Humbuk kolem Jidáše a Pallas Athény

Samozřejmě, že novozákonní zrádce i řecká bohyně moudrosti a s rozvahou vedené války do maturitních testů patří. Stejně jako tam paří hrdinové Shakespearových her či románů V. Huga, F. M. Dostojevského nebo J. R. R. Tolkiena.

Problém nových maturit se naplno projevil právě díky diskusi o Jidášovi a Palladě. První didaktické testy  (vyšší úrovně) totiž chtěly po studentech především literární teorii – ismy, pojmy, obrazná pojmenování, figury. Připravovala jsem celou třídu v roce 2012 na vyšší úroveň, vím, o čem mluvím. Vyráběli jsme slovníky ismů, hrabali se ve staré češtině a kolektivně blinkali. Nikdo nakonec nedostal z testu trojku, ale mně skočila dolů jedna dioptrie na jediném zdravém oku a nejchytřejší student se mnou málem přestal mluvit – ti další měli pocit, že jsem se zbláznila.

Učitelé si na trend nastavený Cermatem zvykli a nacvičovali právě teorii a testy. Kdo by se jim divil. Jen hrstka šílenců se dále brodila skrze příběhy a sklízela za to kritiku i opovržení. Od studentů i kolegů. A najednou – zrada a moudrost! Konečně mohu Cermat za něco pochválit!

Letošní test z ČJL byl v normě. Mnohem příčetnější než testy vyšší úrovně z let 2010 – 12. O trochu těžší než testy posledních let, což je dobře. Otevřené otázky my češtináři většinou vítáme – pokud se neptají na putnu či škopek (2012).

Jistě by nám bylo milé, kdyby Cermat zredukoval počet otázek na porozumění textu. Některé jsou příliš snadné, jiné mírně dvojznačné – jak pravila jedna má inteligentní studentka: “Jo, zaškrtnu tu nejsprávnější odpověď, ale nesmím o tom moc přemýšlet.“ Doporučím vždy hru Bingo – myslete na to, co dá většina. Smutné, ale funguje to.

Zkrátím rozbor, neb se chystám na oslavu kamarádčiných padesátin. Letošní test byl skutečně slušný. Vytkla bych otázku č. 14 (přímé, polopřímé a nevlastní přímé řeči neumíme skoro nikdo – možná nechápeme, k čemu tato znalost bude našim studentům) a především otázku č. 27.

Kopíruji z DT na novamaturita.cz:

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 25–28

Marjam bylo pět let, když poprvé uslyšela slovoharámí.

Tenkrát to Marjam ještě nechápala. Nebyla dost stará, aby si uvědomovala tu nespravedlnost, aby chápala, že vinni jsou stvořiteléharámí, nikoli harámí, jejíž jediný hřích spočívá ve skutečnosti, že se narodila.

Později, když už byla starší, Marjam přece jen slovu porozuměla. Způsob, jakým Nanato slovo pronášela – jako by ho ani neříkala, spíš ho po ní plivala – Marjam štiplavěbodal. Pochopila tehdy, co chce Nana říct: žeharámí je nežádoucí; že ona, Marjam, nikdynebude mít zákonný nárok na to, co mají ostatní lidé, na lásku, rodinu, přijetí.

Nana bývala jednou z Džalílových služek. Dokud se jí nezačalo zakulacovat břicho.

Nana říkala, že když k tomu došlo, celá Džalílova rodina zalapala po dechu, až to vysálo z města všechen vzduch. Jeho příbuzní přísahali, že poteče krev. Manželky požadovaly,aby ji vyhnal. Nanin vlastní otec, chudý kameník z nedaleké vsi Gul Dáman, se jí zřekl.

Zostuzený a zahanbený si sbalil své věci, odjel autobusem do Íránu a nikdo ho už nikdy nespatřil.

„Občas,“ říkávala Nana po ránu, když krmila slepice, „jsem si přála, aby měl můj táta tehdy dost odvahy pořádně nabrousit jeden ze svých nožů a zachovat si čest. Bývalo by to pro mě lepší než takovýhle život v hanbě.“ Odmlčela se a pohlédla na Marjam.

„I pro tebe by to bylo lepší, nedala bych ti život, nebyla bysharámí. Jenže můj táta byl zbabělec. Neměl na něco takového dil, odvahu.“

                                                                               (K. Hosseini, Tisíce planoucích sluncí, upraveno)

27 Která z následujících možností nejlépe vystihuje Nanino přání vyslovené v posledním odstavci výchozího textu?

A) Nana si přála, aby ji její otec zabil.

B) Nana si přála, aby se její otec zabil.

C) Nana si přála, aby její otec zabil Džalíla.

D) Nana si přála, aby její otec zabil Džalílovy příbuzné.

max. 2 body

 

Otázka je na hranici etiky a nevím, jestli bych na ni správně odpověděla – jsem katolička, nikoli muslimka. A přát si vlastní smrt z rukou otce jen proto, že jsem si upletla nemanželskou dceru, s tím na mě nechoďte. Sama jsem porodila tři děti vlastnímu švagrovi – to bych byla mrtvá natřikrát!

Já bych si přála něco úplně jiného.  Ale test se ptal na přání Nanino a celostátně to snad Bingo pojistilo.

Z ČJL ruplo něco přes 6% maturantů. Zhruba tolik, co z AJ. Slušná práce – a už by nám Cermat mohl konečně dát pokoj. Se změnami v ústních maturitách i centrálním hodnocením slohů podle funkční stylistiky.

Pěkné jaro všem.

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | pátek 15.5.2015 17:12 | karma článku: 19,56 | přečteno: 1037x