Jak velkou část ceny benzínu tvoří daně?

Jak je to s cenou benzínu? Kde mají levnější benzín a proč? Proč platíme tak vysoké daně když je to nesmyslné a stát vybírá díky tomu méně peněz?

--- Ceny benzínu i nafty sice klesají, stále se ale drží vysoko - jak je s ochotou českých motoristů vyjet tankovat za hranice republiky – vyplatí se to, aspoň těm, žijícím v příhraničních oblastech.

Aktuálně se vyplatí kvůli výrazně nižší spotřební dani si zajet natankovat benzín i naftu do Polska, kde jsou ceny až o šest procent nižší než v ČR. Čeští dopravci toho také hojně využívají. V Rakousku je o něco levnější pouze nafta.

--- Tradičně je největším problémem a bolístkou tuzemských cen pohonných hmot nastavení daní – DPH a spotřební daně. Jak velkou část té konečné ceny tvoří právě daně?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skutečná cena litru benzínu je 15 korun. Vše ostatní jsou daně. Skoro 13 korun platíme na spotřební daň. DPH nás vyjde na šest korun a skoro dvě koruny si připlácíme za to, že můžeme jezdit na biopaliva.  Stát paradoxně v roce 2009 zvýšil spotřební daň, což vedlo k tomu, že lidé tankují více v zahraničí a stát vybere méně na daních. Stát vysokými daněmi škodí nejen lidem ale i sám sobě. Samotné snížení spotřební daně o 2,50 Kč/litr na 8,45 Kč/litr by mohlo vést k nárůstu spotřeby pohonných hmot až o třetinu.[1] To by výrazně zvedlo daňové příjmy státu. Kdybychom navíc zrušili povinné přimíchávání biopaliv tak by nikdo do zahraničí pro pohodné hmoty nejezdil a Češi by měli zdaleka nejlevnější palivo v EU. To ale není v zájmu majitelů rafinérií na biopaliva, kterým politici vycházejí vstříc.

--- A jak si vedou alternativní pohony – je o takové vozy v Česku zájem – třeba o plyn?

Na propan-butan teď v Česku jezdí víc jak 200 tisíc aut. Spotřeba zemního plynu přitom roste[3]. Přestavba stojí většinou do 30 tisíc. Návratnost se potom pohybuje okolo 30 tis km. Stále více módní spíše než ekonomické jsou také elektromobily.

--- Objevují se i zprávy, že Češi šetří i tím, že u stojanů přimíchávají do své nádrže i biopaliva – E85, které nepodléhají spotřební dani a jsou tak mnohdy až o 10 korun na litr levnější. Je to dobrý způsob, jak ušetřit? Jaká jsou rizika?

Akční cenu E85 zajišťuje stát tím, že na 85 procentní podíl biolihu neuvalil spotřební daň.[4]Není potom divu, že cena je podstatně levnější. Stát na nátlak zemědělské a rafinářské lobby ničí tržní prostředí. Lidé se potom chovají neekonomicky a často i neekologicky. Přimíchávání biopaliv by měl stát zrušit a pro všechny ostatní by měl nastavit jednotnou nízkou spotřební daň.

Nejedná se o přepis rozhovoru, ale o podklad k přípravě na rozhovor.

 

[1] http://libinst.cz/data/studie.pdf

[2] http://ekonomika.idnes.cz/cesi-kupuji-dieselova-auta-d0q-/ekonomika.aspx?c=A120910_201307_ekonomika_brm

[3] http://ekonomika.idnes.cz/jezdit-na-lpg-se-rekordne-vyplati-rozvoj-plynu-podpori-i-skoda-p7l-/ekonomika.aspx?c=A120123_201041_ekonomika_abr

[4] http://neviditelnypes.lidovky.cz/ekonomika-hlad-byznys-nezastavi-doe-/p_ekonomika.asp?c=A110406_104950_p_ekonomika_wag

Autor: Vít Jedlička | pátek 29.3.2013 18:30 | karma článku: 30,99 | přečteno: 4943x