Několik poznámek k tanečkům kolem maturitních testů… a nezapomeňme na slohy!

Do matematiky a melounu nevidím. Náročnost testu z češtiny od roku 2013, respektive 2015, vzrostla – konkrétně přibylo dlouhých textů, s nimiž maturanti pracují, teoretických a abstrakci vyžadujících úkolů, pojmů a otevřených úloh

Letošní test z češtiny se však od loňského příliš nelišil, ani nárůst propadlíků nebyl tak dramatický jako v předešlých letech. Proto jsem nebyla připravena na takový cvrkot kolem jeho výsledků. Hledají se příčiny, proč čeští studenti propadají z češtiny: A. Neučí se? B. Mají špatné učitele? C. Špatné rodiče? D. Nebo jen Cermat zase trochu přitáhl šrouby?

Zaškrtla bych D, ačkoli to přitažení možná ani nebylo úmyslné – jak už jsem napsala, test byl s loňským srovnatelný, některé úlohy mě zaujaly, možná jen obsahoval více textu… O co tedy jde? Mnozí naznačují, že by se maturita měla změnit. Diskutuje se o matematice, ale čeština zůstává zakonzervovaná, ačkoli se kvůli ní češtináři hádají už osm let.

Mnoho podporovatelů státní maturity stále doufá v návrat dvouúrovňového maturitního modelu, který v roce 20212 zrušil ministr Fiala především kvůli přepálenému testu z matematiky. Moji studenti šli téměř povinně do vyšších testů z češtiny (škola díky tomu získala v roce 2011/12 3. a 2. místo v řebříčku), vím tedy, kolik teorie a pojmů v nich bylo. A jejich recyklaci si rozhodně nepřeji (cpala jsem do maturantů ismy a literární teorii jak do husy). Jedna úroveň testů (když už tedy to zlo musí být) je praktičtější, levnější a přehlednější.

Nebo je ve hře rušení státní maturity pro učňovské obory, jak právě naznačil Jiří Zíka? Tomu by odpovídalo i nastavení testů na teorii a pojmy. 

Maturanti od minulého týdne dostávají také výsledky písemných prací, tedy slohů. Potřetí je opravovali centrální hodnotitelé Cermatu. Letos je systém o den rychlejší než loni, kdy studenti dostávali hodnocení i večer před zkouškou (nebo po ní). Opět maturanti nevědí, za co jim byly strženy body.

Obdrží tabulku s bodovým ohodnocením v jednotlivých kritériích, ke každému kritériu pak frázi, okopírovanou z hodnotící tabulky - nic neříkající instantní věty typu: Text v zásadě odpovídá danému kritériu,  jazykové prostředky jsou spíše vhodné a čtenářský komfort není narušen. 

Studenti si mohou ve škole vyžádat kopii slohu a pečlivě ho pročíst. Penalizace v jednotlivých kritériích však bývá záhadou nejen pro ně, ale mnohdy i pro jejich češtináře. Naplnění tématu a útvaru, ale i vhodné použití lexikálních prostředků a koherence textu jsou kritéria mírně gumová, jak už jsem psala i říkala mnohokrát. Opět se to potvrzuje – scházejí se nám slohy opravené podivně. 

Centrální hodnotitelé si své interní poznámky k jednotlivým slohům schovávají a mohou je zničit po odvolacích řízeních. Pokud tedy chce student zjistit, kde udělal chyby, které nevidí on ani jeho češtinář, má jedinou možnost – podat odvolání proti hodnocení svého slohu. Jen tak má šanci dozvědět se něco více. V loňském roce bylo kladně vyřízeno 15% žádostí.

Maturita je zkouška dospělosti, její současný model je však značně nedospělý. Mělo by se s ním urychleně něco dělat.

Maturita by se měla vrátit zpět do škol.

Psáno i pro Českou školu

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | čtvrtek 24.5.2018 7:50 | karma článku: 20,17 | přečteno: 732x