Reportáž ze Srí Lanky II

Druhá část fotoreportáže, která měla být vlastně první, protože je z loňska. Trochu víc o městech a lidech, ale i na přírodu se dostane. Místa: Negombo, Kandy.

Vyslovuje se správně Šrí Lanka (možná to většina z vás ví, ale já jsem to nevěděla), dříve se jí říkalo Cejlon, z čehož už zbyla jenom značka čaje (to jsem věděla), dostali jsme se tam vlastně náhodou, protože nám propadlo vízum na Maledivách… a byl to skvělý výlet, proto jsme si ho taky letos zopakovali. Je tady všude spousta lidí, některé pořádky jsou poněkud zvláštní… ale asi jen to jen jiné než to, na co jsme zvyklí. Tak třeba domy a ulice mají jakýsi zvláštní systém, který přinejmenším cizinci nechápou – hotel, kam jsme měli dojet, neměl žádné číslo domu, taxikář ho neznal, a když se nedovolal na uvedené číslo, pokoušel se zeptat asi tří lidí v té ulici, a když ani ti nevěděli, byly pátrací možnosti vyčerpané. Naštěstí jeden z těch oslovených nabízel domácí ubytování, a tak jsme pár dnů v Negombu nakonec strávili tam. (Nemyslím, že byli s taxikářem nějak domluvení, na to tam bylo náhod příliš mnoho.) Naši domácí si s námi povídali, půjčili mi deštník, byli hodní a zajímali se, odkud jsme. Možná bych si je ani tak nezapamatovala, kdyby několik měsíců nato nedošlo k ohavnému atentátu právě v kostele naproti přes ulici, kde jsme bydleli. Paní Maria tam chodívala. Nevíme, co se s ní (a s ostatními z rodiny) stalo, po atentátech jsme jim psali mail, ale nikdo neodpověděl…
Na téhle terase by nebylo nic moc zajímavého, kdyby kdyby kousek od tohoto výhledu nestál kostel, kde se roku 2019 neodehrál příšerný krvavý masakr:

NEGOMBO

Přes den jsme byli na výletě v Negombu. Zajímavé bylo, že mělo na 80 % pršet, a nakonec za celý náš pobyt nespadla ani kapka a bylo nádherné počasí. Z pověrčivé soběstřednosti jsem věřila tomu, že příčinou byl deštník, který jsem si koupila v obchodě. Nákup deštníku byl zvláštní tím, že mi na něj dali slevu - a tím nemyslím, že bych si něco usmlouvala (zdejší smlouvání je už spíš pověra, prodavači se na něj totiž spíš dost šklebí a moc se usmlouvat nenechají), ale dali mi ji sami od sebe (deštník je v pořádku, přivezla jsem si ho domů a používám).
Všude je spousta lidí, všude se někdo někam cpe, všude jezdí asi milion aut, smrdí a houkají. Zajímavost - směnárna peněz je v klenotnictví. To mi přišlo trochu jak z Kusturicova filmu. Vyfotit jsem si to netroufla, protože jsem se bála, že po mě skočí ostraha a bude zle.
Ulice v Negombu (většinou naopak chudší):

Na tomhle obrázku je zajímavá vrána na střeše - vypadá strašně veliká, protože se zdá, že sedí na střeše vysokého domu. Ve skutečnosti byla úplně normální a seděla na stojanu s oblečením, který je na fotce mnohem blíž

U domů mají ale krásné zahrady:

Vrány jsou na Srí Lance něco jako u nás holubi, jsou všude - na ulicích, na domech... Zajímavá momentka vrány:

Zdejší všudypřítomné vozítko - tuktuk. Je to něco jako velorex, šíleně to drncá, rachotí a páchne, ale vjede to snad kamkoliv a odveze nejspíš taky cokoliv. Převážně to jsou taxíky (i když lidi je prý mají i jako soukromá vozítka). Když se kdekoliv zastavíte na delší dobu než minutu nebo jdete po silnici, zastaví vám okamžitě nejmíň pět tuktuků a dost vehementně vás chtějí svézt. Pak se snaží šroubovat cenu, kam to jde. Chápu to, je jich hodně a všichni se potřebujou nějak uživit.

Tohle je pouliční opravna tuktuků:

Ve městě je všude strašně hustý provoz, všude jsou nějaká auta, motorky a tuktuky, šíleně tam páchne benzín a řvou motory, pravidla silničního provozu tam moc nemají - snad jen "pokud možno jezdit vlevo a kdo víc houká, ten má přednost." Tuktuky se úplně běžně otáčejí uprostřed takových zacpaných křižovatek. Kdo netroubí, ten nejede. Jakmile vznikne sebemenší škvíra, hned ji obratně zaplní nějaká vozítka. A na dopravu dohlíží obrovský Ježíš.

Socha slona z parku (tam bylo opravdu příjemně - po tom pařáku na ulici). Židlička patří hlídači slona, který tam celou dobu seděl. Když ale někdo slona fotil, okamžitě se vypařil.

Ovocný trh - tolik neznámého ovoce, jenom banánů tady měli několik druhů. Cestovatelské příručky radily nic na ulici nejíst a nepít, takže jsme odolali v tom vedru domácím ovocným šťávám, které tam prodávali, ale ovoce jsme si koupili.

Na Srí Lance vedle sebe koexistují náboženství všeho druhu. Na katolickou čtvrť, kde jsme bydleli, volně navazovala hinduistická s krásnými chrámy (ty se mi líbily nejvíc). yli

Byli jsme se podívat i na kus obřadu - ty jsou fakt charismatické. Kněz vypadal jako Hefaistos, měl na sobě jen zástěru a házel něco do kyblíku s ohněm, nějaký člověk přitom bubnoval a jiný hrál na píšťalu. Lidé se tam na nás usmívali, byli hrozně milí a nevadilo jim, že vůbec netušíme, o co jde.

Tohle se jmenuje Holandský kanál, jezdí tam loďky s lidmi a s nákladem a v dálce je vidět mešita.

Holandský kanál:

A krásný výlet v lodičce na laguně - to byl opravdu zážitek a nádherný pohled (příroda, ptáci...):

Vodní ptáci se shromažďují kolem rybářských lodí, protože (oprávněně) doufají, že něco dostanou:

Zvláštní trpasličí kormoráni:

Náš průvodce na výletě po laguně a loď, na které jsme jeli.

KANDY
Z Negomba do Kandy jsme jeli autobusem a vlakem.
Zdejší cestování je trochu na samostatné povídání - autobusy nemají jízdní řád, zastavují na nějakých zastávkách, ale můžou i kdekoliv jinde, když si je stopnete. (Nám jeden zastavil místní policista, který vypadal jako dobromyslný anglický strážník Bobby z nějaké anglické knihy a byl zjevně rád, že může někomu doopravdy pomoci. Loni to byl jediný policista, kterého jsme tady viděli. Letos - po těch absurdních atentátech - jich bylo podstatně víc...) V autobuse jede tolik lidí, kolik se tam vejde. Do uličky se rozloží skládací sedačky, takže tam už nikdo neprojde. Nicméně průvodčí ví, kolik má od koho vybrat, peníze si předávají lidi mezi sebou jako peška, až dojdou na místo určení, stejně se vracejí i drobné. Nechápu to, ale evidentně to funguje.
Poučeni turistickým průvodcem jsme sháněli lístky na vlak do druhé třídy, která měla být pohodlná, zatímco třetí jen pro otrlé asijské cestovatele. Pán v pokladně nehnul ani brvou a napočítal nám přirážku do druhé třídy. Když vlak přijel, ztratili jsme několik drahocenných vteřin, než jsme zjistili, že ten vlak žádnou druhou třídu nemá. Mezitím zmizela všechna místa na lavicích.
Jízda vlakem připomínala cestu narvaným metrem ve špičce, kdy stojíte na jedné noze a místa kolem sebe máte asi ta centimetr. Vzhledem k tomu, že cesta trvá asi čtyři hodiny, to nebyl moc optimistický výhled. Místní lidé byli zcela klidní, smáli se a vůbec nevypadali rozčileně. Mezi stojícím davem se prodírali prodavači občerstvení s obrovskými koši na hlavě, vyvolávali (asi názvy toho občerstvení) a kupodivu se jim doopravdy dařilo nějaké občerstvení prodat. Jakýsi pán v obleku a s kufírkem, který nejspíš mířil na nějaké byznys jednání, cestoval celou dobu (jel asi dvě hodiny) na stupátku vagonu. Nemačkal se s nikým a vypadal spokojeně, patrně to byl jeho oblíbený způsob cestování.
Nicméně z vlaku byl nádherný výhled (dveře byly celou cestu otevřené - jinak by se asi uvnitř všichni udusili).
Pohled z vlaku:

Kandy - procházka po městě:

V parku, kde jsme jedli oběd z KFC, bylo plno vran. Když zjistily, že něco dostanou, bylo jich kolem nás hned plno. Odnášely si kuřecí křídla a pojídaly je i s kostmi.

Prodejna sárí (vedle prodejny Samsung):

Tržnice v Kandy - tady jsme si koupili spoustu čaje a koření.

Majitel stánku s kořením, mastmi a čaji, který si s námi povídal, koupili jsme si u něj spoustu věcí; dal nám nějakou množstevní slevu (nevíme, jestli to nakonec byla sleva, nebo ne, ale nakonec je to jedno). Pak po nás chtěl nějaký dárek z Čech, měli jsme s sebou akorát propisku a placku s kozou, ty jsme mu dali a s plackou jsme ho vyfotili.

Hinduistický chrám v Kandy - platilo se tam vstupné, asi pro turisty.

Uvnitř se procházely slepice - vypadaly jako domácí.

Tohle je pouliční opravář sandálů a žabek (tady se doopravdy spravují žabky). Ten člověk sedí celé dny na zemi ve strašném smogu na ulici a spravuje žabky. Když jsem mu dala nějaký obnos typu našich 5 korun (už mi došly drobné), byl velmi šťastný a radostně souhlasil s tím, že ho budu fotit.

Slavná turistická atrakce v Kandy - chrám Buddhova zubu. Uvnitř jsme nebyli. Ukazují tam (někdy) údajně Buddhův zub, který ale podle některých zdrojů vůbec nevypadá jako lidský a je strašně veliký.

Byli jsme se ale podívat na Kandyan Dance - to je taky profláklá turistická atrakce, ale úžasná podívaná (alegorické tradiční tance). Moc fotit se to nedalo. Na závěr vystupovali polykači ohňů.

Kandy v noci:

Přímo v Kandy se dá ale jít do přírody - třeba do hor (tam si vůbec nepřipadáte jako ve městě):

Místní opice - opičátka:

Když opice dostane banán, okamžitě si ho narve do krku, takže se jí udělá takovéhle vole. Vzápětí natahuje ručičky, že chce další jídlo.

Cestou na letiště jsme se ještě zastavili v čajové prodejně, kde se dá koupit drahý (ale vynikající) čaj a podívat se na výrobu čaje i s výkladem:

Tohle jsem fotila z auta cestou na letiště, takže nevím, odkud přesně to je.

Autor: Veronika Ďuríčková | sobota 7.3.2020 18:05 | karma článku: 10,68 | přečteno: 193x

Na Kypru se psem

Vybírat si destinaci podle toho, jestli tam může pes, nemusí být tak špatné. Můžete poznat zemi, kam by vás jinak vůbec nenapadlo jet, a teď si říkáte, jak jste ji mohli tak dlouho míjet. To je naše zkušenost z cesty na Kypr.

30.3.2024 v 19:10 | Karma: 14,17 | Přečteno: 239x | Diskuse| Fotoblogy

Německo

Není to aktuální výlet, byli jsme tam na dovolené loni. Památek je v téhle reportáži minimálně, ale zase tam je plechový drak, kostlivec v klobouku, lakotná ovce, graffiti nebo opravdový Terminátor. A africká diskotéka.

6.7.2020 v 17:49 | Karma: 19,86 | Přečteno: 1374x | Diskuse| Fotoblogy

Procházka v karanténě na Vítkov

V karanténě jsem většinou seděla doma, a tak jsem si připadala při procházce na Vítkov, který máme za rohem, jako když jedu do Ameriky. Nemusí člověk nutně na Maledivy, krásně je i doma za rohem.

29.4.2020 v 21:32 | Karma: 15,67 | Přečteno: 304x | Diskuse| Fotoblogy

Reportáž ze Srí Lanky

Na Srí Lance je všude spousta lidí, dopravní zácpy, spousta chrámů, z řek je cítit kanalizace, ale je to kouzelná země a všude je tam krásná příroda. Svoje kouzla mají i města, ale tam jsme letos nebyli. Kde jsme tedy byli?

24.2.2020 v 19:03 | Karma: 16,27 | Přečteno: 467x | Diskuse| Fotoblogy

Kořenov, Horní Polubný - fotoreportáž z Jizerských hor

Do Kořenova jsem se jako dospělá vrátila, když jsem objevovala místa z dětství - naši mě sem brali ještě v předškolním věku. Ušetřím vás naskenovaných fotek z dětství i vzpomínek; našla jsem tu ale spoustu zajímavých věcí.

25.8.2018 v 18:44 | Karma: 20,28 | Přečteno: 906x | Diskuse| Fotoblogy

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL

2. května 2024  8:17,  aktualizováno  8:48

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici

2. května 2024  8:11

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Po mnoha letech v nejrůznějších zaměstnáních jsem zakotvila jako OSVČ a vrátila se ke svému staronovému koníčku - češtině (tu jsem ostatně i vystudovala) jako korektorka českých textů. Kromě toho píšu - třeba tenhle blog nebo pohádky.

V posledních letech mě "chytlo" cestování a poznávání nových kultur a světů, chtěla bych v něm pokračovat, dokud finance a zdraví dovolí.

*********

(české korektury a něco o psaní bakalářských prací)

******

(pohádky o zvláštních modrých konících - půních)