Škola hrou, či bičem? Hlavně ne bez učení.
Otázka je, čím tuto smutnou - i když asi ne zcela překvapivou - výpověď o stavu a trendech českého základního školství vysvětlit. Pohledy se nabízejí v zásadě dva. Buď je současná (ne)kvalita absolventů jedním z projevů nově se prosazujících výukových metod typu "škola hrou", nebo je to naopak výsledek doznívající pomýlené pedagogiky dob minulých, kladoucí důraz na disciplínu, memorování a důsledně kolektivní pojetí výuky, tedy určité školy "drilu" či "biče".
Optimista by řekl, že jde jen o dočasný projev tradičního českého černobílého, "ode zdi ke zdi" přístupu, kdy se stávající systém, který se znelíbí, ostrým řezem nahrazuje novým, aby se záhy zase vrátil buď ke své původní podobě, nebo se - v lepším případě - ustálil někde mezi svými póly. Kde však hledat ony pevné body, obecné přijímané pravdy, ke kterým by se vzdělávání školáků mělo přibližovat a které nebudou opakovaně zpochybňovány a zatracovány, aby následně byly oživovány a oslavovány? Často se mluví o platech učitelů. O likvidaci víceletých gymnázií. O nutnosti přestat děti učit se věci nazpaměť. O zrušení známek na vysvědčení. Je však toto jádro problémů "hloupnutí" českých dětí a potíží českého primárního školství?
Patřím ještě ke generaci těch, kteří zažili výuku takřka důsledně postaru. S výjimkou jazyků - což je však kapitola sama pro sebe - mi přitom nepřipadá, že by vědomostní výbava tehdejšího průměrného školáka opouštějícího devíti- (tehdy osmi-)letku byla nějak tragická. I my jsme měli samozřejmě mnohokrát pocit, že se ve škole trápíme zbytečnostmi, které by jinak mohly v hlavě uvolnit místo vědomostem jiným, užitečnějším.
Jenže kdo řekne, co je důležité, užitečné, praktické, smysluplné, "k něčemu" - a co méně? Nejsou i tyto zbytečnosti mnohdy jen zbytečnostmi zdánlivými? Opravdu nemá žádný valný smysl učit se větným rozborům, logaritmům, pestíkům a bliznám, nutit děti memorovat se chemické vzorce, hlavní města či chronologii českých panovníků? A co když ano? Co když tyto vědomosti smysl mají, akorát si to - vzhledem ke špatným známkám, které jsme u tabule za ně dostávaly, nebo proto, že už si dnes na ně nevzpomeneme - úplně neuvědomujeme a nepřipouštíme. Co když hlavní potíž byla třeba v tom, že jen málokterý učitel začínal výklad tím, že vysvětlil, PROČ se danou věc vůbec budeme učit, kdy můžeme v praxi dané vědomosti upotřebit, případně jak se ji máme učit, abychom se nám do druhého dne, týdne, měsíce či roku nevykouřila z hlavy? Neodnesl by si pak student z hodin matematiky pro "počty svého života" víc než třeba jen vzorec Pythagorovy věty, případně správný postup pro výpočet slavných slovních úloh o dopravních prostředcích pohybujících se z bodu A do bodu B? Nehledal by pak snáz některé souvislosti při studiu historie? Nesmířil by se snáz s nutností věnovat část své mozkové kapacity neoblíbené fyzice či chemii?
Pochybnosti o přínosu některých předmětů by tedy neměly být argumentem pro to, aby se učivo výše uvedeného typu vymazávalo ze školních osnov. Jinak řečeno, volba mezi "školou hrou" a "školou bičem" by neměla být volbou mezi tím, CO se učit a co neučit, jako spíš o tom, JAK to učit. Tj. kde postavit pevné mantinely pro ono hraní (aby se občas muselo i něco předvést) a kde naopak změkčit onen dril (aby to nebyla úplná nuda). Jak uvést do rovnováhy procvičování paměti na straně jedné, a schopnost správně přemýšlet, analyzovat a řešit na straně druhé. Jak vyložit učební látku, aby si ji žák osvojil, dlouho pamatoval a správně využíval. Přístup, že se nic učit nepotřebujeme, protože to v praxi nevyužijeme, nebo se to dozvíme na internetu, nás dopředu zřejmě příliš neposune.
Jsem přesvědčen, že všeobecné vzdělávání není ztrátou času a smysl pro praktický život má. Jen se musí lépe vyučovat. Kdy jindy než na základní škole by měl mladý člověk nasát právě co nejvíce oněch zdánlivých zbytečností, které pak s postupujícím věkem bude podle svého uvážení třídit tím, jak se bude studijně či profesně specializovat? Kdy jindy než na základní škole by se měl člověk učit tomu, co prostě tak jako tak vždy patřilo a patří k všeobecnému přehledu průměrně gramotného občana? Není právě tato "nuda" tím, co vlastně přispívá k rozvoji schopnosti kriticky myslet, ptát se, pátrat, hledat a vnímat souvislosti, nevidět svět černobíle? Tím málem, co budeme jednou ještě s určitou (byť třeba přehnanou) rodičovskou hrdostí předávat svým dětem. Nebo jen tím, kvůli čemu se budeme mít vůbec o čem bavit a hádat v hospodách či oslňovat dívky svého srdce:) Co pak může být lepším důkazem onoho vzývaného praktického přínosu vzdělávání?:)
Jan Urbanec
Střety (politických) zájmů
Ač nemá zdaleka tak zábavnou vedlejší významovou linku jako Zemanova "viróza 2013", slovem či souslovím, které by mohlo kandidovat na český pojem roku 2018, je „střet zájmů“.
Jan Urbanec
Národ opět rozdělen - tentokráte Nohavicou
Expremiér Mirek Topolánek se tuhle vyjádřil, že se cítí, jako kdyby si prožil nevěru své ženy či znectění své dcery. Za tento mizerný stav jeho psychiky má prý odpovědnost zpěvák Jarek Nohavica.
Jan Urbanec
Senát s hodně malým S
Právě jsme byli svědky voleb, které stvořily zastupitele, co jsou veřejnosti 3krát lhostejnější než ti, kteří byli zvoleni v jiných volbách před týdnem, a 4krát než před rokem.
Jan Urbanec
Je dítě ekonomický uprchlík?
Debata o uprchlících našla po letech svůj další level. Díky europoslankyni Šojdrové, ať už byl její motiv k tomuto jakýkoli. Všichni zúčastnění si zatím drží své dosavadní pozice, je však nejisté, jestli je nyní ustojí.
Jan Urbanec
Chci do Senátu
...říká letos opět spousta nových tváří. Nabízí boj s uprchlíky, s kryptokomunisty, lobbování pro svůj region, či jen své akademické zásluhy. Všechno z toho je přetvářka z neznalosti nebo ze zlého úmyslu. Těžko říct, co je horší.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Politolog: Dělníci opustili levici a míří k populistické tyranii většiny
Vysíláme Letošní evropské volby by mohly překreslit politickou mapu starého kontinentu. Posilují totiž...
Zřícená dálnice v jižní Číně má již 48 obětí, další pátrání komplikuje počasí
Nejméně 48 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...
Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech
Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...
Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL
Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...
Prodej stavebního pozemku v obci Želeč na Táborsku
Želeč, okres Tábor
2 850 000 Kč
- Počet článků 53
- Celková karma 25,70
- Průměrná čtenost 1739x