Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Všechno rozestavět a nemít peníze na dokončení čehokoli je nesmysl

V minulých týdnech jsem opakovaně vysvětloval důvody pro nezbytné zásahy do programu výstavby dopravní infrastruktury. Oznámení konkrétních staveb v pátek 13. srpna přesto vyvolalo celou řadu nesouhlasných reakcí, a tak mi přijde vhodné všechny klíčové argumenty ještě jednou shrnout. Zároveň je to hezká příležitost, jak obnovit blog, který jsem si sice před mnoha měsíci založil, ale pak jsem na něj v návalu kampaně a navazujících koaličních vyjednávání tak trochu zapomněl.

Hlavním důvodem pro zásah do programu výstavby je samozřejmě nedostatek finančních prostředků. Stát v tuto chvíli nemá tolik národních zdrojů, aby uměl profinancovat původní rozsah programu výstavby, jak byl nastartován zhruba v letech 2007-2008. Tehdejší předpoklady finančních možností státu pro další roky se ukázaly jako příliš ambiciózní už v polovině roku 2008 při prvních úvahách o rozpočtu na rok 2009, tedy řadu měsíců před začátkem celosvětové finanční a hospodářské krize. Místo aby tehdejší ministr dopravy okamžitě zareagoval aspoň zastavením zahajování nových akcí, jelo se dál, jako by se nechumelilo. Nové stavby tak dostaly stopku až v roce 2009.

Když pak finanční krize dále zredukovala národní zdroje, bylo mé vedené Ministerstva dopravy postaveno před nutnost buď zastavit všechny stavby, nebo se pokusit vyjednat se staviteli úspory. Po dvou týdnech jednání se mi podařilo nějaké úspory najít, a to mi zase umožnilo výrazně eliminovat seznam zastavovaných staveb, zejména dálničních. Přesto se praktickému dopadu na některé konkrétní projekty nepodařilo zabránit. Podle čeho jsme vybírali ty, které budou pokračovat? V zásadě podle tří jednoduchých kritérií: 

  1. pokračují stavby těsně před dokončením (nemá smysl blokovat dříve vynaložené prostředky, prakticky hotové stavby musí začít co nejdříve sloužit)
  2. pokračují stavby financované EU prostřednictvím Operačního programu Doprava (nemá smysl kvůli zastavení národního financování ohrozit přísun evropských zdrojů)
  3. pokračují stavby, které řeší největší dopravní problémy v intravilánu (prioritu mají logicky stavby, díky nimž se zklidní dopravní situace v zastavěném území, zatímco ve volné krajině snese dokončení staveb větší odklad)

 Tato kritéria se promítla do seznamu, který je k dispozici na webu Ministerstva dopravy a laskavé čtenáře jím na tomto místě nebudu zatěžovat. Že se do něj vloudily případy, kdy šlo o stavby problematické z hlediska dopadu jejich zastavení na dennodenní život lidí v okolí, konkrétně mám na mysli především most v Bohumíně, je smutné. Občanům, kterých se to týkalo, jsem se omluvil na tiskové konferenci v úterý 24. srpna i během opětovné návštěvy v regionu o tři dny později. Že tato chyba měla personální dopady na šéfa Ředitelství silnic a dálnic Brunclíka, už je také od minulého týdne známo a nemá smysl se k tomu na tomto místě dál vracet.

Chci ale dodat ještě jednu věc: Mohu mít stokrát pochopení, že obyvatelé a politická reprezentace v regionech, kterých se mé rozhodnutí o pozastavení staveb týká, z toho nejsou šťastní. Nějak jsem ale rozhodnout musel, protože odmítám hrát hru z doby, kdy se slibovalo, co všechno se vybuduje, i když bylo jasné, že na to nikdo nemá peníze. Nechat všechno rozestavěné a nemít dost peněz na dostavbu čehokoli, to by byl nesmysl, nejhorší z možných variant, ze kterých jsem musel vybírat.

Autor: Vít Bárta | úterý 31.8.2010 14:25 | karma článku: 36,56 | přečteno: 2919x
  • Další články autora

Vít Bárta

Kdo je to Radek John?

Nakolik znám povahu současného hektického světa, většina lidí si již na Radka, co si budu nalhávat i na mě, udělala svůj rychlý názor. Všichni žijeme své životy a na základě útržkovitých a sporadických informací musíme soudit o věcech, kterým bychom měli v ideálu věnovat více času. Soudíme hrdiny i grázly, celebrity i umělce, tuneláře i státníky na základě toho mála, co nám zprostředkuje pochybná novinářská klika. A ač si je většina z nás zcela vědoma toho, jak, kdo, na čí povel a za čí peníze informuje českou veřejnost, přesto pro fatální nedostatek zdrojů těmto informacím chtě nechtě věříme. Kéž bych mohl změnit tento nespravedlivý chod světa, ačkoliv sám nevím, čím jej nahradit.

26.2.2014 v 17:48 | Karma: 20,64 | Přečteno: 1409x | Diskuse| Politika

Vít Bárta

Zaorálek by měl nastražit uši: „Singerovka“ zafungovala

Včera přinesl Český statistický úřad informaci o tom, že intervence České národní banky z konce minulého roku přinesly ovoce. Tuto zprávu, která apriori chválí guvernéra ČNB Miroslava Singera, by si měli uložit do paměti všichni zastánci rychlého přijetí eura, zvláště pak ministr zahraničí Lubomír Zaorálek.

7.2.2014 v 14:24 | Karma: 20,22 | Přečteno: 1242x | Diskuse| Ostatní

Vít Bárta

Hnus: Hazard vítězí, Kalousek se zdržel hlasování o vlastním návrhu

Dnes ráno jsem avizoval, že předložím návrh novely Miroslava Kalouska, která by umožňovala okamžité stažení výherních automatů, které jsou v rozporu s vyhláškami obcí. To, že to Kalousek s dobrodiním a ozdravením ČR nemyslel vážně, se ukázalo dnes ve 14:23, kdy se zdržel hlasování nad vlastním návrhem.

13.8.2013 v 14:59 | Karma: 27,36 | Přečteno: 1989x | Diskuse| Ostatní

Vít Bárta

Tři důvody, proč chci vidět Kalouska s banánovou krabicí

Vládnutí proklínaného torza vlády premiéra v demisi Petra Nečase a „renovovaného“ kabinetu Miroslavy Němcové, kde si ukojí personální tužby Karolína Peake stejně jako dost možná i Michal Doktor, musí přerušit na pár dní vláda odborníků Jiřího Rusnoka a to hned ze tří důvodů.

26.6.2013 v 10:51 | Karma: 25,00 | Přečteno: 1724x | Diskuse| Ostatní

Vít Bárta

Když ne úžeh, tak co? Kalousek chce zvednout platy politikům

Varování prezidenta Miloše Zemana před plánem ministra financí Miroslava Kalouska na zvýšení platů ústavních činitelů o 27 procent od roku 2014 je naprosto v pořádku. Tento Kalousků návrh nepovažuji za nic jiného než opětovnou provokaci občanů ČR.

19.6.2013 v 14:36 | Karma: 20,97 | Přečteno: 1243x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

4. května 2024

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 47
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1732x
Poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Od 13. července 2010 do 21. dubna 2011 ministr dopravy České republiky.
Zakladatel, dlouholetý generální ředitel (do února 2010) a spolumajitel (do 7. července 2010) bezpečnostní agentury ABL. Manažer odvětví roku 2008 v soutěži organizované Českou manažerskou asociací.
www.vitbarta.cz

Seznam rubrik

Oblíbené stránky