Profilová maturita z ČJL - Tematické okruhy 2014

Ústní část školní maturity se skládala z obhajoby maturitní práce a rozhovoru o jednom z jedenadvaceti tematických celků - faustovské variace, kristovské paralely, osudová láska, sourozenecké spory... příběhy, které se stále vrace

Literatura je ZRCADLEM života. A smyslem mého maturitního mého modelu není prověřit znalosti a dovednosti, ale pomoci studentům ZPŘÍTOMNIT příběhy, POROZUMĚT jim a POCHOPIT je v SOUVISLOSTECH.

 

MATURITNÍ  PRÁCE  (odborná úvaha nebo esej – domácí práce)

Studenti od septimy pracují na projektu TÉMA (každý prozkoumá jedno průřezové téma, které se objevuje v literatuře od starověku do současnosti). V oktávě ho mohou dále rozvinout (doplnit o moderní literaturu, případně přepracovat). Studenti si své práce po dokončení rozešlou a mají základ pro  celou maturitní otázku nebo pro její část.

Hotová maturitní práce by měla obsahovat stručný historický přehled (kde se téma objevuje od antiky přes Shakespeara až k Dostojevskému), rozbor minimálně tří děl moderní literatury a shrnutí.

Součástí zkoušky je i OBHAJOBA maturitní práce.

 

ÚSTNÍ ZKOUŠKA (v průběhu maturitního týdne)

Rozhovor o jednom tematickém celku, který si student vylosuje.

Tematické okruhy k profilové maturitě 2014 – 8. A

 1. Rodiče a děti (od Abrahama, Tantala a jeho rod, Krále Leara k Potokovi, Irvingovi, Balabánovi a Magnólii) - (zobr)

 2. Maminka (mariánská tematika, obrazy mateřství a těhotenství - od Bible až k Almodóvarovi, V. Renčovi a Reynkovým pietám)

 3. Sourozenecké vztahy (od Kaina a Abela k pohádkám, Bratrům Karamazovým, Steinbeckovi a P. Soukupové)

 4. Zlo a jeho podoby + smlouva s ďáblem (obrazy ďábla a pekla a jiné obrazy zla – včetně totality a touhy po moci - Dante, Milton, Goethe, Mannové, Bulgakov, Havel) - (zobr); (zobr)

 5. Osudová láska (Existuje osudová láska? Orfeus a Eurydika; Romeo a Julie; Oněgin a Taťjana?; Mistr a Markétka…) - (zobr); (zobr)

 6. Přátelství v proměnách času (od Gilgameše přes Tři mušketýry až ke Třem kamarádům, Vyvoleným a doktoru Houseovi)

 7. Manželské krize v literatuře ( Klytaimnestra, Guinevra, Othello, Paní B., Anna K., Maryša a Nora … najdeme někde řešení?) - (zobr)

 8. Pygmalion a jeho Galathey (od řeckého sochaře přes  Petruchia a profesora, Higginse až k Pretty Woman a muzikálu Chicago) -  (zobr)

 9. Válka a holokaust (válečná literatura obecně – až ke 2. sv. válce + literatura a filmy o pronásledování Židů) -(zobr); (zobr); (zobr)

10. Kristovské paralely a hledání nesmrtelnosti (od Bible až k Myškinovi, Kazantzakisovi, Bulgakovovi,  Keseymu, Irvingovi; Hvězdným válkám a Zelené míli) - (zobr);(zobr);(zobr); (zobr)

11. Jedinec a moc (od Antigony, Sokrata a Krista až k boji jedince se soukolím totalitního režimu – aneb „Smlčí-li spisovatel pravdu, lže“.) - (zobr); (zobr); (zobr); (zobr

12. Moudrost nebo bláznovství – o životě ve vlastním světě (od Quijota přes barokní vidění světa, Cyrana z Bergeracu, Jaye Gatsbyho až Řehoři Samsovi, Pamukovi, Trevorovi a Jacku Sparrowovi) - (zobr)

13. Fantazie nebo realita – cesty do neznámých světů (cesty do vesmíru i do hlubin fantazie – od Odysseaa Sindibáda přes Gullivera až ke Star Ttrek, Alence, Narnii a dr. Who aneb proměny fantasy a sci-fi) - (zobr)

14. Vina a trest (od Atreovců a Oidipovců přes Hamleta, Kytici, Dostojevského až k Pasternakovi, Bulgakovovi, Skácelovi i Nohavicovi) - (zobr); (zobr)

15. Statečnost a její podoby (Achilles, Heráklés, Roland a Sedm staečných i sv. Kateřina, spisovatelé v nacistických a komunistických lágrech a farář Doufal-Toufar v Miráklu)

16. Sirotci a dětští hrdinové; dospívání a hledání místa v životě (Dickens, Brontëovky, Irving a Rowlingová; Potok, Škvorecký, King… Nabokov)

17. Cesta za poznáním a proměnou (Theseus, Perseus, Perceval, Hloupý Honza a Frodo Pytlík – hledání Grálu, zachraňování světa i zakletých princezen a jiná záslužná putování)… a role moudrých starců (kdo jsou, odkud přišli a jaký mají úkol) – (od Gilgameše, Hérákla a Psyché až Rabínu Lövovi, Merlinovi, Gandalfovi, Aslanovi, a… Dr. Who)

18. Vězni a odsouzenci před popravou + Fenomén uprchlého trestance (od Dantese, Valjeana, Juliana Sorrela a Máchova Máje až k Solženicynovi, Peckovi, Nabokovovi a Camusovi)

19. Velký detektiv (obměny Sherlocka Holmese a jiní oblíbení detektivové až k Ecovi a Pamukovi) - (zobr)

20. Učitel a žák (od Krista a jeho učedníků přes Davida Copperfielda a Janu Eyrovou až k universitnímu románu a Obecné škole) - (zobr); (zobr)

21. Lékař a pacient (Od Hippokratovy přísahyk Čapkovi, Fitzgeraldovi, Irvingovi, Yalomovi, V. Stýblové a J. Balabánovi…) - (zobr)

Poznámky:

Témata je možné obměnit, spojit, rozdělit či nahradit jinými tématy. Slouží jako orientační body. 

Maturitní karty jsou obsáhlejší, v každé je tak deset i patnáct úryvků (včetně poezie a dramatu), student by měl vybrat minimálně tři a pohovořit o nich.

V šuplíku Literární seminář pro oktávy jsou články přímo k jednotlivým tematickým okruhům - za některými tématy stačí kliknout na zobr. (zde seznam lońské maturitní četby).

 

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | neděle 25.5.2014 22:09 | karma článku: 15,30 | přečteno: 737x