Učitel středoškolský - živočichopis ohroženého druhu

Přichází čas představit vám učitelský sbor. Prófy neboli kulometnou rotu. Nebešťany. Olymp s hromovládcem ústavu. (Vzhledem k zaměření textu se větší část  rozboru bude týkat češtinářů):  

Češtináři

Bývá jich hodně. Převažuje druh ženského pohlaví, u nás se ovšem v tuto chvíli vyskytuje i jeden mužský exemplář.

Typickým rysem češtinářů je přepracovanost. Zatímco většina kolegů si užívá víkend, češtinář opravuje slohy, diktáty či zápisky k četbě. K tomu čte, připravuje projekty, píše množící se zprávy, odpovídá na pracovní maily. Pak přijde duben a školní přijímací zkoušky, které se neobejdou bez dvoudenních gramatických galejí. Pak květen a závěrečné testy. O prázdninách zasloužené bezvědomí.

Zvláštní, nejvíce ohroženou odrůdou, je češtinář maturitní. Ten by měl být chráněn nějakým propracovaným programem UNESCO.

Začíná to už v září, kdy musí vynaložit mnoho energie, aby přesvědčil  dospělé studenty, že alfou a omegou rodného jazyka jsou literárněvědné a jazykové pojmy, které tvoří zásadní část didaktických testů. Pak je tu maturitní četba – ke každé knize, kterou češtinář zařadí, musí mít připravenu kartu s dvěma úryvky. Na kartách většinou začne pracovat o vánočních prázdninách. Jarní prakticky nezná. Pak přijde únor a robota na maturitních seminárních pracích (pokud je tedy takový blázen, že kývne na profilovou maturitu z češtiny) Duben, četba maturitních prací a psaní posudků, případně oprava profilových slohových prací. Také tvorba profilových maturitních karet. Květen, státní maturitní slohy a jejich oprava.

K tomu je neustále bombardován maily s novými a novými požadavky, zadáními, košilkami a výtkami. Nejlépe v pátek v odpoledních hodinách.

Celé to končí maturitním maratonem (patnáct studentů za den, nejméně čtyřicet za tři a půl dne) a následným komatem zkoušejícího.

Ještě předtím se vyčerpaný češtinář rozhádá s polovinou školy, třikrát zkolabuje, jednou si téměř vypíchne oko a nejméně sedmkrát znectí svého ředitele.

Poosmé na něj plivne.

Následuje nutná výměna češtináře. Ten použitý je odložen do sběrných surovin s nápisem: „Pozor, kouše! Vyžaduje zvláštní zacházení!“

Ale jinak je práce češtináře plodná, zábavná a neobyčejně kreativní záležitost.

Češtinář historický

Studoval obor čeština - dějepis. Je schopen jasné analýzy, klade důraz na historické souvislosti a bývá obdařen veselou myslí i cynickým humorem. Tyto typy češtinářů jsou všeobecně oblíbeny především proto, že zbytečně nekomplikují již tak dost komplikované podmínky českého školství.

Občas se však i mezi nimi objeví problematický exemplář, který kolísá mezi několika poddruhy. Tomu je pak třeba dát najevo, že české školství potřebuje jasně vyhraněné a čitelné jedince. Žádné renegáty.

Češtinář výtvarný

Studoval obor čeština – výtvarná výchova. Vlídný, přátelský typ češtináře. Zajímají ho jemné odstíny v poetických textech a jasné kontury literárních ismů. Většinou se nepouští do žádných bojů a půtek. Občas je příliš popisný a nechápe souvislosti dějů.

Češtinář hudební

Studoval obor čeština – hudební výchova. Bývá kreativní, rytmický a pracovitý. Vyžaduje souzvuk tónů, někdy bohužel i myslí. I v tomto poddruhu se vyskytují zvláštní, ojedinělé typy, které schopnostmi výrazně převyšují běžný průměr. Bývají nebezpečné. Ostatně, ne nadarmo se říká, že basa tvrdí muziku.

Češtinář jazykově vybavený

Studoval češtinu a nějaký světový jazyk, který ho blíže určuje. Angličtí češtináři mívají nadprůměrné literární znalosti. Francouzští bývají hraví a psaví. Němečtí mají sklon k perfekcionismu.

Češtináři jako součást celku

Jsou velmi silní. Proto se většinou ředitelé snaží jakýmkoli způsobem rozbít jejich řídkou jednotu a postavit konkrétní exempláře proti sobě. Čím více jich soupeří, tím větší má vládce ústavu (jinak též Šér Chán, Pán sedmi moří, sáhib či hosudar), zaměřený povětšinou exaktně, jistotu, že se češtináři proti němu nepostaví v šiku a že s nimi bude snadno manipulovat.

Ostatně, češtináři se nejčastěji hroutí. A je jich poměrně veliký počet. Proto si školy mohou dovolit přirozenou amortizaci.

 

Výběr z kapitoly, inspirované Jaroslavem Žákem a jeho Študáky a kantory :)

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | neděle 14.9.2014 17:29 | karma článku: 21,24 | přečteno: 1006x