Paní ministryně Valachové husarský kousek.

Na středních školách povinná maturita z matematiky. Konečně normální racionální přístup. Matematika je totiž přírodní věda, základní zákon, který na určitých stupních výuky je prostě nutný.

Řeklo se A, musí se říci i B. To jest provést nutnou základní reformu školství. Maturita z matematiky vrátí maturitě ztracenou vážnost. V televizi včera s údivem hledím, jak se dva studenti oboru chovatel cizokrajných zvířat dušují, že matiku tedy zaručeně nedají. Tím ovšem nevystuduje maturitní obor chovatel cizokrajných zvířat a nebude tedy moci ta roztomilá zvířátka chovat.

A tady hledejme jádro pudla. Chovatel cizokrajných zvířat, zahradník, holič-kadeřník, kuchař-číšník a mnoho a mnoho dalších, jsou typické obory učňovské. Proč to mají být obory maturitní? Maturita vychovává střední článek řízení, mistry, pracovníky pověřované vedením určité agendy i skupiny zaměstnanců. A z těchto důvodů je středoškolská matematika velmi důležitá a maturita z ní jako ověření znalostí, vrací maturitám jejich ztracený lesk. Samozřejmě, že chovatel cizokrajných zvířat nepotřebuje středoškolskou matematiku, on ovšem nepotřebuje ve svém oboru ani maturitu.

A jsme u dalšího bodu reformy školství. Konečně s plnou vahou uznat učňovské školství jako plnohodnotné. Z učňovského školství vycházejí skupiny lidí, kteří se tím svým oborem musí velmi slušně uživit. Vraťme učňům, co jejich jest. Zedníkům, instalatérům, elektrikářům, pekařům a jiným vážnost jejich cechu, ocenění jejich práce, zručnosti. Vybudujme opět učňovské školství. Učni opravdu nepotřebují k životu středoškolskou matematiku, oni potřebují šikovné ruce a radost z práce. Ta radost ovšem souvisí i s oceněním.

Maturitní školy vyčlenit opět jako výběrové, pro obory, které budou připravovat studenty k dalšímu studiu na vysoké škole, nebo na odpovědná místa ve středním článku řízení. A takoví pracovníci musí mít maturitu z matematiky. Ona jim dá nahlédnout do světa logiky, racionality, přírodních zákonitostí. I když pak takový student vystuduje třeba politologii na vysoké škole, jeho aspoň částečné nahlédnutí na střední do tajů přírodních věd (což mu dá matematika), mu snad už nedovolí takové bezduché cintání o ničem, jak to často slyšíme v televizi.

Takže čeština, cizí jazyk, matematika, odborný předmět. Razítko, podpis a maturanti ať se zase cítíte jako studenti, kterých si společnost bude vážit.

Autor: Vladimír Zeman | čtvrtek 9.3.2017 7:40 | karma článku: 41,08 | přečteno: 3234x