Oprava D1 - stálý evergreen.

Co nesmyslů kolem opravy naší nejhezčí dálnice už vypadlo z našich politiků, kteří jsou silně pobízeni veřejnoprávními novináři a redaktory. Kdo, že to může za to, že se v zimě tráví na dálnici den a noc a zase den a... atd? 

No pan ministr Ťok, to je jasné. Že by nemohl za to, že padá sníh? Ale může, jasně, je přece členem Babišovy vlády. Oprava dálnice D1 je od začátku špatně. Špatně už to bylo při stavbě té dálnice. V těch místech z velkým stoupáním (u Ostředku např.) měly být tunely. Ne nadarmo se v parametrech pro dálnice určuje horizontální profil trasy. Tam, kde není možné dodržet profil, tam se staví tunely. To bylo jasné už při výstavbě. Ta doba je pryč, mělo se k tomu ovšem přistoupit teď, při tak rozsáhlé opravě, jaká zrovna probíhá. Dva cca čtyř kilometrové tunely, které by zajistily pozvolnější stoupání na Vysočině, by nemohly přijít na víc než cca 20 miliard. Blanka sice stála 35 miliard, ale z toho tunely 22 miliard. Ten rozdíl byly podmíněné investice. Na kolik nakonec přijde takto prováděná oprava dálnice?

Za komunistů při výstavbě D1 asi nikdo nedopočítal, kolik těch kamiónů tam bude jezdit (a v krizových situacích i parkovat). Dnes se k tomuto kritériu musí připočítat i nové kritérium. Po těch snad už dvaceti letech mediální masáže o tom, že globální oteplování už teď naráží na své kritické hodnoty (viz letošní horké léto), zřejmě už ani projektanti nepočítají s tím, že by mohl v zimě padat sníh. Ale on padá a i mrzne (zcela proti předpokladům alarmistů). Navíc, pokud padá, není nikdo schopen (ani na západ od nás) udržet silnici provozuschopnou. Až padat přestane, pak je šance teprve uklízet. Ty kamiony do stoupání nezaberou ani když je tam rozsolená břečka. Táhnou 30 i 40 tun nákladu, nepomůžou jim žádné zimní gumy, ani záběr na obě nápravy, ani uzávěrka diferenciálu. Prostě to do kopce na břečce, nebo sněhu (tím méně ledu) nevytáhnou. Při několika tunelech v trase by tento problém zcela odpadl.

Ta dálnice se stává obrovským parkovištěm každý rok v zimě. To byl asi jediný inteligentní postřeh pana Moravce ve včerejším OVM. Až bude dálnice celá opravená a po opravě v celé délce uvedena do provozu, tak se tam budou kolony kamiónů tvořit stále. Těžko nějakým zákonem určíme, že při sněžení nesmí kamión předjíždět. Neboť co je to sněžení? Drobné poletování několika vloček? A kdo potrestá nějakého řidiče z Turecka, že se pokusil předjet pomalejší kamión, když to pořád jelo? To, že přijde stoupání, které opravdu na dálnici nepatří, to ten Turek přece nemohl vědět.

A tak se stává oprava dálnice D1 dalším politickým bičem opozice. Něco se tak úplně nedaří. No sláva, aspoň něco. Napadat nezaměstnanost, slabý růst platů, slabý růst důchodů (ten by vážně mohl být vyšší), slabý růst HDP už asi nejde. Tak aspoň, že ta dálnice nejede.

Jo a taky přenést případ Babiš do Evropského parlamentu. Málem bych zapomněl. Jenže to už není ani únavné, to je jenom směšné. 

 

Autor: Vladimír Zeman | pondělí 17.12.2018 10:24 | karma článku: 23,24 | přečteno: 742x