Kam kráčíš elektromobilito?

Rázný člověk by odpověděl rázně a stručně vulgárním označením jednoho tělesného otvoru, a nebyl by daleko od pravdy. Stručná analýza pro a proti ale není nikdy na škodu.

V současné době se z různých médií řinou poněkud protichůdné informace. V jedněch je elektromobilní směřování líčeno jako fantastická věc, dokládaná grafy prudkého růstu elektrických nebo hybridních vozů. V jiných je znát skepse a malé nadšení z toho, jakým způsobem je těch optimistických křivek dosahováno. Kapitola sama pro sebe je to, že elektrické vozy příliš neplní to, proč byly stvořeny a také deklarované užitné vlastnosti jsou ve skutečnosti o kus menší.

Elektrické nebo částečně elektrifikované (EV) vozy? Proč ne, ale v současných možnostech této techniky dávají smysl jen pro určité použití. V našich podmínkách je to asi:

  • Druhý nebo třetí vůz do rodiny, který má obstarávat provozní záležitosti, tedy odvoz a svoz dětí ze školy nebo školky, nákupy, krátké pojížďky ponejvíce ve městě. Důležité je mít možnost nabíjení zpravidla doma.
  • Obslužné a servisní vozy pro rozvoz malých nákladů po městě a provozování služeb rovněž ve městě nebo na krátké vzdálenosti. Důležitá je možnost nabíjení doma nebo v sídle firmy.
  • Vozidla MHD ať už trolejbusy nebo elektrobusy. Nabíjení v autoparku provozující firmy.

V těchto případech výhody jasně převažují a hlavně silně zalidněné prostory měst dále nezatěžují hlukem a exhalacemi. Výhodou EV je rychlejší akcelerace bez „chcípání“ a tím plynulejší a rychlejší doprava ve městech.

Co zatím smysl moc nedává jsou:

  • Auta, kde se předpokládá častý a dlouhý nájezd, která jsou pro naprostou většinu lidí cenově nedostupná a pokud nemají vlastní bydlení, také problematicky nabíjitelná.

Leč EU zvolila poněkud násilnou cestu, jak jim pomoci se na trhu prosadit. Znevýhodňuje drakonickými a technicky nesplnitelnými limity auta se spalovacími motory a tím nepřímo tlačí na jejich cenu. Tato auta tedy zdražují, nicméně ta elektrická příliš nezlevňují. Obecně jsou tak jakákoliv hůře dostupná, neboť to na trhu vytváří tlak na růst cen ojetin.

Další věcí je, že i v bohatých zemích silně kulhá rychlost výstavby nabíjecí infrastruktury. Je to jednak proto, protože je to nákladná věc, protože není dost tvrdých zdrojů elektrické energie, z kterých by se daly čerpat velké příkony a v neposlední řadě, je to v nacpaných městech problém s umístěním. Když jeden motoristický časopis porovnal optimistické křivky prodejů a rovněž optimistické nových nabíjecích stanic, vyšlo mu, že počet EV na jednu nabíjecí stanici STOUPÁ. To jistě není signál k tomu, abych se sebral a šel si koupit do showroomu EV.

Co mě ale mrzí na celé situaci nejvíce je to, že mnohé automobilky musely zahodit doslova roky práce na vývoji nových klasických vozů, miliardy eur nebo dolarů, které stál jejich vývoj, jenom proto, že EU stanovila limity emisí tak, že je ani naprosto sympatická, malá, nízkoobjemová vozítka nejsou sto splnit, nehledě na to, že jak už výše zmíněno, EV rozhodně není auto pro univerzální použití. https://www.autoforum.cz/predstaveni/auto-jemuz-zlomila-vaz-prisna-pravidla-eu-drzi-mimo-eu-automobilku-nad-vodou/

Nikomu tímto nechci nákup EV rozmlouvat, někomu poslouží určitě v plné míře jeho potřeb a bude s ním spokojen, nejsou ale všichni dostatečně dobře finančně zajištěni, aby si ho mohli dovolit, a také, ne všichni bydlí ve vlastních domech, takže pro ty je způsob nabíjení zatím problematický, pro některé noční můrou.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Vladimír Šťastný | sobota 13.2.2021 7:00 | karma článku: 34,84 | přečteno: 1308x