U pokut podle příjmu nejde o závist, ale o spravedlivé řešení
Především chci odmítnout obvinění, že bych snad chtěl umožnit, aby policisté mohli nahlížet do daňových přiznání jednotlivých občanů, což by jim – vedle zákonné pravomoci při výběru pokut – dalo šanci tak nějak neoficiálně obchodovat s informacemi o majetkových poměrech občanů. To ale není pravda, ani by to nejspíš nebylo technicky realizovatelné. Jde prostě jen o to, že by se vybrané přestupky, kterých se uvažované opatření týká, řešily nikoli na místě blokovou pokutou, ale zásadně ve správním řízení, tedy mimo policejní struktury.
Kdo bude chtít zamýšlený způsob kritizovat, ten jistě řekne, že ani správní řízení na civilním úřadě není jistotou spravedlivého posouzení. Proto chceme postupovat cestou jasně daného způsobu stanovení výše pokuty podle předem daného vzorečku, který by například pracoval s několika příjmovými skupinami (zatím uvažujeme o sedmi). Správní úřad by si tak od finančního úřadu vyžádal nikoli kopii daňového přiznání, ale zařazení poplatníka do příslušné příjmové skupiny. Vzoreček by zohledňoval i hodnotu auta, to aby ze systému neunikli ti podnikatelé, co si vyplácejí minimální mzdu a peníze si z firmy vytahují jinak. Ale třeba se podaří přijít na jiné řešení – netvářím se, že mám na všechno odpověď, nejsem Brouk Pytlík.
Těm, kteří se obávají významného nárůstu administrativy, chci říci, že pro začátek určitě neuvažujeme o zavedení různé výše pokut pro všechny typy přestupků, ale jen pro některé. Pro ty, kterým odborníci říkají „ohrožující“, tedy například pro jízdu na červenou, přes plnou čáru nebo třeba pod vlivem alkoholu. Právě to jsou přestupky, proti nimž musíme především bojovat! Takové navýšení administrativy na straně úřadů by současně přineslo zvýšení výnosů z pokut, což by byl zajímavý příjem pro obce, takže nejde o pouhé zvyšování nákladů. A že by řidiči museli častěji na úřad, je tak trochu jedno, například tu související ztrátu času můžeme brát jako neoficiální součást trestu za to, že se na silnici nechovali slušně.
Ze všech připomínek, které v reakci na můj návrh zazněly, jsou asi nejzávažnější podezření, že chci porušit nedotknutelnost majetku, trestat lidi za jejich schopnosti, vyvolávat v naší společnosti pocity závisti a podobně. Tak to ale prostě není a já vidím spíš snahu těch, kdo takové postoje zastávají, odvést pozornost jinam, aby nemuseli přiznat, že dosavadní systém určování pokut je nespravedlivý. A on prostě je, protože – už jsem to za poslední dny řekl tolikrát, že se mi to ani nechce napsat – dvoutisícikorunová pokuta pro podnikatele nebo manažera je banalita, zatímco pro člověka s podprůměrným příjmem to může být podstatná část měsíčního rozpočtu.
Nechápu, proč navržený přístup vyvolává vášně, proč se na něj někteří dívají ideologickýma očima. Povinné ručení se přece také odjakživa platí v různých sazbách v závislosti na objemu motoru. A ta je zase zhruba úměrná ceně vozu, takže tady platí podobný princip – a to ještě uživatelé vozů nic nespláchali!
Jen pro úplnost dodávám, že jsem se celý profesní život před vstupem do politiky věnoval bezpečnosti osob a majetku, takže jakékoli podezření, že nezastávám zásadu nedotknutelnosti majetku, je podle mě předem vyvráceno.
Pro ty, kteří se o systému odlišných pokut chtějí dozvědět něco více, přidávám odkaz na stránku finské policie, kde je mimo jiné kalkulátor pro stanovení výše pokuty pro konkrétního řidiče za konkrétní přestupek. Nebojte, neodkazuji Vás na něco, co si finsky neumíte přečíst. Stránka je v angličtině…
Vít Bárta
Kdo je to Radek John?
Nakolik znám povahu současného hektického světa, většina lidí si již na Radka, co si budu nalhávat i na mě, udělala svůj rychlý názor. Všichni žijeme své životy a na základě útržkovitých a sporadických informací musíme soudit o věcech, kterým bychom měli v ideálu věnovat více času. Soudíme hrdiny i grázly, celebrity i umělce, tuneláře i státníky na základě toho mála, co nám zprostředkuje pochybná novinářská klika. A ač si je většina z nás zcela vědoma toho, jak, kdo, na čí povel a za čí peníze informuje českou veřejnost, přesto pro fatální nedostatek zdrojů těmto informacím chtě nechtě věříme. Kéž bych mohl změnit tento nespravedlivý chod světa, ačkoliv sám nevím, čím jej nahradit.
Vít Bárta
Zaorálek by měl nastražit uši: „Singerovka“ zafungovala
Včera přinesl Český statistický úřad informaci o tom, že intervence České národní banky z konce minulého roku přinesly ovoce. Tuto zprávu, která apriori chválí guvernéra ČNB Miroslava Singera, by si měli uložit do paměti všichni zastánci rychlého přijetí eura, zvláště pak ministr zahraničí Lubomír Zaorálek.
Vít Bárta
Hnus: Hazard vítězí, Kalousek se zdržel hlasování o vlastním návrhu
Dnes ráno jsem avizoval, že předložím návrh novely Miroslava Kalouska, která by umožňovala okamžité stažení výherních automatů, které jsou v rozporu s vyhláškami obcí. To, že to Kalousek s dobrodiním a ozdravením ČR nemyslel vážně, se ukázalo dnes ve 14:23, kdy se zdržel hlasování nad vlastním návrhem.
Vít Bárta
Tři důvody, proč chci vidět Kalouska s banánovou krabicí
Vládnutí proklínaného torza vlády premiéra v demisi Petra Nečase a „renovovaného“ kabinetu Miroslavy Němcové, kde si ukojí personální tužby Karolína Peake stejně jako dost možná i Michal Doktor, musí přerušit na pár dní vláda odborníků Jiřího Rusnoka a to hned ze tří důvodů.
Vít Bárta
Když ne úžeh, tak co? Kalousek chce zvednout platy politikům
Varování prezidenta Miloše Zemana před plánem ministra financí Miroslava Kalouska na zvýšení platů ústavních činitelů o 27 procent od roku 2014 je naprosto v pořádku. Tento Kalousků návrh nepovažuji za nic jiného než opětovnou provokaci občanů ČR.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině
Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...
Názor, že Paroubek parazituje, nestačil. Podle soudu může iniciály ČSSD použít
Volební senát Nejvyššího správního soudu (NSS) zamítl návrh Sociální demokracie (SOCDEM) na zrušení...
- Počet článků 47
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1732x
Od 13. července 2010 do 21. dubna 2011 ministr dopravy České republiky.
Zakladatel, dlouholetý generální ředitel (do února 2010) a spolumajitel (do 7. července 2010) bezpečnostní agentury ABL. Manažer odvětví roku 2008 v soutěži organizované Českou manažerskou asociací.
www.vitbarta.cz