Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
P14e56t33r 60B51u80r56i65a78n
Popravdě jsem to nedočetl do konce páč mi to připadalo od půlky jako samoúčelné kladení slámy do předem daného obrazce. Ovšem nemyslím si, že by nějaká země potřebovala svého PR proto, aby ji svět uznal. Naopak, za stát mluví jeho historie, osobnosti a stav momentální úrovně a společnosti.
Vemte si takové Slováky. Z historického hlediska je to umělé sdružení nikoho. Takový spolek přátel umělé slovenštiny. Nikdy neměli svého krále, královské sídlo, území, vojsko ani řeč. Nikdy nevyhráli žádnou bitvu, neměli nikdy korunovační klenoty, státní poklad ani vítěznou bitvu za svou svébytnost, která taky nikdy nebyla. Jejich hlavní město postavili maďarští, němečtí a čeští šlechticové a oni sami v něm byli pouhými submistráty. A ejhle, v roce 20. po svém prvenarození byli samostatným státem a my protektorátem.
Ne, o žádném sociálně - politickém žvanilovo to fakt není.
A to říkám s očima rozšířenýma do všech stran.
P94e14t23r 16B35u71r81i75a80n
A propo, dal jsem jistě karmu za obsáhlý a dobře napsaný blog.

J92i15ř85í 13J61i36r87o92u73d82e48k
Výbor(!) z textů francouzského politologa Jacquese Rupnika nese zdánlivě podivný název: Střední Evropa je jako pták s očima vzadu. Při čtení jeho esejí(!) a publicistických prací(!) se však ukáže jako velice výstižný(?). Možná bohužel.

J78i65ř21í 48T25u74r78n59e29r
Je to tak. Musím říci, že pro mě některé jeho závěry byly až nepříjemné. Asi tak, jako když se na sebe člověk dívá na videu. "Takhle vypadám? To snad ne!"
R19a37d76e23k 79S69e58m68a
nemysím si, že by pan Rupnik nějak důkladně znal středoevropský prostor. stále mi připadají jeho názory jako knížecí, jako nadhled Francouze, který se na nás dívá svrchu.

J54i11ř73í 64T38u18r61n21e97r
To, že si myslíte, že pan Rupnik nezná evropský prostor nevypovídá o ničem jiném, než že jeho život a práci neznáte. Nemusíte s jeho názory souhlasit, ale míra jeho erudice není otázkou názoru.

M11a93r96e71k 58T16r72i26z10u39l91j73a90k
Moc děkuji za upoutávku na tuto zřejmě velice zajímavou Rupnikovu knihu. Její obsah, jak ho přibližujete, mi připadá v mnohém výstižný a logický.
Přemýšlím nad průnikem Rupnikovy knihy s popisem starých démonů střední Evropy, jímž se zabývá Timothy Snyder. Zdá se mi, že to zapadá do sebe. A přitom Snyder neměl na mysli ohlížení do minulosti samo o sobě. Šlo mu o jistý druh diagnózy a silné varování před recidivami. Jeho diagnóza "krvavých zemí", které se napůl tváří jako oběti nacizmu a napůl byly faktickými spolustrůjci jeho hrůz, je tvrdá. Ale pokud ji uznáme a vyvodíme z ní jednoduchý logický důsledek: Tohle už nikdy!, můžeme se konečně od démonů odpoutat a začít přemýšlet CO VLASTNĚ CHCEME, kam chceme směřovat. Jsme v těchto chvílích jako národ na poušti, který utekl z egyptského otroctví a stále se ohlíží, vždyť tam se nakonec měl docela dobře, hlavně, že měl v hrnci maso.
Naději ukazuje Slovensko, kde v prvním kole prezidentských voleb vypadly obskurní figury, z nichž jedna představuje resentiment klérofašizmu a druhá mečiarizumus (spojený se starými "KGB" strukturami). Voliči dali výrazně najevo, že tohle je minulost, od níž se chtějí odpoutat. A druhé kolo je signálem k odvratu od postkomunistického mafiánství.
Inspirujete mě k úvahám, zde v limitovaném formátu příspěvku to nemohu všechno vypsat, ale rád bych v hovoru pokračoval. Snad i za blognutí by to stálo.
Za nesmírně důležité považuji to, co se za první republiky ještě nepodařilo plně dotáhnout a co bylo potom válkou a komunistickými režimy tragicky oddáleno o dlouhá desetiletí. Jde o smírné, vzájemně přející, otevřené občanské soužití těch, kdo upřímně v něco věří, Ať jsou to tzv. "liberálové" nebo tzv. "klerikálové", jedněm i druhým má přeci jít o dobro pro člověka, o jeho svobodou a nezcizitelnou důstojnost. Tam je možné se sejít a neválčit mezi sebou naprosto zbytečně

J59i91ř32í 56T70u65r38n71e32r
Děkuji za komentář, Marku. Mnohé z toho (ne-li všechno), co zde uvádíte, se v různých podobách, příkladech i úvahách v této knize objevuje. Bude mě těšit, když se rozhodnete toto téma zpracovat na základě své četby a svých zkušeností a úvah.
P91a76v29e47l 72V19e83r50n56e59r
Diky za zajimavy tip na cetbu. Nicmene nez se k tomu dostanu a prectu si to, mohl byste nam sdelit, v cem vidi Rupnik pricinu toho "zpetneho pohledu" v zemich stredni Evropy?

J37i26ř73í 84T62u57r59n30e13r
Děkuji za komentář. Já jsem to v recenzi, či spíše upoutávce trochu nakousl: ten pohled zpět může být mnohdy pozitivní, protože se v něm jeví pozitivní i naše současnost. Je to cesta od nesvobody ke svobodě, od války k míru, od bídy k dostatku a pod. Pokud se ale ona minulost stane spíše legendou( i pamětníci někdy rychle zapomínají), není vůbec neobvyklé si ji zkreslovat, případně, a to je daleko horší, v ní hledat i určitou negativní inspiraci, a to ve velmi pochybných případech.
Myslím, že Rupnik dobře vystihl určité tápání postkomunistických zemí, které jaksi neví, jak dál, a které to řeší právě pohledem zpět. Sníme o Rakousku-uhersku, o 1. republice, někdo i o socialismu ( "ve kterém bylo skoro všechno lepší") a někdo možná o fašismu či nacismu, ve kterých nachází různá pozitiva, a to jsou oni démoni, kteří se vrací.
V knize je to pochopitelně rozvedeno a zajímavě popsáno. Vřele doporučuji.

M96a79r40t66i93n63a 50M80o42u81d46r95á
Nechápu, proč si Borges s Rupnikem vybrali zrovna ptáky a ne jiné živočichy. Oni totiž ptáci obvykle vidí i dozadu, přestože to vypadá, že se zrovna koukají dopředu (nebo opačně: vidí dopředu, ačkoliv kouká dozadu). Je to tím, že mají oči po stranách hlavy, navíc "vykulené". Kromě toho jsou schopní otočit hlavou téměř o 360°.

J81i35ř77í 12T30u51r21n42e63r
Borgesova kniha o imaginárních bytostech, jak by zněl patrně přesnější překlad, není publikací zoologickou ani kryptozoologickou. Je to spíše kniha o mýtech, ve kterých, jak známo, žádná přírodovědná logika natož anatomie nefunguje.
Rupnika patrně zaujala ona symbolika a proto použil tuto metaforu z této knihy. V literatuře se používají v symbolické podobě neexistující bytosti poměrně často, a hledat v těchto symbolech nějakou logiku (případně si stěžovat na nelogiku), mi přijde poněkud pošetilé.
Seznam rubrik
- Cesta kolem Česka
- Tenkrát na blízkém Východě
- Komentáře, úvahy a glosy
- Próza
- Poezie
- Básnická abeceda
- Limeriky a jiná satira
- Zápisník přírodouzpitce
- Eseje a fejetony
- Recenze, medailony, historie
- Průvodce dospívající dívky
- Pes by to nežral
- Antické frazémy
- Biblické frazémy
- Brdské historky
- Podbrdské historky