- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Na jedné straně akreditační komise tlačí na vyšší počet docentů a profesorů, kteří jediní mohou garantovat obory, na druhé straně je zde citelná tendence, aby samy vysoké školy neumožnily profesní růst svých zaměstnanců.
Je to záměrně zacyklený problém, který již nyní vede k rozkladu vysokého školství. Převážně humanitní obory leckde drží několik přestárlých profesorů, a to se týká i velmi prestižních oborů pěstujících tradiční a kvalitní vědu s dlouhou tradicí. V příštích několika letech tyto obory v Čechách zaniknou.
Samy vysoké školy by si měly vychovávat mladé docenty a profesory, odmyslíme-li si ale malou motivaci, proč by se měl vědec o takové posty ucházet, neboť tyto posty znamenají mnoho úřednické práce navíc za nicotnou odměnu, univerzity ani nemají zájem o profesní růst svých vědeckých a pedagogických zaměstnanců. Již habilitovaní zaměstnanci se mnohdy obávají konkurence, nebo jsou již prostě příliš unavení a rezignovaní, a proto výuku mnohdy garantují lidé s tituly získanými ještě za komunismu, kteří si na svůj dvorek mladé kolegy prostě nepustí. Se stálými obavami se pak jen čeká na nezadržitený konec pracoviště v případě penzionování, nemoci, či smrti garanta. Jindy není ochota podpořit ani sousední pracoviště na jedné fakultě a habilitační řízení je zakonzervováno pouze pro úzký okruh vlastních kolegů, byť ti je často ani nevyužívají.
Jistou roli hraje i vzájemná konkurence a nevraživost mezi různými vysokými školami, která vždy vzrůstá při snížení rozpočtu a zvýšení tlaku státu na zrušení škol. Například pražské fakulty zásadně neudělují habilitace vědeckým pracovníkům z takzvaných “venkovských univerzit.” Nikoliv proto, že by byli méně kvalitní, většinou jde tak jako tak o absolventy oněch pražských fakult, ale z obav o dělení rozpočtového koláče a z tolik kritizovaného, ale bohužel krutě reálného “pragocentrismu.” Pro tyto byrokraty spíše než vědce je cokoliv za hranicemi Prahy nepodstatné a nehodné podpory.
Vina ale není pouze na managementu vysokých škol, jde o naplňování většího záměru. Vzdělanost nejen v České republice, ale v celé Evropě bude a již je snížena, společnost se mění a její hodnoty také. Prakticky se již nepěstuje filozofie, humanitní vědy jsou brány jako směšný luxus, právo degradovalo na technologii užívání moci zákonů a nižší školy začínají pokládat za úspěch, dokáží-li mládež naučit číst a psát. Popularizace vědy, která dokonce i za komunismu měla vysokou úroveň, spadla do postmoderního guláše “zajímavostí” a “záhad” vedle zpráv o příletu UFO. Namísto solidních znalostí světa nastupují ideologie, zcela otevřeně se propaguje kreacionismus, astrologie, rasismus, esoterické fantazie, bulvár. Internetové komentáře včetně vulgárních diskusních fór, televizní zpravodajství a politická propaganda jsou základními zdroji veřejně sdílených informací. Mění se celé paradigma - nevím, jestli chci tomuto Brave New World rozumět a jestli se na něm chci podílet.
—————
Poznámka:
Systém registrace do diskusí na iDNES, který zahrnuje jakési sběratelství "dukátů" a složité vyplňování formulářů, je na mne moc komplikovaný a nemám čas a chuť se jím zabývat. Proto do diskusí nemám přístup a nemohu odpovídat na vaše příspěvky. A protože nemohu odpovídat na příspěvky, diskuse ani nečtu. Ale povídejte si tady mezi sebou, jak chcete.
----------------------------------------------------------------------
Další články autora |
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....