vášnivém víru událostí po sněmovních volbách nám uniká velmi zásadní otázka Jak dopadne spor Polska s Evropskou komisí ohledně nadřazenosti unijního práva proti ústavnímu právu polskému. Polský ústavní soud totiž odmítl

podřízenost unijnímu právu. Řekl bych, že toto je tak zásadní věc, že větší události v Evropě teď není. Totiž i kdyby jakékoliv dohody o nadřazenosti unijních zákonů nad zákony jednotlivých členů EU skutečně byly podepsány, tak prostě nemohou platit. Ten důvod je jednoduchý. Evropská komise a evropský parlament si nemohou vynucovat věci, které jim nepřísluší. Jestli někdo někdy takové dokumenty podepsal, tak tyto nemají, nemohou mít vymahatelnou platnost.

Jádro pudla je v detailu, který má ovšem mohutný rozměr. Bruselská byrokracie vehementně tlačí na vyhlášení Evropské federativní unie. Oni velmi dobře vědí proč. V USA, které má federální uspořádání svých států, přebírají pravomoc federálové, pakliže místní správa jedná proti federálním zákonům, nebo prostě na vzniklé problémy nestačí. A tady je místo střetu. My tady nemáme žádnou federaci, my tady máme unii suverénních nezávislých států řízených vlastními parlamenty. Že jsou všechny tyto státy demokratické, musely prokázat při své žádosti o vstup do unie. To prokázaly a i kdyby podepsaly ve vstupních dokumentech cokoliv, tak nic neopravňuje bruselskou byrokracii k vyžadování nějaké podřízenosti ústavních soudů jednotlivých států. To by se dalo uplatňovat až v době po vyhlášení Evropské federace.

Jakkoliv je bruselská byrokracie připravená prakticky ihned na vyhlášení federace (je ustaven evropský parlament, existuje evropská komise), tak federace vyhlášená dosud není. Závěry evropské komise a evropského parlamentu tedy nemají vymáhací účinek. To už se projevilo vystoupením Velké Británie a nebude-li v tomto sjednán pořádek, dá se očekávat další drobení EU. V tomto uspořádání je tedy nezákonné konání evropské komise, protože ta stejně jako evropský parlament vůbec nemá existovat. Tyto dva orgány se měly vytvořit až po vyhlášení federace. Sdružení evropských států řízené Evropskou radou, to je to co tvoří současnou Evropskou unii. Buď urychleně vytvořme federaci, nebo rozpusťme evropský parlament a evropskou komisi. Současný stav nemá oporu v zákoně, nezákonné jsou tedy všechna nařízení EK.

Pravda ve sporu Polska s EK je tedy jednoznačně na straně Polska. Polsko se rozhodlo pro reformu svých justičních orgánů. Je to jenom jeho věc. I u nás bychom potřebovali podobnou reformu justice. Aby nemohlo docházet k neúměrnému natahování času justičních kauz. Kdo vlastně má zaplatit odškodnění ing. Aleny Vitáskové, nebo Lukáše Nečesaného. Naše justice potřebuje reformu jako hrom.

Bruselská byrokracie nejspíš bude vyčkávat jak se budou měnit vlády v jednotlivých státech unie a přát si eurohujerské vlády. Jsem zvědav jak se k problému Polska postaví naše nově se rýsující vláda. ODS byla vždy k Bruselu lehce kritická, jsou tam ale i silní eurohujeři - STAN, TOP09 i Piráti. Politika je to ovšem krátkozraká. Pokud nebude EU právně neprůstřelná, nebude v EU klid.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Vladimír Zeman | pondělí 11.10.2021 10:49 | karma článku: 26,73 | přečteno: 478x