Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Boleslav není a nebude Detroit

Každá dobrá, optimistická zpráva musí být v českém prostředí okamžitě vyvážena temnou úvahou o blízkém neštěstí. Takže když objem produkce automobilového průmyslu přesáhl jeden bilion korun, je to výrazný krok k tragédii.

Poslední zpráva o odvětví je fascinující. Jen tržby členů AutoSAP dosáhly 1,02 bilionu korun (to je 1002 miliardy), pokud bychom započítali i nečlenské společnosti, dostaneme se zřejmě na úroveň kolem 1,2 bilionu. Export dosáhnul 865 miliard korun, to je 21,7 procenta z celkového vývozu. Z pásů vyjížděl nový vůz každých 23 vteřin. Ano, skoro tři auta za minutu. Toto odvětví představuje devět procent HDP země. Jsme na světě druzí co do výroby aut na obyvatele (za Slovenskem) a jsme na patnáctém místě v celkovém počtu vyprodukovaných vozů (1,35 milionu aut). Samozřejmě nejde jen o samotné automobilky, ale i o jejich dodavatele – a tento obrovský konglomerát představuje čtvrtinu našeho průmyslu, zaměstnává 117 tisíc lidí s průměrnou mzdou přes 35 tisíc korun (skoro 29 tisíc v dělnických profesích).

Vlastně se nedivím, že tato čísla u některých lidí vzbuzují děs a že se objevily odkazy na osud Detroitu, dříve srdce amerického automobilového průmyslu a nyní město, které je od roku 2013 v bankrotu. Jenže jsou tu jisté rozdíly.

Příměr s Detroitem vychází z představy, že stačí malé zakolísání trhu s auty a tento český zázrak se zhroutí. Jenže to je samozřejmě omyl. I kdyby poptávka po nových vozech poklesla (což se dříve nebo později musí stát, říká se tomu hospodářský cyklus), nemluvíme zcela jistě o propadu na hranici kolapsu. Samozřejmě by se zpomalilo tempo produkce, propouštělo by se, mzdy by se zastavily v jejich růstu – ale to není kolaps. Americké automobilky, jejichž skoro padesát let trvající problémy vedly k neštěstí Detroitu, se několikrát hrozivým způsobem nedokázaly přizpůsobit světu. V době ropné krize chrlily nadále koráby silnic s neuvěřitelnou spotřebou, když přišla vlna elegantních japonských vozů, nedokázaly vůbec reagovat. Nehledě na skutečnost, že odbory v automobilkách nepochopily, jak vážná je situace a reagovaly způsobem, který bychom mohli nazvat sebevražedným. Zvláště nepochopení vývoje se opakovalo znovu a znovu. V letech 2008 až 2010 se velká trojka (Ford, General Motors a Chrysler) dostaly na hranu krachu a nebýt rozsáhlé státní pomoci, již by neexistovaly vůbec. Což platí především o GM. Chrysler byl zachráněn také díky vstupu Fiatu.

Samozřejmě fakt, že český automobilový průmysl si vedl v tomto krizovém období podstatně lépe, neznamená, že tomu tak bude vždy, že se nedopustí podobných chyb, jaké stály americkou konkurenci téměř existenci. Ale já osobně takové příznaky nevidím. Spíše naopak. Na výzkum a vývoj vynaložily společnosti automobilového průmyslu (údaj pouze za AutoSAP) skoro 17 miliard korun a v těchto pozicích je zaměstnáno přes sedm tisíc lidí. To nejsou zlá čísla – dovedl bych si sice představit lepší, ale na rozměry České republiky je to dobré.

A konečně – automobilky nejsou „levné montovny“, jak o tom pořád leckdo mluví. Ano, je fakt, že auta se montují z dílů, jenže tato slovní podobnost je zhruba to jediné, co pojem automobilka a levná montovna mají společného. Jsme v situaci, kdy není problém postavit vůz kompletně z dílů vyrobených v České republice. To není tak, že by se sem v kontejnerech dovezly díly a tady se levně „smontovaly“. Nikoliv – lze postavit auto z českých součástek od nejmenšího šroubku až po řídící jednotky motoru. Navíc o „levné montovně“ mohou mluvit jedině lidé, kteří asi nikdy nebyli v neuvěřitelně sofistikovaných provozech v Boleslavi, Kolíně či Nošovicích. Jistě – není to Silicon Valley. Jenže Silicon Valley není v podstatě průmysl.

Diverzifikace je samozřejmě významnou hodnotou každé ekonomiky. A devět procent HDP v automobilovém průmyslu je hodně. Ale určitě to není žádný důvod k zoufání a lomení rukama. Naopak. Správná reakce je přemýšlet o tom, jak podnítit automobilky k investicím, k dalšímu zaměření na výzkum a vývoj, k rozšiřování těchto činností.

Autor: Milan Urban | čtvrtek 15.6.2017 8:28 | karma článku: 15,22 | přečteno: 632x
  • Další články autora

Milan Urban

Bezpečnost a dobře investované peníze

V našem poněkud turbulentním politickém prostředí zapadla zpráva, která by jinak měla vzbudit zaslouženou pozornost. V roce 2016 ubylo spáchaných trestných činů a naopak vzrostla jejich objasněnost.

7.2.2017 v 11:06 | Karma: 12,02 | Přečteno: 357x | Diskuse| Společnost

Milan Urban

Anti-průmyslový zákon se odkládá

Asi všichni se shodneme na jednoduché věci. Ochrana zdraví, ochrana lidí i přírody, jsou nutností a přímo povinností každého soudného člověka i politika. Beru ji za svou.

26.1.2017 v 8:19 | Karma: 13,03 | Přečteno: 298x | Diskuse| Ekonomika

Milan Urban

Vrtěti rozpočtem

Přebytek rozpočtu vyšší než 60 miliard korun je fajn zpráva. Vždycky je samozřejmě lepší hospodařit s přebytkem. Ale popravdě: je zde několik důvodů, proč není nutné vyvěsit vlajky a dát ministrovi financí rovnou medaili.

10.1.2017 v 7:53 | Karma: 27,94 | Přečteno: 2238x | Diskuse| Ekonomika

Milan Urban

Naším programem budiž růst mezd

Česká ekonomika se dostala do specifického okamžiku. Nezaměstnanost klesla pod čtyři procenta. Což je číslo v podstatě nemožné. Technicky vzato je při nyní používané metodice téměř nemyslitelné dosáhnout tak nízký údaj.

6.12.2016 v 8:00 | Karma: 13,78 | Přečteno: 540x | Diskuse| Ekonomika

Milan Urban

Tak ten průmysl sestřelte! A co nám zůstane?

A je to tady zase. Nářky mnoha ekonomů na to, že jsme průmyslová země, že podíl průmyslu je v českém hrubém domácím produktu nejvyšší ze zemí Unie. A konečně, že takto mzdy vyspělých zemí nedohoníme.

2.11.2016 v 8:19 | Karma: 34,10 | Přečteno: 4323x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  11:01

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici zkomplikovala dopoledne nehoda nákladního...

Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico

2. května 2024  10:59

Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...

SPOLU vsadilo na antikampaň. Paroduje heslo ANO a spojuje hnutí s Ruskem

2. května 2024  10:56

V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...

KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby

2. května 2024  10:41

Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 99
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 935x
Poslanec ČSSD, předseda Podvýboru pro energetiku a místopředseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny, v letech 2003 až 2006 ministr průmyslu a obchodu.

Seznam rubrik