- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Student hovoří o jedné knize, může se ovšem dostat k jiným přes tzv. literárněhistorický kontext (hodně záleží na šikovnosti učitele). Tenro model nepovažuji za nejšťastnější - právě proto, že na školách už teď vznikají unifikované seznamy, do kterých se většina autorů a děl nikdy nedostane. Tedy " povinná četba".
My máme zatím seznamy pro jednotlivé třídy. Pokud bychom se měli dohodnout na jednotném školním seznamu, tedy knihách, které mají v seznamech všechny češtinářky, výběr se nutně omezí tak na 60 titulů.
Budu škrtat Shakespeara a Dostojevského? Nebo snad Tolkiena, Pasternaka, Potoka a Sapkowského?
A tady je seznam mé oktávy - můžete si zkusit vybrat :):
Seznam četby k maturitě 2013/14
Student vybírá 20 literárních děl.
Seznam vznikl na základě mnou navržené četby a diskuse.
Student musí mít ve svém seznamu dvaceti děl jedno drama a jednu knihu poezie.
Doporučení: Student by měl k maturitě přinést ještě vlastní seznam četby. Není vhodné vybírat si dvě díla jednoho autora.
1. Světová a česká literatura do konce 19. století min. 4 literární díla
1 | Homér | Odysseia | |||
---|---|---|---|---|---|
2 | Sofoklés | Antigona | |||
3 | Euripidés | Medeia | |||
4 | Platón | ||||
5 | Bible | ||||
6 | Závěť | ||||
7 | |||||
8 | |||||
9 | |||||
10 | Hamlet | ||||
11 | |||||
12 | |||||
13 | Moliere | Tartuffe | |||
14 | |||||
15 | |||||
16 | |||||
17 | |||||
18 | Faust | ||||
19 | |||||
20 | Bídníci | ||||
21 | |||||
22 | |||||
23 | |||||
24 | |||||
25 | |||||
26 | |||||
27 | |||||
28 | |||||
29 | |||||
30 | Idiot | ||||
31 | |||||
32 | |||||
33 | |||||
34 | |||||
35 | |||||
36 | |||||
37 | Máj | ||||
38 | Kytice | ||||
39 | |||||
40 | Babička | ||||
41 | |||||
42 | |||||
43 | |||||
44 | |||||
45 | |||||
46 | Magdaléna | ||||
47 | |||||
48 | |||||
49 | Pygmalion | ||||
50 | |||||
51 | |||||
52 | Maryša | ||||
53 | |||||
54 | |||||
55 | Racek | ||||
56 | |||||
57 | Křižáci | ||||
2. Světová literatura 20. a 21. století min. 4 literární díla
58 | |||
---|---|---|---|
59 | |||
60 | |||
61 | |||
62 | |||
63 | |||
64 | |||
65 | Genitrix | ||
66 | |||
67 | |||
68 | |||
69 | |||
70 | |||
71 | 1984 | ||
72 | |||
73 | |||
74 | Exodus | ||
75 | |||
76 | |||
77 | |||
78 | |||
79 | |||
80 | Lolita | ||
81 | |||
82 | |||
83 | |||
84 | Vyvolení | ||
85 | |||
86 | |||
87 | |||
88 | |||
89 | |||
90 | Šoša | ||
91 | |||
92 | |||
93 | |||
94 | |||
95 | |||
96 | |||
97 | |||
98 | |||
99 | Povídky | ||
100 | Becket | ||
101 | |||
102 | |||
103 | Fyzikové | ||
104 | Cawdor | ||
105 | |||
106 | |||
107 |
3. Česká literatura 20. a 21. Století 10/min. 5 literárních děl
108 | ||
---|---|---|
109 | ||
110 | Proměna | |
111 | ||
112 | ||
113 | ||
114 | ||
115 | ||
116 | Bloudění | |
117 | ||
118 | ||
119 | ||
120 | Saturnin | |
121 | ||
122 | ||
123 | ||
124 | Mirákl | |
125 | ||
126 | Honzlová | |
127 | ||
128 | ||
129 | Žert | |
130 | ||
131 | Želary | |
132 | ||
133 | Zmizet | |
134 | ||
135 | ||
136 | Asanace | |
137 | ||
138 | Blaník | |
139 | ||
140 | ||
141 | ||
142 | Elegie | |
143 | ||
144 | ||
145 | ||
146 | ||
147 | ||
148 | ||
149 |
Pozn. Cermatu:
Minimálně jedním literárním dílem musí být v seznamu žáka zastoupena próza, poezie i drama. Seznam literárních děl, z něhož žák vybírá, sestavuje škola. Minimální celkový počet nabízených literárních děl ve školním seznamu je 40, horní hranice není stanovena.
PS: Pro rok 2015 má naše škola jednotný seznam četby. Krom jiného v něm chybí: Bible, Dante, Tolkien, C.S. Lewis, Claudel, Mauriac, Pasternak, Mitchellová, McDonaldová, Wilder, Čep, Schulz, Poláček, Valenta, Vaculík, Renč, Pecka, Seifert, Kryl, Nohavica, Williams, O´Neill, Jeffers, Anouilh, Singer, Kesey, Potok, Nabokov, Kazantzákis, Fowles, Adams, Sapkowski, Christie, King, Bradbury, Irving a Pamuk.
Další články autora |
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...