Válku dieselům, mír ostatním!
Určitě stojí za to, podívat se na případ „falšování“ měření emisí trochu v souvislostech…
Tak za prvé. Někoho to třeba překvapí, ale 15 (opravdu patnáct, není to překlep, jenom některé zdroje hovoří o šestnácti) největších námořních lodí světa znečistí každý rok světový vzduch více, než všech cca 800 milionů automobilů, co jich po naší zeměkouli jezdí. Neuvěřitelné? Ale asi pravdivé – tato čísla zveřejnila již v roce 2009 dánská vládní agentura. Nutno poznamenat, že „znečištěním“ se zde myslí komplexní exhalace, tedy včetně prachových částic, nejen obvykle sledované látky, jako kysličník uhelnatý, kysličník uhličitý nebo oxidy síry. Tyto lodě spalují ve svých motorech to nejhorší, co rafinérie ropy nabízejí. A podle toho zplodiny vypadají.
Vedle toho je dieselgate směšný příběh. Ostatně obyčejné traktory, koně našeho zemědělství, na tom se zplodinami také nejsou dobře a přiznejme si, že jedna V3S, kterých jsou v této zemi v provozu stále ještě stovky, vydá za tisíce automobilů – ať jejich motory běží, v jakém chtějí „módu“. O kamionech ani nemluvím, přičemž naprosto nepochybuji o tom, že uskutečnění reálných kontrol produkce zplodin při skutečné jízdě (nikoliv téměř laboratorních testů) by ukázalo, že data jsou naprosto, ale opravdu naprosto jiná, než co je uváděno v propozicích.
Já tím nechci nějak obhajovat postupy společnosti VW. Jenom bychom tohle všechno měli vidět v kontextu dalších skutečností a faktů. Protože ty kontexty jsou dost zničující.
Skandál Volkswagenu samozřejmě žije svým vlastním životem, který je z nemalé části mediální a tedy poněkud odtržený od reality. Takže platí, že i když skutečné ekologické škody napáchané díky nějakým machinacím s nastavením motorů, jsou ve srovnání s jednou cestou obří lodě Emma Maersk z Číny do Evropy banální, stejně tak jsou banální ve srovnání s jednou zemědělskou sezónou nebo s jedním dnem provozu kamionové flotily, německá automobilka bude krvácet. Ohrozí to české HDP? Nemyslím, že v krátkém výhledu. Neřekl bych, že nějak podstatně. Pokud se ovšem celá věc nerozšíří do frontálního tažení proti dieselům v automobilech (neboť si nenamlouvejme, že v normálním provozu by motory všech ostatních automobilek splnily normy).
Nesplnily a ví se to roky, to není novinka. Jenom namátkou nabízím tento odkaz z roku 2011 (ZDE), jen k němu poznamenám, že uvedený ekologický hlas je živený ekonomickými zájmy (jak se lze celkem snadno domyslet). Pokud by se ale naopak splnily temné předpovědi a automobilový průmysl by byl hnán k podobně absurdní odpovědnosti, jako průmysl tabákový, pak to bude celoevropský a spíše celosvětový ekonomický problém. Ale to nerozhodneme zde v České republice, to rozhodnou soudy a právníci ve velkých zemích a velkých ekonomikách. A pokud se „hněv lidu“ zaměří proti dieselům obecně, pak to opravdu může vyvolat ohromné a zatím netušené hospodářské problémy. Vše stojí na základním postulátu: Věděly automobilky (a obecně výrobci ostatních dieselmotorů) o dopadech exhalací na lidské zdraví, informovaly o nich dostatečně zákazníky nebo je tajily? Pokud bude odpověď ANO a budou z toho vyvozeny právně-ekonomické důsledky, pak nastane těžká doba…
Další složitou otázkou je, jaký smysl mají normy EURO 4 a výše. Jsme technologicky tak daleko, že to nejsou cáry papíru, ale splnitelné úkoly (splnitelné v jiných, než laboratorních podínkách)? Nevím, necítím se být tak úplně specialistou na tuto problematiku, navíc se bojím, že to nakonec nebudou rozhodovat odborníci, ale „veřejné mínění“ živené mediální bouří.
Dieselgate otevírá další Pandořinu skřínku vyspělých zemí. Ekonomické zájmy nových (daleko dražších) technologií se mohou prosadit díky bouři, která se z ní dere ven. Pokud si tyto nové technologie osedlají „veřejné mínění“, pak mohou smést současné rozdělení vlivu v automobilovém průmyslu a změnit jeho mapu, poškodí pak především ty výrobce, kteří hodně vsadili do výzkumu a produkce dieselů, posílí zase jiné.
Zda z toho naše ekonomika bude „těžit“ nebo na tom „prodělá“, toť otázka. Osobně se bojím, že dlouhodobě spíše „prodělá“. Ale to už je věštění z křišťálové koule a samozřejmě bude záležet i na nás, jak se zachováme a co uděláme…
Milan Urban
Rekonstrukce nebo dekonstrukce státu?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/8704/w230/Bf88897.jpg)
Nikým nevolená skupina lidí bez mandátu od voličů se s formulkami „my, a nikdo jiný, máme svatou pravdu“ snaží o prosazení jedné konkrétní podoby řady zákonů. Říkají si Rekonstrukce státu.
Milan Urban
Průmysl chce euro a průmysl nás živí
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/8704/w230/Bf88897.jpg)
Průmysl nás živí. Češi nežijí z bankovního sektoru (i když někteří samozřejmě ano), nežijí ani ze služeb (i když někteří ano), ani ze zemědělství (někteří ano, ale těch je hodně málo). Asi 40 procent obyvatel země žije z průmyslu.
Milan Urban
Sedm miliard. Zase montovna?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/8704/w230/Bf88897.jpg)
Jedním z mýtů o české ekonomice je tvrzení, že je to tady samá montovna a logistický sklad, z čehož má země velké nic a lidé hodně málo. Ano, lidé mají málo – všichni víme, jak je to s platy v České republice.
Milan Urban
Boleslav není a nebude Detroit
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/8704/w230/Bf88897.jpg)
Každá dobrá, optimistická zpráva musí být v českém prostředí okamžitě vyvážena temnou úvahou o blízkém neštěstí. Takže když objem produkce automobilového průmyslu přesáhl jeden bilion korun, je to výrazný krok k tragédii.
Milan Urban
Těžit se má, „strategické“ zásoby nemají smysl
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/8704/w230/Bf88897.jpg)
Ta otázka se znovu objevila v souvislosti s těžbou lithia v Krušných horách. Zase máme lidi, kteří říkají: Těžba je krádež, nechme nerostné bohatství dětem. Ekonomicky je to absurdní nápad. A připomíná Státní plánovací komisi.
Další články autora |
V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel
Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...
„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ
Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...
Brusel zveřejnil 10 kroků pro přijímání migrantů, z nichž se Česko nevyzuje
Evropská komise zveřejnila harmonogram, který má zajistit, aby v jednotlivých členských státech EU...
Pravda o střelbě na fakultě. Unikátní rekonstrukce, vrah přišel ve 13:23
Premium Pravda o střelbě na filozofické fakultě se vynořuje postupně a některé detaily jdou proti tvrzením,...
Evropu čeká vlna veder, dorazí i do Česka. Ve Španělsku čekají 45 stupňů
Teploty v Evropě od víkendu výrazně vzrostou. Od pondělí do čtvrtka příštího týdne bude letní až...
Po nehodě na Islandu zůstává šest Čechů v nemocnici, dva jsou v umělém spánku
Po páteční nehodě autobusu s českými turisty na Islandu zůstává šest klientů pojišťovny Uniqa v...
Policie řešila podezřelé kufry u stanice Můstek, centrem nejezdily dvě linky metra
V úterý odpoledne policie uzavřela část Václavského náměstí kvůli nálezu podezřelých zavazadel....
Když jsem ho pouštěl, chrápal, hájí se koloběžkář souzený za zardoušení motorkáře
U plzeňského krajského soudu dnes pokračovalo hlavní líčení s Janem Navrátilem, který se vloni na...
Farageovi kandidáti chválí Hitlera. Může za to prověřovací firma, čílí se lídr
Kandidáti britské nacionalistické strany Reform UK vedené Nigelem Faragem čelí kontroverzím. Jeden...
![Pražská teplárenská a.s.](//1gr.cz/u/free.gif)
Strojník EZ elektro - poruchová služba
Pražská teplárenská a.s.
Praha
- Počet článků 99
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 935x