Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Všechno rozestavět a nemít peníze na dokončení čehokoli je nesmysl

V minulých týdnech jsem opakovaně vysvětloval důvody pro nezbytné zásahy do programu výstavby dopravní infrastruktury. Oznámení konkrétních staveb v pátek 13. srpna přesto vyvolalo celou řadu nesouhlasných reakcí, a tak mi přijde vhodné všechny klíčové argumenty ještě jednou shrnout. Zároveň je to hezká příležitost, jak obnovit blog, který jsem si sice před mnoha měsíci založil, ale pak jsem na něj v návalu kampaně a navazujících koaličních vyjednávání tak trochu zapomněl.

Hlavním důvodem pro zásah do programu výstavby je samozřejmě nedostatek finančních prostředků. Stát v tuto chvíli nemá tolik národních zdrojů, aby uměl profinancovat původní rozsah programu výstavby, jak byl nastartován zhruba v letech 2007-2008. Tehdejší předpoklady finančních možností státu pro další roky se ukázaly jako příliš ambiciózní už v polovině roku 2008 při prvních úvahách o rozpočtu na rok 2009, tedy řadu měsíců před začátkem celosvětové finanční a hospodářské krize. Místo aby tehdejší ministr dopravy okamžitě zareagoval aspoň zastavením zahajování nových akcí, jelo se dál, jako by se nechumelilo. Nové stavby tak dostaly stopku až v roce 2009.

Když pak finanční krize dále zredukovala národní zdroje, bylo mé vedené Ministerstva dopravy postaveno před nutnost buď zastavit všechny stavby, nebo se pokusit vyjednat se staviteli úspory. Po dvou týdnech jednání se mi podařilo nějaké úspory najít, a to mi zase umožnilo výrazně eliminovat seznam zastavovaných staveb, zejména dálničních. Přesto se praktickému dopadu na některé konkrétní projekty nepodařilo zabránit. Podle čeho jsme vybírali ty, které budou pokračovat? V zásadě podle tří jednoduchých kritérií: 

  1. pokračují stavby těsně před dokončením (nemá smysl blokovat dříve vynaložené prostředky, prakticky hotové stavby musí začít co nejdříve sloužit)
  2. pokračují stavby financované EU prostřednictvím Operačního programu Doprava (nemá smysl kvůli zastavení národního financování ohrozit přísun evropských zdrojů)
  3. pokračují stavby, které řeší největší dopravní problémy v intravilánu (prioritu mají logicky stavby, díky nimž se zklidní dopravní situace v zastavěném území, zatímco ve volné krajině snese dokončení staveb větší odklad)

 Tato kritéria se promítla do seznamu, který je k dispozici na webu Ministerstva dopravy a laskavé čtenáře jím na tomto místě nebudu zatěžovat. Že se do něj vloudily případy, kdy šlo o stavby problematické z hlediska dopadu jejich zastavení na dennodenní život lidí v okolí, konkrétně mám na mysli především most v Bohumíně, je smutné. Občanům, kterých se to týkalo, jsem se omluvil na tiskové konferenci v úterý 24. srpna i během opětovné návštěvy v regionu o tři dny později. Že tato chyba měla personální dopady na šéfa Ředitelství silnic a dálnic Brunclíka, už je také od minulého týdne známo a nemá smysl se k tomu na tomto místě dál vracet.

Chci ale dodat ještě jednu věc: Mohu mít stokrát pochopení, že obyvatelé a politická reprezentace v regionech, kterých se mé rozhodnutí o pozastavení staveb týká, z toho nejsou šťastní. Nějak jsem ale rozhodnout musel, protože odmítám hrát hru z doby, kdy se slibovalo, co všechno se vybuduje, i když bylo jasné, že na to nikdo nemá peníze. Nechat všechno rozestavěné a nemít dost peněz na dostavbu čehokoli, to by byl nesmysl, nejhorší z možných variant, ze kterých jsem musel vybírat.

Autor: Vít Bárta | úterý 31.8.2010 14:25 | karma článku: 36,56 | přečteno: 2919x
  • Další články autora

Vít Bárta

Kdo je to Radek John?

Nakolik znám povahu současného hektického světa, většina lidí si již na Radka, co si budu nalhávat i na mě, udělala svůj rychlý názor. Všichni žijeme své životy a na základě útržkovitých a sporadických informací musíme soudit o věcech, kterým bychom měli v ideálu věnovat více času. Soudíme hrdiny i grázly, celebrity i umělce, tuneláře i státníky na základě toho mála, co nám zprostředkuje pochybná novinářská klika. A ač si je většina z nás zcela vědoma toho, jak, kdo, na čí povel a za čí peníze informuje českou veřejnost, přesto pro fatální nedostatek zdrojů těmto informacím chtě nechtě věříme. Kéž bych mohl změnit tento nespravedlivý chod světa, ačkoliv sám nevím, čím jej nahradit.

26.2.2014 v 17:48 | Karma: 20,64 | Přečteno: 1409x | Diskuse| Politika

Vít Bárta

Zaorálek by měl nastražit uši: „Singerovka“ zafungovala

Včera přinesl Český statistický úřad informaci o tom, že intervence České národní banky z konce minulého roku přinesly ovoce. Tuto zprávu, která apriori chválí guvernéra ČNB Miroslava Singera, by si měli uložit do paměti všichni zastánci rychlého přijetí eura, zvláště pak ministr zahraničí Lubomír Zaorálek.

7.2.2014 v 14:24 | Karma: 20,22 | Přečteno: 1242x | Diskuse| Ostatní

Vít Bárta

Hnus: Hazard vítězí, Kalousek se zdržel hlasování o vlastním návrhu

Dnes ráno jsem avizoval, že předložím návrh novely Miroslava Kalouska, která by umožňovala okamžité stažení výherních automatů, které jsou v rozporu s vyhláškami obcí. To, že to Kalousek s dobrodiním a ozdravením ČR nemyslel vážně, se ukázalo dnes ve 14:23, kdy se zdržel hlasování nad vlastním návrhem.

13.8.2013 v 14:59 | Karma: 27,36 | Přečteno: 1989x | Diskuse| Ostatní

Vít Bárta

Tři důvody, proč chci vidět Kalouska s banánovou krabicí

Vládnutí proklínaného torza vlády premiéra v demisi Petra Nečase a „renovovaného“ kabinetu Miroslavy Němcové, kde si ukojí personální tužby Karolína Peake stejně jako dost možná i Michal Doktor, musí přerušit na pár dní vláda odborníků Jiřího Rusnoka a to hned ze tří důvodů.

26.6.2013 v 10:51 | Karma: 25,00 | Přečteno: 1724x | Diskuse| Ostatní

Vít Bárta

Když ne úžeh, tak co? Kalousek chce zvednout platy politikům

Varování prezidenta Miloše Zemana před plánem ministra financí Miroslava Kalouska na zvýšení platů ústavních činitelů o 27 procent od roku 2014 je naprosto v pořádku. Tento Kalousků návrh nepovažuji za nic jiného než opětovnou provokaci občanů ČR.

19.6.2013 v 14:36 | Karma: 20,97 | Přečteno: 1243x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

VIDEO: Alkohol a grogy za volant nepatří. Policie zapojila do kampaně děti

1. června 2024  12:22

„V autě se vždycky pšipoutej“ nebo „Zpomal, kámo.“ To radí ti nejmenší řidičům na videu, které v...

Hasičská cisterna dostala smyk a havarovala, dva lidé se zranili

1. června 2024  12:13

V sobotu krátce po půl desáté dopoledne havarovala hasičská cisterna mezi obcemi Žulová a Vápenná...

Česko zasáhly silné deště. Voda zaplavovala ulice, ničila stromy

1. června 2024  9:03,  aktualizováno  12:06

Česko v noci z pátku na sobotu zasáhl silný déšť. Středočeští hasiči kvůli tomu zasahovali u třech...

Počet povolených oddlužení v minulých letech klesl, bylo jich skoro 18 tisíc

1. června 2024  12:06

V Česku v posledních letech ubývá návrhů na oddlužení a povolených oddlužovacích procesů. Vyplývá...

Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.
Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.

Každá budoucí maminka se snaží zajistit pro své miminko jen to nejlepší. GS Mamavit je komplexní multivitaminový doplněk, který je speciálně...

  • Počet článků 47
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1732x
Poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Od 13. července 2010 do 21. dubna 2011 ministr dopravy České republiky.
Zakladatel, dlouholetý generální ředitel (do února 2010) a spolumajitel (do 7. července 2010) bezpečnostní agentury ABL. Manažer odvětví roku 2008 v soutěži organizované Českou manažerskou asociací.
www.vitbarta.cz

Seznam rubrik

Oblíbené stránky