O bezplatný vstup do katedrály snažně prosím

Před dvěma týdny jsme byli na výstavě na Pražském hradě, zašli jsme také do katedrály. Bylo příjemným překvapením projít si celý chrám bez fronty a vstupného. V katedrále jsem ještě před revolucí několik měsíců uklízel, a tak jsem hrdě ukazoval levou loď, která byla mým „rajónem“. Vzpomínám na letní rána: slunce pronikalo vitrážemi a vytvářelo v tichém, prázdném chrámu metafyzickou atmosféru, pouze naše smetáky a prachovky rušily posvátný klid. Jednou ráno, ještě v době před otevřením katedrály pro turisty, jsem zažil návštěvu kubánských vojáků. Důstojníci s vojenskými čepicemi ruského střihu poslouchali výklad. Ty čepice na hlavě mě štvaly. Po krátkém boji jsem sebral odvahu a přistoupil ke skupince a řekl průvodkyni: „Můžete jim něco přeložit, prosím?“ „Ano, jistě,“ odpověděla. „Ať si sundají ty čepice.“ Následoval překlad a moment hrobového ticha. Beze slova si čepice sundali a já jsem odcházel jako vítěz. Vím, že komunizmus jsem tím nenaboural, ale opět jsem se zbavil kousku strachu z režimu.

Od pondělí (2. 8.) bezplatný vstup do katedrály skončil. Nyní platí ono církevní „zaplať“, které známe z komunistického filmu o Husovi. Ovšem neplatí se církvi, ale Správě Pražského hradu (dále jen SPh). Reakce jsou kupodivu vlažné, vlastně žádné. Vzpomeňme na situaci po zavedení vstupného církví před několika lety. Tehdy byla církev tvrdě kritizována a osočována, že jí jde jen o peníze. Podívejme se do historie: V září 2006 předala SPh po rozsudcích soudu katedrálu církvi. Církev začala v katedrále hospodařit po svém, po několika týdnech zmenšila neplacený prostor a začala vybírat vstupné. Nastal velký povyk v médiích a útoky na katolickou církev. Spor o katedrálu na úrovní soudů pokračoval dál. Už v lednu 2007 Nejvyšší soud zrušil předchozí rozsudky a katedrála se opět vracela státu. Dovolím si tvrdit, že arcibiskupství zavedením vstupného usnadnilo soudu rozhodování o vlastnictví. Jedním z prvních kroků, které staronová správa udělala v roce 2007 bylo zrušení vstupného do katedrály. SPh byla chválena médii i návštěvníky.

Spor o katedrálu pokračoval dál. V květnu 2010 podepsal arcibiskup Duka a prezident Klaus Slavnostní prohlášení o úpravě vzájemných vztahů při péči o katedrálu sv. Víta, Václava a Vojtěcha a v srpnu SPh zavedla vstupné. Tak mě napadá, jestli zavedení vstupného není políčkem Dukovi. Nemohu se zbavit dojmu, že SPh si počkala na dohodu s církví a potom potichu vstup zpoplatnila.

Zavedení vstupného provází dodatek, že věřící i ti, kteří se jdou podívat na hroby českých králů, mají vstup zdarma. Bude zajímavé sledovat, jak se budou prověřovat „věřící“. Bude muset návštěvník odříkat Otčenáš nebo se stačí jen pokřižovat a ukázkově pokleknout? A co věřící evangelického vyznání, vždyť mohou být většími věřícími než katolíci, i když se pokřižovat neumí! Co věřící cizinci? Naučí se zřízenci základní modlitby v cizích řečech? Notre Père qui est aux cieux, Je vous salue Marie, Our Father, who art in  heaven? A věřící nekřesťanských náboženství budou například ukazovat obřízku? Osobně si myslím, že ateisté by měli mít vstup zdarma také. Navíc by měli mít možnost v klidu v katedrále pobýt a třeba budou vycházet jako věřící... Zaplatili-li a konvertovali-li, nemělo by se jim vstupné vrátit?

Vstupné do kostelů je sporná věc. I v tak katolické zemi jako je Polsko, se platí vstupné do katedrály na Wawelu. Notre Dame v Paříži si můžete projít zdarma, platí se vstup na věž. Přiznám se, že se mně líbí model, který jsem viděl v Portugalsku. Jeden z nejkrásnějších klášterů na světě, klášter sv. Jeronýma, má zpoplatněný vstup do kláštera, ale do impozantního kostela vcházíte zdarma. Stejně tak i klášter Panny Marie v Alcobace má vstup do chrámu se 106m dlouhou lodí zdarma, ale chcete-li se podívat do kláštera, zaplatíte vstupné.

Zatímco vstupné do muzeí je normální, vstupné do kostela je trochu divné. Proč? Protože chrám není muzeum, ale je to prostor, který je zvláštně živý.  Tvrdí-li manažer katedrály (strašný to název), že vstupné má regulační charakter, tak nezbývá než připomenout praxi velkých výstav, kde prostě občas musíte čekat.

Věřící, či nevěřící, pokud si chcete katedrálu vychutnat, přijďte ráno v pracovní den v době bohoslužby. Mše je v malé kapli a celá katedrála je vám k dispozici. Amen.

Autor: | středa 4.8.2010 12:55 | karma článku: 40,85 | přečteno: 6410x
  • Další články autora

Malý ranní tyran v akci

18.5.2014 v 11:10 | Karma: 15,60

Zpackané referendum a účet za 1,5 milionu

14.4.2014 v 10:45 | Karma: 14,19

Proč jsou v Praze 8 dvě referenda?

10.4.2014 v 9:05 | Karma: 16,75