Místní rozvoj: podpora lyžařů jen tam kde je sníh
Rokytnice je od Harrachova 3 km lanovkou nebo 13 km autemTV
Dotace na novou lanovku nebo sjezdovku umožnila rozvoj mnoha nových areálů sjezdového lyžování u nás. Z mnoha podpořených bych rád zmínil například Kouty nad Desnou, Dolní Moravu, Lipno nad Vltavou nebo například Javorník u Liberce a Zlaté hory v Jeseníkách nebo Monínec.
Zdánlivě v těchto projektech není na papíře moc rozdíl. Všechny projekty v žádosti o dotaci dodaly pozitivní posudky všech aspektů stavby, získaly podporu místních samospráv, následně i dotaci a byly úspěšně realizovány. Od stolu žádný rozdíl.
Rozdíl je však ve způsobu, kterým jejich realizace ovlivnila české občany, kteří v těch místech mají hotely a restaurace. Správný projekt pro turistický ruch by měl nejen umožnit příjemci dotace realizaci ziskového, udržitelného podniku, ale také generovat další místa kolem. V případě lyžařských areálů existuje jednoznačná metrika jak se měří úspěch střediska. Není to počet prodaných skipasů, ale počet nocí, které lidé stráví v obcích, které jsou v blízkosti tohoto místa.
Jak by se tedy měla vyhodnotit úspěšnost evropské invetice?
Příjemce by měl po dobudování projektu prokázat jaký měl jeho projekt přínos k regionu a pokud by například nezastavil propad návštěvnosti, tak by měl část dotace vrátit. Tím by se eliminovaly projekty, které kopírují nápady podnikatelů v okolí, ale zůstaly by pouze ty, které synergicky působí.
Druhý nešvar, který by se tím odboural jsou účelové dotace do míst, kde vlastně nikdy žádný sníh není. To je případ areálů na zelené louce - doslova - tam kde po sněhu a horách není ani památky většinu zim. Největší podporu by tak měla dostat místa, kde nová lanovka umožní atraktivní lyžování na několik dnů po většinu zimy. Domnívám se, že velký projekt v horních, nad 850 m.n.m. umístěných, partiích Jeseníků, Králického Sněžníku, Šumavy nebo Krušných hor by měl být vždy podpořen.
V případě Krkonoš, kde je vysoká hustota konkurenčních projektů platí stejná věc. Tam by se navíc vedle ekonomického přínosu a měly hodnotit také benefity plynoucí z odbourání zbytečného cestování autem během dovolené. Tím by se umožnila podpora propojení areálů lanovkou. Například mezi Rokytnicí a Harrachovem ,Beneckem a Herlíkovicemi nebo Černou horou, Černým Dolem a Pecí pod Sněžkou je fluktuace rekreantů veliká, přitom snadno odbouratelná jednou, dvěma lanovkami. Výpočet úspořených autokilometrů by tak měl být také zásadním faktorem pro ochranu prostředí.
Howgh, domluvil jsem :)
Tomas Vitek
Slibují modré z nebe a máslo za hubičku
jen když je povznesem vzhůru jak holubičku. V minulosti jako vějička stačilo slíbit slevu 30 korun u lékaře. I letos to překvapivě někdo zkusil navzdory tomu, že se již neplatí. Klíč v vítězství asi leží jinde.
Tomas Vitek
Možnost pracovat v EU nahradí i pomazánkové máslo
Před volbami do Evropského parlamentu sílí v celé Evropě hlasy za omezení svobody pohybu. Španělé a Francouzi chtějí zamezit přílivu z jihu. Angličani s Čechy pro změnu z východu. Někteří tak definovali nežádoucí skupinu směrově. Němci a Švýcaři dokázali abstrahovat a definovali nežádoucí skupinu nerovností a to podle příjmů při přicestování. Stojí totiž pouze o práceschopné zaměstnance ať přijdou odkudkoli.
Tomas Vitek
Výkonové mýtné - Kladivo na Pendlery
Mýtný systém v současné podobě nereguluje nákladní dopravu zkrz Českou Republiku. Vybrané peníze navíc jdou od dopravců ve větší části provozovateli mýtného systému. Nyní lobisté opět přichází s nápadem zavést mýto pro osobní auta. Chceme tak zdecimovat i poslední mohykány, kteří jsou ochotní za prací dojíždět?
Tomas Vitek
Čína před branami - dnes koupila obilnici Evropy - bude hlad?
Čína kupuje půdu na Ukrajině, aby zajistila potraviny pro obyvatele. Čtverec o hraně 170 km bude skutečně pěknou předzahrádkou. Vlatně je to vícě než polovina všech polí v České republice a navíc vlastně hned u sousedů. Stane se potravinová soběstačnost tématem voleb?
Tomas Vitek
Čekání na BlackOuta
„Tak a je to tu zas“ zakleje kolega a vrhá se k oknu“ vypadlo to zjevně v celý budově!“ . Výpadek elektrického proudu byl v Praze do nedávna pouze ojedinělou událostí. Teď proud vypadl již podruhé v krátké době během všedního dne. Pravda, minule bylo teplo, klimatizace jela naplno a třeba vypadl jistič. Dnes možná zas někde zapršelo nad solárním parkem a konveční zdroje neudrželi balance.
Další články autora |
Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život
Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...
Policie zabavila 300 milionů na nákup vojenského materiálu pro Ukrajinu
Premium Česká policie v tichosti řeší třaskavý případ, který může mít negativní dopad na zbrojní obchody...
Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony
Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...
Povodně zpustošily západní Čechy. Zasahovaly vrtulníky, sesuv zastavil trať
Části Česka o víkendu zasáhly bouřky provázené místy silným deštěm. Zejména na jihozápadě Čech...
Turek pod tlakem. Promazal sítě, ruší debaty. Zdviženou pravici řeší policie
Lídr kandidátky Přísahy a Motoristů sobě Filip Turek se nezúčastní posledních debat před...
Témata EU jako migrace se nás dotýkají, pobídl Pavel k účasti ve volbách
V Česku začaly volby do Evropského parlamentu. Lidé mohou do dnešní desáté hodiny vybírat z 30...
Autobus s lidmi na blikající přejezd nenajel, koriguje policie líčení svědkyně
S vážným podezřením se v dubnu obrátila na policii žena a popsala jí, že autobus jedoucí z Brna ve...
Jsou na nás moc dobří, stěžují si ruští blogeři na ukrajinské drony a operátory
Ačkoli se Moskvě v posledních týdnech podařilo postoupit na několika úsecích ukrajinské frontové...
Rakušan zneužil moc svého úřadu proti Turkovi, míní Macinka. Ministr to odmítá
Kampaň kolem Filipa Turka je podle zakladatele strany Motoristé sobě Petra Macinky tak agresivní,...
Prodej pozemku k bydlení, 1676 m2, Bohuslavice
Bohuslavice, okres Šumperk
2 600 000 Kč
- Počet článků 46
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1153x