Rychlodráha – otázky a odpovědi

Jsem rád, že myšlenka vybudovat rychlodráhu Praha - Kladno zaujala jak čtenáře blogu, tak návštěvníky mých stránek. Ještě více mne pak těší fakt, že se prakticky všichni shodují na smysluplnosti tohoto projektu. Ale jelikož se v mé poště pravidelně objevují dva dotazy, rád bych je zodpověděl v samostatném komentáři.

Dotaz číslo 1: Proč to nešlo dřív? Variací na tento dotaz pak je „proč jste ji nevybudoval, když jste byl ministr průmyslu?“

Když jsem byl v letech 2003 až 2006 ministrem, byly strategickým úkolem realizovat připravené investiční pobídky. Tento úkol jsem „zdědil“ po svých předchůdcích Miroslavu Grégrovi a Jiřím Rusnokovi. Těm pak zanechaly pravicové vlády práce až nad hlavu – namátkou pokaženou privatizaci nebo rozestavěný Temelín, polykající miliardy. Jak já, tak moji předchůdci jsme přitom měli lidově řečeno jen jedny ruce, a plán vybudování rychlodráhy byl pouze ve fázi návrhu a v meziresortním jednání s Ministerstvem dopravy. Proč to nešlo v letech 2006 až 2013 je pak velmi dobrý dotaz, ale je nutné jej adresovat někomu jinému.

Dotaz číslo 2: Kde na to vezmeme?!

Odpověď je velice jednoduchá – to, že předchozí vlády částečně nestihly vyčerpat peníze z fondů EU a částečně je utratily za nesmysly, ještě neznamená, že nejde na racionální projekty dotace z EU čerpat. Rychlodráha je přitom právě tou stavbou, kterou lze z velké části financovat z evropských peněz i v programovacím období po roce 2013.

Autor: Milan Urban | úterý 1.10.2013 14:55 | karma článku: 7,91 | přečteno: 328x
  • Další články autora

Milan Urban

Sedm miliard. Zase montovna?

28.6.2017 v 7:51 | Karma: 18,22

Milan Urban

Boleslav není a nebude Detroit

15.6.2017 v 8:28 | Karma: 15,22