Matematický masakr harmonizován - víte, z čeho vaše děti maturují?

Doposud jsem se domnívala, že lidé z CERMATu mají problémy především s češtinou. Teď zjišťuji, že zápolí i se základními početními úkony. Jak jinak vysvětlit fakt, že při sestavování letošního testu z matematiky vyšší úrovně nikoho nenapadlo sečíst časy, potřebné k vyřešení jednotlivých úloh.

Drobná, nepatrná chybička. A zhruba polovina ze sedmnácti set studentů, kteří si letos zvolili testy z vyšší matematiky, žila přes týden ve strachu, že neprojde jarním kolem státní maturity. Teď víme, že propadlíků bude JEN padesát. Proběhla harmonizace a CERMAT pokračuje v krasojízdě.

Studenti si vyšší matematiku zvolili dobrovolně a platí za to. Ale jsou to především gymnazisté a mnohokrát již bylo řečeno, že vyšší úroveň maturity je určena pro gymnázia. Teď to ovšem vypadá, že  vyšší matematika je určena výhradně pro budoucí srtudenty matematických oborů.

Veřejnost byla udivena, že si studenti celorepublikově vybírají převážně nižší úroveň maturity. I gymnazisté. Není to jen nedostatkem motivace. Na vině je i obsah didaktických testů.

Už dva roky rozebírám testy CERMATu z ČJL vyšší úrovně obtížnosti. Tady je moje soukromá statistika:

Ze 47 otázek v každém testu se jich nejvýše 10 zabývá praktickým jazykem – tvaroslovím, skladbou, interpunkcí, slovní zásobou. Zhruba 20 otázek bývá zaměřeno na prověření takzvaných čtenářských dovedností – tam se právě objevují ta známá nejasná zadání, více možných odpovědí, interpretace básní a jiné nepřístojnosti. 13–16 otázek zkoumá znalosti pojmů z oblasti jazykovědy, literární teorie, literární historie – jedná se nejčastěji o literární ismy, básnické figury, jazykovědné disciplíny. Testy se neptají na znalost mýtů, Shakespeara,  Dostojevského či moderní literatury. Zato ovšem často chtějí po studentech životopisná data českých básníků – nejčastěji se objevuje Mácha, Nezval, Neumann.

Do vyšší úrovně češtiny šlo letos minimum studentů – odhaduji tak pět set až tisíc z celé republiky. Učím na prestižní škole, kde se ode mě očekává, že provedu studenty vyšší úrovní maturit. Od září jsem do maturantů pod tlakem hustila pojmy, ismy a rozbory poezie. Studenti nechápali, proč se tak radikálně proměnily předmět i učitelka. Já jsem žila v neustálé hrůze, jaké příšery a malichernosti na nás v testech vypustí.

Teď čekáme na vyhodnocení. A modlíme se. I za tu vyšší matematiku. Každá naše oktáva hlásí hned několik nejistých výsledků a mezi těmi padesáti propadlými mohou být i naši studenti.

Rozumní učitelé z celé republiky už několik let navrhují maturitu jednoúrovňovou, která by fungovala jako síto. Vše ostatní by bylo ponecháno v kompetenci středních škol a jejich učitelů.  Vysoké školy zatím státní maturitu akceptovat příliš nechtějí. Nelze se divit. Lze jen doufat, že jim ten vzdor dlouho vydrží.

Pan ministr Fiala vystudoval slušnou bohemistiku. Chci věřit, že bude s učiteli MLUVIT a že jim bude NASLOUCHAT.

Státní maturita, kterou až doposud totalitně řídil CERMAT, má mnoho chyb a potřebuje zásadní a neodkladnou REVIZI.

 

A na závěr otázka  z didaktického testu – obor cermatologie

Za letošním matematickým masakrem studentů stojí:

A. Pitomci

B. Sabotéři

C. Mimozemšťané

D. Ta prodavačka v samoobsluze, z jejíchž daní měla být hrazena studia sedmnácti set studentů, kteří si letos zvolili matematiku VÚ O

 

 

 PS: Všechny starší didaktické testy najdete na www. novamaturita.cz

 

 

 

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | pondělí 14.5.2012 18:35 | karma článku: 25,69 | přečteno: 1929x